23948sdkhjf

466 tunge køretøjer blev vinket ind

Ni mand fra Færdselspolitiet skrev i løbet af tre dage 187 rapporter over alt fra forseelser, som kostede nummerpladen, til hastighedsovertrædelser efter skiven og dimensionsfejl.

Der var indtil flere graverende fejl ved et af de køretøjer, som Færdselspolitiet vinkede ind til siden ved Engesvang i fredags. Den mest alvorlige var dog, at den ene bolt til fjederophænget i bagenden var knækket, så bilen hældede slemt til siden.

Ved udsigten til, hvad der kunne ske ved at foretage en bremseprøve, takkede den tilkaldte bilassistent fra Statens Bilinspektion i Herning nej tak til at gøre forsøget. På det grundlag fandt lederen af tungvognskontrollen, vicepolitikommissær Carl Peter Frederiksen, Færdselspolitiet København, kun, at der var en løsning på problemet. Nemlig at klippe nummerpladen og lade Falck afhente køretøjet.

Kontrol i tre dage

Ni færdselsbetjente deltog i fredagens kontrol. De kom fra centralafdelingen i København, Esbjerg, Holstebro og Herning og havde taget opstilling på parkeringspladserne i både nord- og sydgående retning ved hovedvej 13 nær Engesvang.

Det var tredjedagen, de ni mand var på fælles tjeneste med at kontrollere tunge køretøjer. Onsdag var styrken at finde ved Korskro, og torsdag rykkede den til Skjern.

På de tre dage stoppede de i alt 466 køretøjer og skrev 187 rapporter.

Blev kigget over skulderen

Om onsdagen var der inviteret gæster med for at kigge betjentene over skulderen.

Det var EU-parlamentarikeren Freddy Blak (S), formanden for Aalborg og Omegnens Vognmandsforening, Carl Otto Kristensen, Gistrup, og endelig vicepolitiinspektør Helge Holbæk, Rigspolitiets Færdselsafdeling København.

”Det vi så, lignede det normale billede ved tungvognskontroller med hensyn til overtrædelser, men det var en spændende oplevelse, og jeg må sige, at politiets arbejde var meget professionelt,” siger Carl Otto Kristensen.

Han mener nok, at kontrollen kan give stof til et par spalter i DTL´s eget blad. Blandt andet med hensyn til surring af godset, som han så nogle lidt uheldige eksempler på.

”Men jeg synes, vi har en flot vognpark i Danmark, og der var ingen alarmerende fejl. Mere nogle formelle ting som belæsnings- og dimensionsfejl,” mener formanden.

Gik efter farligt gods

Vicepolitikommissær Carl Peter Frederiksen fortæller, at de tre arbejdsdage i det jyske egentlig var led i en farligt gods kontrol. Det er der afsat tid til tre til fire gange om året.

Nogle få køretøjer blev da også noteret for at overtræde de regler.

”Der var blandt andet en fragtmand, som midt i læsset kørte rundt med brandbare væsker på en palle pakket i sort plastik og uden afmærkning. Ellers har vi haft nogle gebommerlige overlæs og en del overtrædelser af køre-hviletiden. En chauffør havde for eksempel kørt uden stop fra otte morgen til klokken 18. Endelig er der en del, som kører rundt med kærrer uden at være registreret til det. Det hører under ulovlige sammenkoblinger,” fortæller vicepolitikommissæren.

Flere køretøjer, som kørte med gods for fremmed regning, blev noteret for at mangle både ID-nummer og navn på bilen, og det var ikke fordi tilladelsen til transporten ikke var erhvervet.

Den forseelse var der kun et par stykker, som blev noteret for.

Slap med skrækken

Udover førnævnte køretøj afventede en anden vognmand også bilassistentens dom på en trailer.

”Jeg var til syn med den 2. april. I synshallen sagde de, at den bremsede for svagt, og at jeg skulle køre direkte derfra og til værkstedet og så stille med den igen inden for en måned. Det har jeg bare ikke fået gjort, men nu bremser den også godt nok. Jeg tror kun, at tromlerne var rustne, da jeg var til syn,” fortæller vognmanden.

Efter en køretur med måleudstyr og bilassistenten ved rattet fik vognmanden ret i det synspunkt, og han fik lov til at fortsætte turen uden et bødeforlæg i baglommen.

Den endelige statistik over forseelsernes art og antal foreligger først i morgen, men tallene over de stoppede køretøjer og rapporter på de tre kontrolsteder er følgende:

Ved Korskro blev der stoppet 121 køretøjer og skrevet 55 rapporter. Om torsdagen ved Skjern vinkede politiet 201 biler ind til siden. Det resulterede i 71 rapporter. 144 køretøjer blev stoppet ved Engesvang i fredags, og det udløste 61 rapporter.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096