Chaufføruddannelse i samarbejde med amerikanere
DTSI arbejder med uddannelse af chauffører, så de bliver mere trafiksikre, og de forsøger at anvende metoder fra den forskning, der foregår andre steder på universitet i uddannelsen. Efter amerikansk tradition bliver den studerende målt og vejet på alle sine resultater, lige fra kørsel på landevej, i simulator og på køreteknisk anlæg til motivation, parathed, biorytme og forbedring af fysisk træningstilstand.
"Vi kan lære en masse om, hvordan man påviser effekten af de undervisningsmetoder, man anvender", siger sekretariatschef i TUR Niels Henning H. Jørgensen, der underskrev aftalen med DTSI. "Vi kan ikke blive ved med at påstå, at al undervisning er godt, både for den enkelte, for branchen og for samfundet i form af større færdselssikkerhed – vi må blive bedre til at måle og vurdere effekten, både for at vise omverdenen, at undervisning
hjælper, men også for at blive bedre til at bruge den rigtige form for undervisning til de rigtige mennesker i den rigtige situation.
Det tror vi, at vi kan lære noget om gennem dette samarbejde med DTSI", fortsætter Niels Henning H. Jørgensen, som besøgte
DTSI sammen med en delegation fra TUR, AMS, Færdselsstyrelsen og Danmarks Transportforskning.
Chauffører i god form
"Jeg lagde især mærke til den helhedsforståelse, de forsøger at lægge i undervisningen på DTSI", siger TURs næstformand
Mogens Findalen, der er afdelingschef i Arbejdsgiverforeningen for Handel Transport og Service. "En god og sikker chauffør er i god form, fysisk og ernæringsmæssigt, og det har en stor vægt i DTSI’s uddannelse. Men det er naturligvis stadig et åbent spørgsmål, hvordan chaufføren så holder de gode vaner ved lige ude i den barske virkelighed. Det er ikke så let", funderer Mogens Findalen.
Niels Henning H. Jørgensen oplyser, at samarbejdet skal omfatte regelmæssige møder mellem TUR og DTSI med udveksling af erfaringer.
»Udveksling af eksperter og faglærere mellem DTSI og danske skoler skal også helst komme til at spille en stor rolle. Vi håber meget på, at vi kan få nogle af vores gode folk fra skolerne derover i 2-3 uger for at lære og lære fra sig, og at vi tilsvarende kan finde plads til DTSI-folk på vore skoler. Alt i alt skulle det gerne gøre os bedre til at uddanne sikre og gode erhvervschauffører – og så gør det heller ikke noget, at det
måske bliver lidt mere interessant og udfordrende at have med transportuddannelse at gøre,« slutter Niels Henning H. Jørgensen.