Bil fra omstridt firma stoppet uden tilladelse
Der er stadig gang i forretningen hos K.S. - Transport, Struer ApS, Tårngade 50 Struer, drevet fra Vestermarksvej i Kliplev. Også selv om de fire midlertidige tilladelser bortfaldt 31. marts i år.
I går landede den hvide Scania med registreringsnummeret RL 99.261 hos Danske Fragtmænd ved DTC, Vejle. Bag rattet sad en tysk chauffør, som ikke medbragte en dansk vognmandstilladelse.
Her stoppede turen til gengæld også. Politiet var nemlig på pletten, og trækkeren måtte spænde fra og en ny tilkaldes til at færdiggøre leveringen af godset. Scaniaen står nu i Kolding.
Tilsyneladende har det knebet med tilladelser i K.S. i den seneste tid. Inden kørsel i Danmark har chaufførerne nemlig ofte holdt stille på den tyske side af landegrænsen og afventet ilbud fra Danmark med det savnede papir, fordi antallet af biler og tilladelser ikke stemmer overens.
Har ikke hørt fra K.S.
Specialkonsulent i Færdselsstyrelsen, Lis Caspersen kan fortælle, at K.S. - Transport, Struer ApS ikke har henvendt sig i styrelsen for at få fornyet de fire midlertidige tilladelser. Derfor er de bortfaldet, og nu kører samtlige biler ulovligt, hvis de viser sig i trafikken.
Den tyske chauffør fortsatte i går formiddags dog også turen direkte over den åbne grænse, men endte kørslen i Vejle. Der var så heller ikke længere nogen tilladelse at vente på. Tyskeren havde i øvrigt følgeskab på de danske veje af en grøn Magnum fra K.S.
Flere aflæssesteder
Den hvide Scania kom fra Italien med blandt andet marmor for speditionsfirmaet Cargo Express International Transport & Spedition ApS, Skanderborg.
Ifølge den ene af ejerne, Jan Larsson, har K.S. gjort den sidste tur for Skanderborg-firmaet. Allerede i sidste uge påpegede Cargo Express over for Kurt Sørensen, som også styrede tropperne i K.S., mens den ansvarlige leder stadig hed Erik Holger Hansen, at samarbejdet stoppede, når bilen fra Italien var returneret til Danmark.
Så gyldige papirer
”Vi har haft en af bilerne fra K.S. til at køre fast det seneste halve års tid. Inden den begyndte, så vi tilladelse og forsikringspapirer, som vi plejer at gøre i den situation. Efterhånden fik vi på grund af den megen uro om firmaet henvendelser fra kunder, som forespurgte om tingene, men så kunne vi fremvise tilladelsen, og på den måde have vor ryg fri,” forklarer Jan Larsson.
Det gik dog op for ledelsen i Cargo Express, at der nok ikke helt var overensstemmelse mellem tilladelser og biler, og det ønskede speditionsfirmaet ikke at stå model til.
”Vi kan ikke godtage, at nogle biler kører lovligt, mens andre kører ulovligt. Det vil vi ikke være med til,” påpeger Jan Larsson.
Told & Skat på besøg
Det begynder efterhånden at stramme alvorligt til hos K.S. –Transport, Struer ApS. Ikke bare er tilladelserne nu bortfaldet. Et rygte vil også vide, at Told & Skat kom på uindbudt besøg både i Kliplev og Struer i sidste uge for at få hold på regnskaberne.
Der forestår uden tvivl et større sammenstykningsarbejde fra myndighedens side med at finde frem til dels tidligere ansatte og dels samarbejdspartnere i speditionsbranchen.
K.S. indbetalte som bekendt ikke en nikkel til Told & Skat af den tilbageholdte kildeskat i år 2000. Firmaet skylder i dag også ansatte løn.
Fagforeningen i Aabenraa slås med at få udleveret lønsedler fra sidste år til en tidligere ansat. Trods flere rykkere er der ingen forbindelse igennem til K.S. De lønsedler, som den tidligere chauffør kan fremvise, er med ene aconto-udbetalinger. Det betyder, at han ikke kan få dagpenge, hvis det bliver aktuelt, fordi der ikke er et reelt beregningsgrundlag.
Der blev heller ikke indbetalt feriepenge til de ansatte hele sidste år.
Ansvarlighed
Hvor ansvaret for regnskabsrodet i år 2000 skal placeres, vil tiden vise.
Ved årsskiftet forlod Erik Holger Hansen som bekendt stillingen som ansvarlig leder i K.S. Samtidig overlod han fuldstændig tøjlerne til Kurt Sørensen. Ifølge de ansatte i firmaet styrede hr. Sørensen også tingene i Kliplev sidste år. De hverken så eller snakkede med Erik Holger Hansen.
Da Lastbil Magasinet tidligere forhørte sig hos Trafikminister Jacob Buksti om en ansvarlig leders ansvarlighed i forhold til myndighederne fik vi følgende svar:
”En godkendt ansvarlig leder af et selskab skal i henhold til godskørselslovens paragraf 4,stk. 2, faktisk og vedvarende forestå virksomhedens godskørsel og har således pligt til at påse, at virksomheden overholder gældende regler for drift af vognmandsvirksomheden. Han kan ikke overlade ansvaret til tredjemand.”
Påfølgende har Vejtransportrådet hævet betalingen til den ansvarlige leder fra 5.000 til 15.000 kroner pr. måned for at forhindre stråmandsvirksomhed.