23948sdkhjf

Succes med skønhedspletter

Trods store stigninger i ordreindgang, produktion og omsætning faldt MAN Nutzfahrzeuge Gruppens halvårs nettoresultat med 13 pct.

Årsagen er især problemer med levering af de nye TG-A lastbiler, som blev lanceret i marts måned sidste år.

Regnskabstallene for MAN Nutzfahrzeuge AG for perioden juli-dec. 2000 viser i sammenligning med samme periode 1999 en stigning i ordreindgangen på 12% til 3,1 mia. Euro. Produktionen steg med 6% til 33.150 enheder, og omsætningen voksede med hele 20% til 3 mia. Euro.

Også antallet af medarbejdere steg med 15% til 35.478, og halvdelen af væksten skyldes overtagelsen af fabrikkerne ERF og STAR. Resultatet før skat og renter faldt dog med 13% til 138 mio. Euro.

Leveringsproblemer

I forbindelse med overtagelsen af Neoplan har MAN omlagt regnskabsåret til kalenderåret. MANs sidste årsregnskab er således at betragte som et halvårsregnskab.

»Dette er en af forklaringerne på, hvorfor den store succes i produktion og salg ikke har nået at smitte ret meget af på bundlinien,« forklarer adm. dir. Lasse Fredskov, MAN Last og Bus A/S, og han fortsætter:

»En anden og mere væsentlig forklaring er de leveringsproblemer, der opstod umiddelbart efter den enorme succes i kølvandet på lanceringen af Trucknology Generation A, den såkaldte TG-A. Det gav helt uventede problemer med forskellige underleverandører, og MAN måtte også sætte midler af til hurtige produktionstilpasninger og ændret logistik.«

Inden udgangen af 2000 lykkedes det MAN - i tæt samarbejde med underleverandørerne - at få vendt billedet, og produktionen er i dag normal.

Færre varianter

Trods disse skønhedspletter lykkedes det MAN at vinde yderligere markedsandele, og salget ventes at runde 70.000 enheder i 2001, samme antal som i 2000.

MAN er netop her i april måned begyndt at reducere i antallet af lastbilvarianter. En reduktion på 20% svarer til 4.000 færre reservedele, og det er et tiltag, der vil kunne aflæses på bundlinien om 1-2 år, venter den tyske producent.

Desuden indleder MAN en tilpasning af personalestyrken i Tyskland og Østrig, primært ved ikke at forlænge tidsbegrænsede kontrakter.

Stordriftfordele som følge af overtagelsen af STAR fabrikkerne i England og fusionen med Neoplan vil også snart begynde at vise sig, venter MAN.

Endelig er det målet at hæve TG modellernes nuværende andel på 35% af den samlede produktion af MAN lastbiler i den tunge ende til hele 55% i løbet af 2001. TG serien indeholder langt færre komponenter end tidligere modeller og kan dermed produceres med lavere omkostninger.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063