23948sdkhjf

Det koster mindst 500 kr. at overhale

Flere chauffører er i tvivl om bødetaksterne for at overhale på motorveje, efter at de nye regler trådte i kraft 1. maj.

Den 1. maj trådte reglerne om overhalingsforbud på udvalgte motorvejsstrækninger for lastbiler og busser i kraft.

Samme dag oplevede en chauffør fra Grenå, at en østriger for fuld musik lagde ud til overhaling på Ejer Bavnehøj, hvor der netop er indført forbud på en syv km lang strækning.

Inden det østrigske vogntog trak ind til siden igen, var den udenlandske chauffør kørt forbi mindst fire lastbiler, som overholdt de nye regler, og mens østrigeren holdt sig ude i yderste spor, samlede han en god kø af personbiler bag sig.

Den danske chaufførs spørgsmål til Lastbil Magasinet er derfor, hvad koster en sådan overtrædelse af de nye regler?

Mindst 500 kroner

I første omgang koster forseelsen ved overhalingen mindst 500 kroner, som er den laveste bødetakst, fortæller politiassistent Per Gervind, Rigspolitiets Sekretariat København.

”Men der kan være yderligere bøder i forseelsen. Ved overhalingen kan chaufføren nemlig være til gene og ulempe for andre trafikanter – eller han kan udgøre en direkte fare, når han skal trække ind igen, og det koster ekstra,” fortæller politiassistenten. Også her er mindste bødetakst 500 kroner.

Endelig vil der også være udsigt til en bøde for at køre for stærkt, hvis en chauffør overhaler et vogntog, som i den inderste vognbane kører de tilladte 80 km/t, som hastigheden for lastbiler og busser blev hævet til på motorveje 1. maj. Bøden for en sådan hastighedsovertrædelse vil være på mindst 1000 kroner.

Det løber op

Alt i alt betyder det, at en chauffør med hang til at overtræde det nye overhalingsforbud nemt kan få en regning på et par tusinde kroner, hvis træskoen på speederen er for tung.

Bliver hastighedsovertrædelserne målt med policepilot i gerningsøjeblikket, er der ingen diskussion om tingene. Så betales der for de viste kilometer.

Måles hastigheden med radar eller laser, trækkes tre kilometer fra, hvis den målte hastighed er under 100 km/t. Er den over, trækkes der 3 procent fra de viste kilometer.

”Men er hastigheden over 90 km/t, bliver det en dyr affære for chaufføren, for så er der noget, der tyder på, at der er pillet ved hastighedsbegrænseren,” siger Per Gervind.

Og det koster som bekendt kørekortet ifølge den nye godskørselslov, som trådte i kraft 15. maj 1999.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063