Havarikommission uden branchefolk
”Det er vigtigt, at vi får et bedre kendskab til årsagerne til de mange trafikulykker, der hvert år sker i Danmark.”
Sådan fortæller Trafikminister Jacob Buksti i en pressemeddelelse, hvor han præsenterer den kommende havarikommission.
Selv om lastbilerne ofte får drøje hug i pressen, når de forskyldt eller uforskyldt er involveret i ulykker, så har ministeren ikke fundet plads til hverken SiD´s Transportgruppe eller DTL i sin kommission.
I første omgang får kommissionen i øvrigt til opgave at afdække omstændighederne af eneulykker med unge bilister under 25 år. Ulykkestypen tegner sig alene for cirka 25 dræbte og cirka 125 tilskadekomne på årsbasis.
”Det er mange leveår, der tabes, og mange liv, der for altid vil blive præget af en alvorlig hændelse,” hedder det i Jacob Bukstis begrundelse for at sætte ind med undersøgelser over for de helt unge.
Tilbød eksperthjælp
DTL var ellers ude at tilbyde ministeren ekspertbistand fra egne rækker, allerede da Trafikministeren besluttede sig for at danne havarikommissionen.
Det skete i november sidste år, hvor DTL skrev til Jacob Buksti og opfordrede ham til at inddrage folk fra branchen med specifik erfaring på området.
Tilbuddet var ment som en håndsrækning fra DTL´s side, fordi det efter organisationens mening vil styrke kommissionens arbejde. Men ministeren valgte altså at takke pænt nej.
”Vi har korresponderet med ministeren om hans beslutning, og vi har sagt til ham, at vi er kede af, at der ikke blev plads til os. Desuden er kommissionen et af vore forslag, så det er ikke det her, vi har sat næsen op efter,” siger ordførende direktør Michael Svane, DTL.
Skal vendes igen
Direktøren påpeger også, at DTL endnu en gang vil forsøge at overbevise Jacob Buksti om det formålstjenlige i at gøre brug af organisationens eksperter.
”Jeg mener, at både vi og SiD har noget at byde på med hensyn til havarikommissionen. Ikke mindst fordi Færdselssikkerheds-kommissionen i sin nye handlingsplan siger, at den professionelle erhvervstrafik også har et stort medansvar for trafiksikkerheden. Vi havde i DTL derfor set frem til at få det her værktøj til at få undersøgt tingene,” forklarer Michael Svane.
Nok er det første slag tabt for DTL, men det er ikke det samme som at organisationen opgiver at komme med senere hen, når kommissionen skal se på ulykker, der involverer de tunge køretøjer, og det er derfor Michael Svane igen henvender sig til ministeren.
Folk med års erfaring
Forretningsfører Leif Rasmussen, SiD Transportgruppe, beklager også, at ministeren ikke har kaldt på fagforeningens erfaring.
”Vi har mange folk på vejene, der har kørt i både 20-30 år, som kunne tilføje viden, og der er ingen tvivl om, at vi gerne vil være med. Det er også rart, hvis vi kunne få lov til at kigge på tingene og eventuelt komme med bemærkninger,” mener han.
Som Leif Rasmussen ser det, er det nu en ren ekspertgruppe, der er nedsat.
”Jeg kan se, at der heller ikke er andre fra erhvervet med, så det kan være, at ministeren har valgt at nedsætte en uvildig kommission, så den alene kommer til at fungere på ekspertniveau. Men sender han på et tidspunkt bud efter os, vil vi møde frem,” pointerer Leif Rasmussen.
En større forsamling
Eksperterne i Jacob Bukstis Havarikommission for Vejtrafikulykker kommer til at bestå af formand Svend Krarup Nielsen, Vejdirektoratet. Fagspecialisterne bliver psykolog Gitte Carstensen, Danmarks Transport Forskning, civilingeniør Winnie Hansen, Vejdirektoratet, bilinspektør Palle Kofoed, Statens Bilinspektion, vicepolitikommissær Ib Jensen, Rigspolitiets Færdselsafdeling, bilinspektør Victor Hollnagel, Færdselsstyrelsen og første reservelæge Jan Beck Mikkelsen, Odense Universitetshospital.