Kun problemer med én firmabil
”Naturligvis finder vi fejl ved flest danske biler, men det skyldes nok, at de er i overtal, og der var meget få firmabiler mellem de stoppede køretøjer - og kun fire udlændinge. Ellers ligner resultatet det sædvanlige med hensyn til forseelser. Der var dog ikke de store vanvittige ting imellem, som vi har set andre gange,” fortæller vicepolitikommissær Henning Ravn, Færdselspolitiet Esbjerg.
Han ledede styrken på seks mand, som fra tidlig torsdag morgen rykkede ud fra afdelingen sammen med tre bilassistenter til rastepladen Bjøvlund ved E 20 nær Holsted som led i den landsdækkende tungvognskontrol.
Hen ad formiddagen splittede mandskabet sig op i to grupper. Den ene tog opstilling på rute 11 mellem Ribe og Varde ved Tømmerby. Den andet hold kontrollerede de tunge køretøjer - også på rute 11, men lidt syd for Ribe ved Hvidding.
20 rapporter
Godt middag og 104 stoppede køretøjer senere, kunne vicepolitikommissæren gøre dagens forseelser op. Dem var der 22 af fordelt i 20 rapporter, og betjentene benyttede ikke plukkemetoden, når de vinkede køretøjer ind til siden.
Efter hver større tungvognskontrol efterlyser vognmandsbranchen tal på fordelingen af de stoppede køretøjer, så på forhånd bad Lastbil Magasinet Henning Ravn om at holde lidt styr på antallet af kontrollerede biler til godskørsel, firmabiler og udenlandske køretøjer.
Vicepolitikommissæren vil ikke helt lægge hovedet på blokken på, at der ikke er smuttet en bil beregnet til godskørsel mellem firmabilerne og omvendt, men hans resultat af fordelingen i de forskellige kategorier er, at der blev stoppet 90 køretøjer til godskørsel, fire udlændinge og en halv snes firmabiler.
Værksted forude
Kun én enkelt firmabil blev noteret for en forseelse, men den skal til gengæld til syn på grund af så dårlig teknisk stand, at chaufføren fik anvist den direkte vej til værkstedet.
Alt i alt endte det op i, at de danske biler til godskørsel for fremmed regning tog sig af de resterende 19 rapporter.
Tre blev noteret for manglende periodisk syn af kontrolapparatet. Alle overskridelserne var til at føle på, og for den ene vognmands vedkommende var sidste retsmæssige frist december sidste år.
”Vi hænger os ikke i, at tiden er overskredet med nogle dage, men det her er rigeligt, så det får din vognmand en bøde for,” påpegede Henning Ravn over for chaufføren.
God dialog
Den melding forstod chaufføren udmærket. Hvad han derimod ikke fattede var, at værkstedet ikke havde kontrolleret tingene, sidst køretøjet var til service.
Henning Ravn fortæller, at det hænder, at der er folk, som hidser sig op, når de løber ind i en kontrol.
”Men for det meste får vi en fornuftig dialog med folk,” siger vicepolitikommissæren.
De chauffører, Lastbil Magasinet talte med, viste da også stor forståelse for, at politifolkene bare passer arbejde – også selv om mændene bag rattet forlod stedet med en bøde i baglommen.
Lidt af det hele
De forseelser, som færdselsbetjentene fandt, var de sædvanlige. Der var blandt andet ét enkelt overlæs, og en hastighedsovertrædelse efter skiven. Et par køretøjer manglede påskrift, og tre blev noteret for dimensionsfejl. Udover det allerede nævnte køretøj kaldes tre andre påhængsvogne til syn.
Endelig var der to chauffører, som ikke medbragte køretilladelsen. En tredje havde sin med, men den var udløbet. Det lykkedes dog at skaffe en gyldig til veje.
Den sag vil Lastbil Magasinet undersøge nærmere.
Vi bringer landsresultatet af tungvognskontrollen på mandag sammen med kommentarer til samme.