DTL's etiske regler: Vognmanden har ikke reageret
”Offentliggørelsen af bestyrelsens beslutning er udskudt. Vi har ingen indberetning fået fra vognmanden, som bekræfter, at han har accepteret afgørelsen, så jeg kan ikke sige noget endnu,” fortæller ordførende direktør i DTL, Michael Svane.
På DTL's bestyrelsesmøde i Herning var der to hovedpunkter med på mødet. Det ene var den forestående generalforsamling. Det andet var brugen af de etiske regler i forhold til et DTL-medlem, som er trådt ved siden af.
Dømt i retten
Som tidligere nævnt gætter Lastbil Magasinet på, at sagen på den etiske dagorden var vognmand Jan Larsen, Nykøbing Sj., der i godt halvandet år kørte rundt med en kollegas trailer forsynet med samme nummerplade som hans egen.
Rettens dom for forseelsen lød på otte måneders betinget fængsel og 120 timer i samfundets tjeneste. Jan Larsen modtog dommen.
Tre niveauer
DTL har vedtaget et regelsæt for, hvad der skal ske med medlemmer, som har problemer med etikken.
”Bestyrelsen har lagt et udmålersystem for forseelser. Det er i tre niveauer. Det første er en almindelig advarsel. Nummer to er en advarsel med offentliggørelse af navn og bestyrelsens beslutning. Det tredje niveau er en eksklusion,” fortæller Michael Svane.
De tre niveauer kan bruges uafhængigt af hinanden, forklarer direktøren. Det er ikke sådan, at man først skal have en advarsel, inden man ryger ud af det pæne selskab.
”Hvad der skal ske, bliver en vurdering i den enkelte sag. En vognmand kan godt have skadet sit omdømme så meget, at han bliver så stor en belastning for branchen, at det i første omgang fører til eksklusion,” siger Michael Svane.
Kan ende i voldgift
Er DTL-medlemmet utilfreds med sin behandling i forhold til de etiske regler, kan han indgive bestyrelsens afgørelse for en voldgift.
”Det betyder, at offentliggørelsen af sagen udskydes, til den er behandlet der,” påpeger direktøren.
DTL har endnu et medlem i det etiske søgelys. Hans sag blev ikke behandlet på mødet i Herning, da han har blandet sin advokat ind i sagsbehandlingen.
Som tidligere nævnt gætter Lastbil Magasinet på, at det drejer sig om Erik Holger Hansen, Th. Martensens Eftf. A/S, Kolding, der sad som ansvarlig leder i et af selskaberne i den meget omtalte Kliplev-sag, hvor der ikke blev indbetalt kildeskat og feriepenge til chaufførerne i hele 2000.