Volvo præsenterer både helt nyt og godt brugt
Den seks år gamle, adskilte motor fra en Volvo FH 50´er, som har kørt to millioner km med jernmalm i Nordsverige, står i diametral modsætning til de nyeste skud på Volvos bilstamme, der præsenteres på Transport 2001.
Det er blandt andet NH12 6x4 trækkeren, som er et led i Volvos globalisering med køretøjer, som bygges til hele verden.
NH´eren fremstilles i Brasilien, og den leveres til Europa med 420 og 460 hk. Modellen i Herning er en 460 hk med langt førerhus.
Med på standen er også verdensnyheden FL 6x2 med Euro 3 motor og lav indstigningshøjde. Bilens egenvægt er reduceret med op til 800 kilo i forhold til konkurrenternes.
I to etager
Endelig viser Volvo også dobbeltdækkerbussen, som er på vej ind i gadebilledet i København. Volvo skal levere 22 busser nu og 14 mere senere.
”Jeg er spændt på, hvordan man tager imod den. Det er et helt nyt koncept,” fortæller salgsdirektør Verner Jensen, Volvo Busser.
Udover den danske ordre har man bestilt 170 busser til Berlin, som skal leveres i det kommende år. Bliver det en succes venter en ordre på 200 til 300 køretøjer.
Foruden de nævnte modeller præsenterer Volvo sit øvrige produktprogram, som klarer enhver tænkelig transportopgave inden for busser og gods.
Både til lands og vands
Til september starter sejladsen Ocean Race, som strækker sig over ni måneder med Volvo som sponsor. Samme status har Volvo for Jaguar Racing Team.
”Vi gør det, fordi det er ekstreme sportsgrene, der stiller store krav til udøverne, ligesom vi gør til os selv. Det er blandt andet til sikkerheden. Det sikreste er at holde stille, men det fungerer ikke, til gengæld må vi så lave tingene så sikre som muligt,” fortæller salgsdirektør hos Volvo Lastvogne, Carsten Abel.