Åbent brev til trafikministeren
Eksportchaufførernes Landsklub advarer Trafikminister Jacob Buksti mod at fare ud og gøre forskelligt sikringsudstyr som gasalarmer og alternative dørlåse til et standardkrav i lastbiler. Klubben mener, at det meget nemt kan blive en sovepude og ser hellere, at der bliver lavet en fælles kriminalitets-bekæmpelse fra EU´s side, som effektivt vil sætte en stopper for tyvenes hærgen på rastepladserne.
Formanden for Landsklubben, Carsten Paulin har i den anledning sendt følgende åbne brev til Trafikminister Jacob Buksti:
Klubbens henvendelse til ministeren
"I den seneste tid har der været adskillige overfald på danske eksportchauffører i udlandet. Overfaldene bliver foretaget på den måde, at ugerningsmændene sprøjter gas ind i førerkabinen, mens chaufføren sover.
Gassen sprøjtes enten via lastbilens friskluftsystem eller ved at skyde en slange ind forbi gummilisterne i døren. Når chaufføren er bedøvet af gassen, bryder de ind i bilen og stjæler, hvad der er af værdier i førerhuset.
Netop det faktum, at ugerningsmændene bryder ind i lastbilens kabine, er paradoksalt nok med til at redde chaufføren fra at blive kvalt, idet den indsprøjtede gas derved lukkes ud af førerhuset.
Eksportchaufførernes Landsklub finder det uantageligt, at danske – og for den sag udenlandske – chauffører bliver budt den slags arbejdsforhold.
I den forbindelse har indtil flere firmaer været på markedet med forskellige former for ”sikringsudstyr,” så som gasalarmer, satellitovervågning, alternaive dørlåse og andet godt. Altsammen sikkert i bedste mening.
Eksportchaufførernes Landsklub mener, at problemerne bør ryddes ved deres rod, og at det ikke vil gavne synderligt at påføre chaufførerne forskellige adfærdsbegrænsende sikkerhedsforanstaltninger.
Vi har svært ved at se, hvilken nytte satellitovervågning vil have, hvis det blot har den virkning, at myndighederne alene hurtigere er orienteret om et eventuelt overfald.
Et overfald må formodes at ske på så kort tid, at selv ikke den hurtigste alarmering vil gøre nogen forskel.
Installering af gasalarmer er meget godt, men alarmen virker kun på de gasser, den kender, og vi stiller endvidere det spørgsmål: Vil overfaldet få en mere voldsom karakter, hvis ugerningsmændene opdager, at chaufføren ikke er blevet bedøvet af den indsprøjtede gas?
Alternative dørlåse må vi i Eksportchaufførernes Landsklub på det kraftigste advare mod.
Chaufførens overlevelseschancer afhænger jo netop af, at dørene bliver åbnet ved et gasoverfald.
Den eneste acceptable løsning af problemet er at forhindre, at gasoverfaldene sker.
Det kan kun gøres ved en effektiv kriminalitetsbekæmpelse med en intensiv koordinering mellem de forskellige europæiske lande.
Vi vil opfordre dig som den politisk ansvarlige på området til at sætte denne proces i gang – hellere i dag end i morgen."
Henvendelsen er på vegne af Eksportchaufførernes Landsklub underskrevet af formand Carsten Paulin, Broager.