I/A Gruppens generalforsamling
Opkrævning af bøder efter et flere timer gammelt diagramark med hastighedsovertrædelser både her i landet og i Tyskland, samt overfald på chauffører var et par af de varme emner i I/A-Gruppen og klubben, da medlemmerne påskelørdag afholdt generalforsamling på DTC i Vejle.
I alt 18 medlemmer var mødt frem, men trods det begrænsede deltagerantal var talelysten stor. Dog var der i håbet om større fremmøde ved de kommende generalforsamlinger forslag fra bestyrelsen om at flytte de fremtidige til anden lørdag efter påske.
”Jeg tror, at der vil komme flere medlemmer på den måde. Vi må nok indrømme, at påskelørdag er en dårlig dag,” mener næstformand Ole Prüsse.
Urimelige bøder
Hastighedsbøder alene efter diagramarket udstedt flere timer efter forseelsen, hvis chaufføren tilfældigt løber ind i en politikontrol. Den problematik blev vendt både i forhold til bødeforlæg her i landet og i udlandet.
I/A Gruppen har blandt andet korresponderet med det tyske politi nær grænsen til Østrig, fordi et medlem der inkasserede en bøde efter skiven.
Ole Prüsse vil ikke ligefrem kalde det brevveksling, men gruppen har skrevet til det stedlige politi et par gange uden at modtage svar.
”Derfor ønskede og fik vi medlemmernes godkendelse til at bruge midler til at føre en prøvesag i Tyskland,” fortæller næstformanden.
Kræver en lovændring
I Danmark er der ført sager, hvor politiet fik medhold i, at fremgangsmåden er lovlig. 8. februar 1991 blev der nemlig afsagt to præcedensdomme i Østre Landsret, som sagde, at bøderne kan gennemføres alene på skivens visning på betingelse af, at der fratrækkes en tolerance på otte km i timen mod de normalt seks km ved hastighedskontroller.
”Det er ikke rimeligt, at man kan blive noteret for en flere timer gammel forseelse. Derfor kræver vi, at loven skal ændres, for hvad bliver det næste. Bliver det, at politikerne også giver lov til at udskrive hastighedsbøder, hvis roadpricing bliver gennemført. Selv om man har sagt, at det ikke er formålet? Da skiverne i sin tid blev puttet i bilerne, var de nemlig også kun beregnet til kontrol af køre- hviletiderne,” siger Ole Prüsse.
Ønsker bevogtede pladser
Alarmer i bilerne eller bevogtede pladser. At skønne efter debatten på DTC er I/A Gruppens medlemmer mest stemt for de bevogtede pladser.
På generalforsamlingen fortalte faglig sekretær fra transportområdet, Vagn Olesen, Herning, om hvor langt man inden for SiD er kommet med at lave modforholdsregler over for overfaldene blandt andet i form af gasalarmer.
Stemningen hos medlemmerne gik mere i retning af at stille krav om bevogtede parkeringspladser. Mange luftede det synspunkt, at alarmerne vil give falsk tryghed for chaufføren, og at de med den nuværende udformning mere er beregnet til at sikre køretøj og last.
Hellere én end to
Vagn Olesen kom med en opfordring til I/A Gruppen og klubben.
Selv om han gennem det forløbne år har vist interesse for gruppens arbejde, ser han alligevel gerne begge dele nedlagt og aktiviteterne flyttet over i Eksportchaufførernes Landsklub.
Det forslag vandt ikke genhør i forsamlingen, selv om der var rosende ord til Landsklubbens nye formand Carsten Paulin, Bov.
”Vi synes, at han gør et stor indsats, og at klubben øjensynligt har haft godt af formandsskiftet, og vi vil ikke afvise et samarbejde, men vi vil til gengæld heller ikke love det,” forklarer Ole Prüsse.