FDL-formand gik i rette med myndighederne
Myndighederne fik et kritisk skud for boven, da formanden for Foreningen af Danske Langtursvognmænd (FDL), Jens Tidemann i lørdags aflagde beretning på den årlige generalforsamling, som for første gang blev afholdt på Pårup Kro.
”Enten har myndighederne ikke vilje eller evne til at hjælpe branchen med at rydde op i egne rækker. Det er rystende, at veldokumenterede anmeldelser til såvel politi som Færdselsstyrelsen ikke bliver taget alvorligt, og det er en skandale, at der først sker noget, når vi går i medierne,” pointerede Jens Tidemann med henvisning til uroen i styrelsen.
Ingen hjælp at hente
Formanden påpegede også FDL´s store utilfredshed med politiets passivitet ved anmeldelse af ulovligheder.
”Gang på gang hænger politiet os ud som lovbrydere. Det er vi i branchen trætte af. Det hænger nemlig ikke sammen, når selv samme politi vender ryggen til, når vi henvender os for at komme ulovligheder til livs. Det kan ganske enkelt ikke være rigtigt, at en vognmand kan køre flere måneder uden tilladelser, uden at politiet griber ind, og at samme vognmand senere blåstemples af den Færdselsstyrelse, som ikke tager vores veldokumenterede anmeldelse alvorlig,” sagde Jens Tidemann.
Kører mod konkurs
Formanden kom også ind på de hårde tider i branchen.
”Det er mildest talt alarmerende, at hele 34 procent af de danske vognmænd kører med røde tal, og at egenkapitalen er væk hos hver femte. Og det er katastrofalt, at hver sjette-syvende vognmand kører direkte mod konkurs,” påpegede formanden.
Han forklarede, at de konstante omkostningsstigninger gennem hele 2000 har forværret situationen yderligere.
Samtidig skal de danske vognmænd konkurrere med udenlandske vognmænd, som opererer med lavere bruttolønninger.
”Nogle af dem får forskellige tilskud fra EU. Og andre udlændinge nyder det næste par år godt af nationale kompensationer for højere olieafgifter,” sagde Jens Tidemann.
Kritik af politikerne
Formanden gav også et eksempel på, hvad der efter hans mening er politik af værste skuffe.
”På den ene side nægter de danske politikere at imødekomme danske vognmænds krav om refusion, mens de ikke tøver med at stemme ja i EU til et hollandsk forslag om støtte til landets egne vognmænd. Det er ikke alene konkurrenceforvridende, men politik når den er værst,” pointerede formanden.
God debat
Formanden fortæller, at mange emner senere var på tapetet under debatten.
”Vi kom vidt omkring, og vi fik en god snak om tingene. Vi diskuterede selvfølgelig den øgede konkurrence og branchens imageproblemer. Og med hensyn til dem kan vi ikke gøre andet end at opfordre vognmændene til at opføre sig bedre i trafikken, så tallene ved storvognskontrollerne kan komme til at se bedre ud,” siger Jens Tidemann.
Nye ansigter
To bestyrelsesmedlemmer trak sig på generalforsamlingen fra bestyrelsen. Det er Kaj Væring Jensen, Bording, og Niels Houlberg, Brande. De overlod stolene til Thorbjørn Bay, Slagelse, og Ib Larsen, Ansager.