Hvor går den etiske grænse?
Der blev snakket grundigt og længe om etik på bestyrelsesmødet i DTL i går.
Her behandlede bestyrelsen den ene af de to sager om to DTL-medlemmer, som er trådt uden for god skik i vognmandsbranchen.
"Det er sådan, at vi behandlede den ene sag på bestyrelsesmødet, og vi traf en beslutning. I dag sender vi et brev til bemeldte vognmand. Først når han har det, kan vi melde ud, hvad beslutningen handler om."
Sådan sagde ordførende direktør i DTL Michael Svane i aftes til Lastbil Magasinet.
Må vente
Michael Svane sagde samtidig, at den anden sag på det etiske program i DTL er udsat til senere. Det skyldes, at det medlem har blandet sin advokat ind i sagen.
Lastbil Maagasinets kvalificerede gæt er, at det drejer sig om Erik Holger Hansen, Th. Martensens Eftf. A/S, Kolding, og at det er Jan Larsen, Nykøbing Sj., der kan se frem til brev en af de første dage.
"Lånte kollegas trailer"
Jan Larsens etiske forseelse består som bekendt i, at han kom til at spænde foran en kollegas trailer, udstyre den med en nummerplade nøjagtig mage til den, som sad på vognmandens egen trailer hjemme i hans garage, for derefter at køre godt halvandet år, inden politiet stoppede trafikken.
Samfundet har gjort op med Jan Larsen.
Otte månedes betinget fængsel og 120 timers samfundstjeneste. Det var, hvad dommeren i Nykøbing Sj. mente den forseeelse skulle koste.
I venteposition
Manden, der så sidder på den etiske ventebænk sammen med sin advokat, var i et års tid ansvarlig leder af K.S. Transport, Struer ApS med fire tilladelser, drevet fra Vestermarksvej, Kliplev.
Ansvarligheden bestod i ikke at indbetale trukket kildeskat til myndighederne samt feriepenge til de ansatte.
Erik Holger Hansen trak sig i øvrigt fra posten i K.S. lige efter årsskiftet 2001.
Hvad er værst?
Øvelsen for DTL bliver så at beslutte, hvor linjen skal ligges, og hvad der er værst: At tjene penge til sin vognmandsforretning med en hugget trailer til et par hundrede tusinde kroner eller at snyde med skatte- og feriekronerne i en hel virksomhed?
For nylig vedtog Vejtransportrådet, at stilling som ansvarlig leder også gerne skal være det mere end af navn.
Derfor hævede rådet den lovmæssige betaling til den ansvarlige leder fra 5.000 kroner til 15.000 kroner pr. måned i forsøget på at komme branchens stråmænd til livs.