Beruset chauffør kørte 130 km/t
”Denne gang bliver det svært at finde noget mere uhyggeligt end sagen fra Fyn. Automatisk står chaufføren til at få frakendt kørekortet, fordi han har pillet ved hastighedsbegrænseren. Desuden havde han en promille på 0,7. Endelig overhalede han på en motorvejsstrækning, hvor der netop er indført forbud mod samme,” oplyser politikommissær Asger Lund Kristensen, Rigspolitiets Færdselsafdeling København.
Samlet kan chaufføren se frem til en ordentlig økonomisk hilsen, udover at han også bliver ramt på sit erhverv ved at miste kortet. Hvad bøden løber op i, vil kommissæren ikke sætte tal på.
”Lige så snart der er tale om ubetinget frakendelse af kørekortet, vil sagen ryge i retten, og så kan man ikke længere beregne ud fra de almindelige bødetakster,” forklarer Asger Lund Kristensen.
Den beduggede fynbo var ikke den eneste med promiller i blodet. Færdselspolitiet i Randers stoppede nemlig en anden chauffør, som også kørte i spirituspåvirket tilstand.
Som sædvanlig
”Resultatet af den landsdækkende tungvognskontrol 3. maj ligner til forveksling det fra den sidste kontrol 15. marts. Det er stadig overlæs, dimensionsfejl og overtrædelser af køre-hviletiden, som er på et højere niveau end andre forseelser,” siger politikommissæren.
Efter hver kontrol rejser vognmændene gerne kritik af resultatet. De ønsker en mere gennemskuelig statistik, hvor de kan se, om de stoppede køretøjer er udlændinge, eller om de er beregnet til vognmandskørsel eller firma ditto.
Et enkelt sted i landet holdt man denne gang styr på tingene på Lastbil Magasinets foranledning. Det var hos Færdselspolitiets afdeling i Esbjerg.
Her viser tallene, at ud af 104 kontrollerede køretøjer var de fire udlændinge. 90 biler var til vognmandskørsel og en halv snes til firmakørsel, og kun én af afdelingens 20 rapporter med 22 forseelser var på en firmabil.
Passer cirka
Politiets formodning er, at fordelingen ligner den sædvanlige ved de landsdækkende kontroller. Der kan dog være afvigelser i antallet af stoppede udlændingene alt efter, hvor kontrolstedet er.
Samtidig mener vicepolitikommissær Henning Ravn, Esbjerg, at antallet af firmabiler ved kontrollen ligner det vanlige, og han pointerer, at det er sjældent, at firmabilerne tegner sig for ret mange forseelser.
”Jeg tror heller ikke, at der kan være tvivl om, at langt den overvejende del af de køretøjer, vi stopper i de landsdækkende kontroller, er beregnet til godskørsel. Og de landsdækkende kontroller laves hver gang efter det samme koncept. Derfor mener jeg også, at vi kan tillade os at sammenligne resultatet fra gang til gang,” siger politikommissær Asger Lund Kristensen.
Tæller ikke med
Politikommissæren påpeger også, at de målrettede kontrolle,r som af og til afholdes ved grænsen, ikke tæller med i samme statistikker. Det gør tallene fra søndagskontrollerne på brovægten ved E 45 nær Ellidshøj for eksempel heller ikke.
Her er der ofte målrettede tungvognskontroller af køretøjerne fra færgetrækkene fra Norge, arrangeret af Færdselspolitiet fra Randers og Aalborg og af og til med assistance fra afdelingen i Holstebro.
”De nævnte kontroller holdes uden for statistikken, for det er ikke rimeligt at hænge danske vognmænd ud for udlændingenes forseelser,” påpeger Asger Lund Kristensen.
Alt for mange forseelser
3. maj kontrollerede politiet med assistance fra Statens Bilinspektion 1845 tunge køretøjer. Det resulterede i 424 rapporter med 525 forseelser.
”Umiddelbart ligner resultatet det fra sidste kontrol og alle dem fra år 2000. Vi kan ikke se en lysning i det. Vi håber hver gang, at resultatet bliver bedre, men forseelserne står i stampe, og det bevirker, at vi fortsætter på samme måde med lignende kontroller,” siger kommissæren.
Resultatet i tal
Af forseelser kan nævnes:
Bremsefejl: 7 (2 lastbiler – 3 påhængsvogn – 2 sættevogne).
Andre tekniske fejl/mangler: 40 (31 lastbiler – 6 påhængsvogne – 3 sættevogne).
Nummerplader fjernet på grund af fejl/mangler: 4 (2 påhængsvogne – 2 sættevogne).
Indkaldelse til syn: 18 (10 lastbiler – 8 påhængsvogne).
Køreforbud: 109 (68 lastbiler – 4 påhængsvogne – 8 sættevogne – 29 vogntog).
Overlæs: 60 (43 lastbiler – 1 påhængsvogn – 5 sættevogne – 11 vogntog).
Dimensioner: 53 (22 lastbiler – 2 påhængsvogne – 3 sættevogne – 26 vogntog).
Køretilladelse ikke erhvervet: 1 (1 bus).
Køre-hviletid: 80 (80 lastbiler).
Fejl ved kontrolapparatet: 38 (38 lastbiler).
Hastighedsovertrædelser: 37 (37 lastbiler).
Spiritus-/promillekørsel: 2 (2 lastbiler).