Pligt til at kende overenskomsten
På grund af formandens sygdom var det næstformand Freddy Knudsen, som i lørdags aflagde beretning på generalforsamlingen i Chaufførernes Fagforening, Aabenraa. Han kunne fortælle om et travlt år i afdelingen.
”Det er i min lod på grund af formandens sygdom at aflægge beretning. Jeg gør det selvfølgelig gerne, men havde hellere set, at det var sket under andre omstændigheder,” sagde næstformand Freddy Knudsen, Chaufførernes Fagforening, Aabenraa, som indledning ved aflæggelse af beretningen over aktiviteterne i år 2000 ved generalforsamlingen på kroen i Rødekro.
På trods af stort arbejdspres mente næstformanden, at det velfungerende team i afdelingen havde klaret tingene på bedste vis, så ingen medlemmer gik forgæves.
Kend din overenskomst
”Det er dog ikke alle sager, der er lige nemme at håndtere, og en del af dem, vi ser, kunne være undgået. Enhver har pligt til at kende sin overenskomst, så der er ingen undskyldning for ikke at vide, hvad man er berettiget til,” sagde næstformanden.
Han henviste til de unødvendige sager, hvor chauffører står i afdelingen og vil have hjælp i underbetalingssager, når de på et tidspunkt kommer på kant med vognmanden.
”Når man er i firmaet, kan man det hele, men bliver man uvenner, er der ingen grænser for de ulykker, der skal regne ned over vognmanden,” påpegede Freddy Knudsen.
Fast procedure
Han fortalte også, at afdelingen sidste år fik fast procedure for, hvem der får hjælp til deres tvister med arbejdsgiveren.
”Bestyrelsen tog den beslutning, at en chauffør kan få kørt sag fra den dag, han er medlem, men ikke for tiden forud,” sagde næstformanden.
Proceduren skyldes, at det er set flere gange, at et nyt medlem samtidig stiller med en underbetalingssag. Tidligere tog afdelingen 30 procent af det hjemhentede beløb til omkostninger, men ifølge forbundets juridiske afdeling er det ulovligt.
”Derfor besluttede vi ikke at køre flere sager med tilbagevirkende kraft,” forklarede Freddy Knudsen.
Ikke den store opbakning
Det forløbne år stod også i udflagningens tegn samt kampen mod illegal, østeuropæisk arbejdskraft.
”Vi har skrevet både til Færdselsstyrelsen, Trafikministeriet og forbundet. Men på nuværende tidspunkt uden resultat. Vi har dog den glæde, at Freddy Blak tog problemstillingerne op i EU-parlamentet, og vi har store forventninger om, at der kommer en harmonisering, som sikrer, at der ikke bliver mulighed for at spekulere i løn, social sikring, pension og ferie,” forklarede næstformanden.
Han påpegede også, at der nu er hjælp at hente hos de tyske myndigheder, som er begyndt at kontrollere østeuropæiske chaufførers opholds- og arbejdstilladelser.
Vil ikke fejes af bordet
Freddy Knudsen gik også i rette med forbundet. Det skyldes, at afdelingen indsendte forslag til kongressen i år, som har andre SiD-afdelingers støtte. Forbundet har meldt tilbage, at de ikke vil blive behandlet, da arbejdsprogrammet skal forenkles.
”Det lader vi os ikke slå ud af, da forslagene var fremsendt rettidigt, og der var lagt en stor indsats i at udarbejde dem. Så vi lader os ikke affærdige på den måde,” sagde næstformanden.
Ændringer i transportbranchen
Selv om Freddy Knudsen ikke har en krystalkugle, turde han godt komme med et par bud på fremtiden.
”Der vil komme flere restriktioner med hensyn til den tunge trafik. Så som overhalingsforbud på udvalgte strækninger. Og jeg vil opfordre chauffører til at lade være med at lave uhensigtsmæssige overhalinger, der varer alt for længe. Det er dem, der bliver set og hængt ud i pressen.” pointerede han.
Næstformanden påpegede også, at ingen skal være i tvivl om, at afdelingen er til for medlemmerne.
”Men der vil altid være nogen, der ikke mener, vi gør nok for dem. Sådan vil det altid være, og vi bliver nødt til at se, hvad der tjener flertallet bedst, så kan det ikke undgås, at andre mener, at vi ikke arbejder i deres interesse, hvis vi ikke kan se, at deres problem er det vigtigste,” sagde Freddy Knudsen.
Afdelingens medlemstal ved årsskiftet var i øvrigt på 1052. Det er en tilbagegang på 74 medlemmer.