23948sdkhjf

Vidste ikke der var pant i bilerne

Ole Poulsens søn, der driver Poulsen Biler ApS i Padborg, siger, at han har betalt markedsprisen for trækkere købt hos DLU.

”Gennem de seneste fire til fem år har jeg købt biler hos DLU hver måned. For at forhindre misforståelser, vil jeg gerne gøre opmærksom på, at jeg har givet markedsprisen for trækkerne og også betalt dem kontant.”

Sådan siger Christian Poulsen, Poulsen Biler ApS Padborg. Han er søn af direktør Ole Poulsen, Dansk Lastbiludlejning A/S Kjellerup, som nu er i betalingsstandsning.

Christian Poulsen vil gerne komme en eventuel sammenblanding af de to virksomheder i forkøbet for at rydde enhver misforståelse af vejen, så folk ikke tror, at de to firmaer hænger sammen økonomisk, eller at der er foregået noget fordækt, som kan skade hans forretning.

Kendte intet til pantet

På kreditormødet mandag i Kjellerup kom det via Handelsbankens advokat frem, at der er pant i nogle af de biler, som Christian Poulsen gennem det seneste års tid købte hos DLU og solgte videre til kunder i hele Europa.

”Jeg blev først gjort opmærksom på, at der var pant i bilerne efter skæringsdatoen for betalingsstandsningen. Men jeg mener ikke, at det er mit problem. Jeg mener, at det er bestyrelsen i DLU, der får et problem,” siger Christian Poulsen.

På skæringsdatoen skyldte Christian Poulsen DLU cirka 1,3 millioner kroner. Inden udbetalingen af pengene afventer Christian Poulsen sammen med sin advokat nu på at få besked om, hvor pengene skal hen.

Selvmodsigende

Selv om DLU har solgt brugt materiel til andre end Christian Poulsen, var det den eneste aftager med hensyn til panten, som Handelsbanken slog ned på ved mødet i Kjellerup. Og i samme åndedrag lod banken forstå, at den har tillid til, at Ole Poulsen får to til tre år til at afvikle forretningen DLU, hvis køberne udebliver under betalingsstandsningen.

Bobestyrer, advokat Niels Skovgård Larsen gjorde også på sin side meget ud af at forklare, at trækkerne var solgt til konkurrencedygtige priser og betalt kontant af Padborg-firmaet.

Advokaten fandt også, at der med rimelighed kan stilles spørgsmål ved, om ikke Handelsbankens biler er frigivet pantmæssigt sammen med, at DLU på trods af dårlig soliditet inden for det sidste års tid har høvlet 30 millioner kroner af gælden til banken, så den i dag er nede på netop 30 millioner kroner.

Eneste kritiske forbindelse

Handelsbanken var i øvrigt den eneste af DLU´s fire bankforbindelser, som stillede kritiske spørgsmål i anledning af salget af brugt materiel til Christian Poulsens firma.

”Handelsbanken har desuden vidst, at salget fandt sted fra for et års tid siden, så jeg forstår ikke, hvorfor banken ikke greb ind, hvis man mente, at der blev solgt biler, som ikke er frigivet,” påpegede Niels Skovgård Larsen da også.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.067