23948sdkhjf

Formand: SiD og vognmænd løber fra ansvaret

Foreningen Bagsmækken slog i forbindelse med Ib Hattesens forsvinden i Polen til lyd for at oprette en fond, der bl.a. skal hjælpe i den slags situationer. Formanden Bente Madsen påpeger nu i et indlæg, at der stadig ikke er tegn på, at SiD og ATL har tænkt sig at gøre noget.

”Jeg vil hellere, hvis SiD og ATL vil melde klart ud, at de ikke har tænkt sig at gøre noget, men det tør de måske ikke,” siger Bente Madsen, Aabenraa, på vegne af Bagsmækken, som er en landsdækkende forening for hustruer til chauffører.

Hun er fortørnet over, at DTL tilsyneladende hellere vil oprette en fond til partikelfiltre til vognmændenes biler, end de vil være med til at sikre chaufføren og hans familie, hvis de pludselig står i en svær situation.

Samtidig mener formanden, at SiD´s Transportgruppe nok slet ikke er interesseret i at støtte sine egne medlemmer, da gruppen tilsyneladende ikke ser sig i stand til at få arrangeret et møde, hvor tingene kan drøftes.

Formandens indlæg

Her følger Bente Madsens indlæg:

»5. november 2000 henvendte Bagsmækken sig til SID att. Holger Nielsen og DTL att. Michael Svane angående oprettelse af en fond, som skal dække de økonomiske problemer, der opstår, når en chauffør forsvinder, kommer ud for en ulykke eller et af de stigende antal tilfælde af overfald i udlandet.

27. november 2000 kom der så et forkølet svar fra SID og ATL underskrevet af Poul Aagaard fra SID og Poul Juelsbjerg fra ATL. Parterne fandt det ikke betimeligt med en fond, men man ville dog undersøge, om den allerede eksisterende rets- og sygehjælpsforsikring kan ændres til også at omfatte omtalte problemer.

Så gik tiden, og udover at man i Lastbil Magasinet og i Chaufførnyt kunne læse, at de respektive parter erkender, at der er et problem, skete der ikke mere i sagen.

3. marts i år rettede Bagsmækken på ny henvendelse til SID og ATL for at høre, om der er en løsning i udsigt. Samtidig påpegede vi igen, at vi ikke finder forsikringsløsningen særlig hensigtsmæssig, da vi mener, at det, der reelt mangler, er et uafhængigt organ, som sikrer alle en retfærdig og øjeblikkelig støtte.

21. marts 2001 fik Bagsmækken så et svar underskrevet af Poul Aagaard. Han meddelte, at et aftalt møde om sagen var aflyst.

Det samme udtalte Poul Aagaard også til Chaufførnyt, hvor han desuden sagde, at han ikke kender tidspunktet for, hvornår der sker mere på området, da der ikke er aftalt et nyt møde som erstatning for det aflyste i februar.

På den nyligt afholdte Transportmesse i Herning foreslog vognmændene, at skatteministeren opretter en fond på 200 millioner kroner til betaling af partikelfiltre til lastbilerne. Ja, det kan man tænke sig, og så er en fond pludselig en rigtig god ide.

Det skal så ses i lyset af, at hvis SID og ATL hver især skyder fem millioner kroner i en fond til chaufførerne, så er alene renterne af disse penge tilstrækkeligt til den fond, som vi ønsker for at sikre familien og vores mænd.

Det skal dog lige bemærkes, at Peer Vestergaard fra SID Transportgruppe 9. november 2000 udtalte til Lastbil Magasinet, at han ser med stor vejvilje på Bagsmækkens forslag.

Ligeledes vedtog SID Aabenraa C (Chaufførernes Fagforening, red.) på sin seneste generalforsamling 17. marts 2001 en udtalelse, som kraftigt opfordrer de ansvarlige parter til at oprette en hjælpefond.

Men lad dette være en advarsel til både SID og ATL. Vi kæmper videre i Bagsmækken, og I har ikke hørt det sidste fra os om sagen.

Underskrevet på Bagsmækkens vegne af formanden Bente Madsen, Ulvedybet Aabenraa

Lastbil Magasinet modtager gerne kommentarer til Bente Madsens indlæg.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157