23948sdkhjf

God messe for Hessel

»Vi har skrevet langt flere tilbud efter messen end forventet,« fortæller seniorkonsulent Per Quist, Ejner Hessel A/S.

Ikke mindst Hessels helt nye produkt, den 3-akslede tippåhængsvogn fra den sydtyske fabrikant Karl Kumlin tiltrak sig en del opmærksomhed.

”Tidligere arbejdede vi med Wackenhut, men de har indstillet produktionen af på-hængsvogne. Det varede dog lidt, inden vi fik forhandlingen af Kumlin. Fabrikken troede, den selv kunne styre salget fra Nordtyskland, men da de fik tallene for, hvor mange 3-akslede vogne, der sælges i Danmark i forhold til hjemlandet, fik vi lov,” siger Per Quist.

Kumlins chassis og tipramme er fremstillet af stålkvaliteter, som er lettere. Det betyder, at lasten kan øges med 700-1000 kg, oplyser Per Quist. Bunden er udført i 4 mm Hardox 400/450 stål, og siderne består af 30 mm aluprofiler. Akslerne er 9 ton BPW, men med kraftigere ophæng og bælge. Som ekstra rustbeskyttelse har Ejner Hessel valgt at sprøjte alt stål med zink, som ganske vist vejer 50 kg ekstra.

”Men da mange vogne bliver 15 år inden udskiftning, er rust en faktor, som køberen må have med i sin betragtning, og så koster zinken det halve af en ekstra gang lakering.”

Den italienske fabrik Zorzi har fremstillet en kraftig tipsættevogn til Hessel, hvor ladkassen er udført i slidstærk Hardox 450 stål. Den blev også præsenteret i Herning.

Den kraftige kvalitet betyder ifølge Per Quist, at den laster fra en halv til én ton mindre end andre på markedet.

”Men vi ved, at almindelige aluminiumskasser hurtigt slides op. Den her kan tåle at blive brugt både til store sten og nedbrydningsmateriale. Kassen er desuden halvcylindrisk, så tipningen bliver mere stabil, da tunge emner som slagger og asfaltflager vil søge mod midten,” forklarer Per Quist.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125