23948sdkhjf

ITD-formand: Slå hårdt ned på lovovertrædere

Vi skal overholde loven, sagde formanden Egon Sørensen i sin beretning på ITD's generalforsamling i Odense.

»ITD har altid haft og har stadig den grundholdning, at transportbranchens virksomheder skal overholde lovens rammer, og at det skal have alvorlige konsekvenser for de virksomheder, der groft og gentagne gange lader hånt herom.«

Det sagde formanden for ITD, Egon Sørensen i sin beretning på foreningens generalforsamling lørdag på Hotel H.C. Andersen i Odense, og han fortsatte:

»Vi kan derfor tilslutte os Vejtransportrådets opfordring til Færdselsstyrelsen om, inden for gældende lovgivning, at slå hårdt ned på dem, der groft overtræder spillereglerne til stor skade for alle os andre. Det samme gælder også de lokale politimestre, som må tage seriøse anmeldelser alvorligt.«

De nye EU-lande

Formanden kom også ind på udvidelsen af EU. Han advarede om, at en hurtig og omgående fri adgang for østeuropæiske vognmænd til EU-markedet vil medføre uacceptabelt store problemer for danske eksportvognmænds konkurrenceevne.

»Ikke desto mindre ser vi i ITD store muligheder for, at medlemmerne engagerer sig i de nye markeder, der vil blive mere og mere tilgængelige i de kommende år. Jeg kan oplyse, at ITD’s administration lige nu er i gang med at afdække vilkår og betingelser ved etablering af vognmandsvirksomhed i Polen. Ud fra erfaringerne i Polen vil vi overveje at foretage lignende undersøgelser i nogle af de øvrige ansøgerlande,« sagde Egon Sørensen.

Vejafgifter

Formanden havde også en kommentar til nogle af de nuværende EU-lande. Først og fremmest Tyskland, der har meddelt, at de i 2003 trækker sig ud af den nuværende aftale om vejbenyttelsesafgifter. Tyskland vil i stedet indføre sit eget nationale road pricing system til opkrævning af kilometerafgift. Efter de seneste meldinger kommer det til at koste knap en krone pr. kilometer at køre i Tyskland.

»Den tyske enegang er dybt beklagelig. Det er ikke nationale regler i enkeltlande, der er brug for. Det må derimod være i alle EU-landes interesse, at der findes fælles EU-regler også på afgiftsområdet. Vi vil fra ITD’s side sammen med DTL via vore internationale forbindelser fortsat arbejde ihærdigt for, at de tyske planer ikke bliver gennemført,« sagde Egon Sørensen.

Problemer med Østrig

Østrig fik ligeledes en formands-bemærkning med på vejen i forbindelse med, at EU-domstolen for nylig har sagt god for, at Østrig reducerer antallet af transiteringer gennem landet med 130.000 i 2001.

»Det er urimeligt, at der sker en yderligere begrænsning af lastbilkørslen igennem Østrig, samtidig med at danske eksportvognmænd ligesom de øvrige EU-vognmænd igennem mange år har investeret betydelige millionbeløb i nye og miljøvenlige lastbiler netop for at tilgodese miljøet, ikke mindst i Østrig. Jeg mener, at der her er sendt et helt forfejlet transport- og miljøpolitisk signal. Vi må indtrængende bede relevante danske politikere og myndigheder om at sikre, at Østrig ikke får held med at forlænge ordningen,« sagde Egon Sørensen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078