23948sdkhjf

Ministeren holdt uventet pressemøde

Efter rundvisningen på Transportmessen 2001 mødtes Jacob Buksti med journalisterne, hvor han beredvilligt svarede på de fleste spørgsmål.

Der var stor spørgelyst, da Trafikministeren mødtes med pressen på Transportmessen. Dog undslog han sig for at svare på grunden til, at direktør Christian Duus først blev fritaget for tjenesten i Færdselsstyrelsen, for så forleden at søge afsked efter eget ønske.

”Stillingen er slået op. Så skal der senere være en gennemgang af ansøgerne. Hvis I vil have en begrundelse for afgangen, må I selv spørge Duus,” sagde ministeren.

Han afviste i øvrigt, at der kunne blive tale om at slå Rådet for Større Færdselssikkerhed og Færdselsstyrelsen sammen, når der nu skal ansættes nye folk på begge de ledende poster, fordi de to organer varetager vidt forskellige opgaver.

Sikkerheden i højsædet

Trafikministerens vision er, at antallet af dræbte i trafikken skal være reduceret med 40 procent i år 2012. Han mener dog ikke, at der specielt skal sættes ind mod lastbilerne. Gennem flere år er der dræbt cirka 100 danskere i ulykker, hvor lastbiler er involveret med eller uden skyld.

”Men jeg håber, at transportbranchen vil bidrage til at øge trafiksikkerheden, og de chauffører, der overskrider loven, skal tænke på, at det har konsekvenser i forhold til udøvelsen af deres erhverv,” forklarede ministeren.

Med hensyn til afklaringen af forholdene ved ulykker med lastbiler er der godt nyt til branchen, som længe har ønsket sig en havarikommission. Den er på benene fra 1. april.

Problemet skal undersøges

”Vi har desværre haft nogle meget sørgelige oplevelser, og vi skylder chaufførerne at gøre noget, også så familien ikke skal gå og være bange,” sagde ministeren til spørgsmålet om, hvordan han vil skabe sikkerhed for chaufførerne mod gasoverfald i udlandet.

”Arbejdsministeren, DTL, SiD og jeg havde et møde, hvor vi nedsatte en arbejdsgruppe, som skal undersøge omfanget, og hvilke tekniske muligheder, der er for at sikre chaufførerne,” forklarede Jacob Buksti.

Han kunne dog ikke give løfte om, at staten vil betale for eventuelle alarmer og andet overvågningsudstyr. Ifølge ministeren var det mere en sag mellem vognmanden og hans forsikringsselskab.

Udover at den danske arbejdsgruppe nu skal se på sagen, er overfaldene desuden sat på dagordenen i EU, når trafikministrene mødes i maj.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078