Der er en køber til DLU
”Jeg har fået et tilbud om køb af DLU, som jeg har sendt videre til de store kreditorer og bankerne. Køberen vil overtage hele butikken, og kreditorerne har resten af ugen til at overveje, om de vil acceptere tilbuddet,” siger advokat Niels Skovgård Larsen, Århus, som styrer boet i DLU under betalingsstandsningen af 21. februar.
Advokaten vil ikke røbe, hvem den interesserede køber er - eller købssummen, men han forventer, at han kan løfte sløret lidt mere i begyndelsen af næste uge.
Salgschefen hos DLU, Peter Tromborg er lige så hemmelighedsfuld, men han håber tingene går i orden inden påsken.
Har 13 tilladelser
”Den oplysning er ny for mig. To til tre dage efter betalingsstandsningen spurgte jeg i DLU, om de havde nogen tilladelser, det sagde man nej til.”
Sådan svarer Niels Skovgård Larsen, da Lastbil Magasinet fortæller ham, at DLU er i besiddelse af 13 tilladelser, som ifølge Færdselsstyrelsen senest 14 dage efter betalingsstandsningen skal skiftes ud med nye midlertidige med en max. løbetid på et halvt år.
”Selv om tilladelserne er begrænset til udlejning, skal de alligevel skiftes ud med midlertidige i forbindelse med en betalingsstandsning,” siger specialkonsulent i styrelsen, Lis Caspersen. Hun vil nu tage kontakt til Skifteretten i Kjellerup.
Niels Skovgård Larsen har også kontaktet DLU for at få tingene bragt i orden i forhold til reglerne.
”Jeg har snakket med DLU siden vor første samtale, og her var man øjensynlig ikke opmærksomme på problemet inden henvendelsen,” siger advokaten.
En formssag
”Der er ingen tvivl om, at vi får nye, midlertidige tilladelser. Det er der slet ikke noget problem i, for der kommer hele tiden penge i kassen fra kunderne. Jeg gætter på, at vi har otte-ni af vore tilladelser i brug,” forklarer Peter Tromborg.
”Tilladelse til godskørsel for fremmed regning. Kun gyldig til udlejning til firmakørsel.”
Sådan står der på DLU´s tilladelser.
Tilladelserne er i biler udlejet på langtidskontrakter til firmakørsel i virksomheder med egne varer. Men DLU-tilladelsen skal også være til stede, hvis en vognmand får nedbrud på eget materiel og lejer en trækker for en kortere periode, hvor DLU´s køretøj ikke bliver indregistreret med ham som bruger.
Så skal vognmanden samtidig medbringe både lejekontrakt og sin egen vognmandstilladelse, og han må højst køre rundt med DLU´s tilladelse i fire uger.
Glemte det i skyndingen
Peter Tromborg forklarer, at man hos DLU ikke lige var opmærksomme på problemet med tilladelserne, da betalingsstandsningen blev en realitet 21. februar i år.
”Der var så meget andet at tage sig af i de dage, og hvis Niels Skovgård Larsen har forhørt sig i sekretariatet, er det slet ikke sikkert, de ansatte der vidste, at vi har tilladelserne,” mener han.
Både Lis Caspersen og advokaten bekræfter da også, at det er en formssag at få midlertidige tilladelser, når et firma standser betalingerne.
”Jeg har lige prøvet det samme med et andet selskab, og det gik glat igennem uden problemer,” forklarer Niels Skovgård Larsen.