23948sdkhjf

Chauffør: Speditører har også et ansvar

Keld Snedker Larsen, Aabybro har sendt nedenstående indlæg, hvor han slår til lyd for, at disponenter og speditører må bære en del af det økonomiske ansvar, når de presser manden bag rattet, så han ender i politiets sorte bog.

Politiets statistik viser, at antallet af overtrædelser af køre-hviletiden er stigende. Løsningen på det problem er ifølge chauffør Keld Snedker Larsen, Aabybro, medvirkeansvar til bildisponenter og speditører.

Keld Snedker Larsen kender efter 17 år på vejen ikke én eneste kollega, som ikke på et eller andet tidspunkt er blevet presset til at overtræde loven for at få godset frem til et bestemt tidspunkt. Medvirkeansvar er ifølge Keld Snedker Larsen nøglen til at dæmme op for det problem, for som chaufføren påpeger, har det vist sig, at straffelovens paragraf 23 om medvirken ved lovovertrædelser ikke fungerer i forhold til speditøren.

Her følger Keld Snedker Larsens indlæg:

Overtræder ikke for sjov

»Jeg har gennem længere tid fulgt debatten om overtrædelser af køre-hviletiden, og som chauffør arbejder jeg dagligt med reglerne.

Jeg kan derfor ikke lade være med at trække på smilebåndet, når en person som ordførende direktør Michael Svane, DTL kan sige, at chaufførerne og vognmændene skal tage sig selv i nakken og blive bedre til at overholde reglerne.

Efter min mening er det de forkerte, der bliver straffet for disse overtrædelser. I det mindste mener jeg, at flere bør være med til at dele ansvaret.

Hermed mener jeg, at der er da ingen chauffører, der overtræder reglerne, fordi de synes, at det er sjovt. Nej, nej og atter nej. Det er speditørerne og disponenterne, der presser chauffør/vognmand til disse overtrædelser, og de er så igen presset af kunderne, som vil have deres gods frem til bestemte tidspunkter.

Må dele straffen

Af den grund mener jeg også, at speditører og disponenter skal have del i straffen, hvordan ved jeg ikke, men en form for medvirkeansvar med en tilpas høj økonomisk straf vil måske få dem til at planlægge anderledes.

Det er da korrekt, at vi chauffører bare kan sige nej til disponenterne, men gør vi det, har vi ikke udsigt til en ret lang karriere i firmaet. Disponenter vil nemlig ikke have chauffører, der ikke er ”fleksible” til at give dem ekstra tid bag rattet.

Desuden har vi det problem at slås imod, at alt for mange helt unge chauffører vil gøre alt bare for at få lov til at køre i en stor bil. Det er også med til at presse lovovertrædelser igennem, og det har jeg set utallige eksempler på gennem mine 17 år som chauffør.

Det her er såmænd bare et indlæg fra en frustreret chauffør.«

Underskrevet Keld Snedker Larsen, Enebærvej 67, Aabybro.

Er der læsere, som har kommentarer til indlægget, hører Lastbil Magasinet gerne fra dem.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063