Stadig ingen køber til DLU
Hele bestyrelsen er nu fratrådt. Årsregnskabet for 1999/2000 foreligger kun i intern form hos selskabets revisor, og det er endnu ikke lykkedes at finde en køber, som vil overtage aktiviteterne helt eller delvist i Dansk Lastbiludlejning A/S (DLU).
Det kunne bobestyrer, advokat Niels Skovgård Larsen i går fortælle de fremmødte kreditorer i Skifteretten i Kjellerup.
Alligevel mener bobestyreren, at der er håb om at finde en løsning på problemet i nærmeste fremtid. På mødet kom han med fire bud på, hvordan en afhændelse kan foregå.
Flere modeller
”Selskabet har gennem de seneste 9 til 12 måneder været under salg via en mægler i København uden resultat, men jeg mener, at der er fire muligheder for at sælge. Den første er at forsøge at afhænde hele virksomheden samlet, så aktiviteterne opretholdes. Det vil være bedst for både kreditorer og de ansatte, men det er en stor mundfuld for en køber,” sagde Niels Skovgård Larsen.
Advokatens andet bud på et salg lød på at afsætte alle enhederne/bilerne samlet til videresalg fra et andet geografisk område. Det drejer sig om 250 køretøjer ejet af DLU samt 166 leasede.
Tredje løsning er at afhænde enhederne enkeltvis.
”Det tror jeg er en dårlig ide, da det drejer sig om i alt 416 køretøjer. Risikoen er, at det vil gå ind og trykke markedet,” mente advokaten.
Ole Poulsens forslag
Sidste forslag til oprydningen er et forslag fra direktør Ole Poulsen, DLU. Det går ud på at oprette et datterselskab til afvikling af forretningen. Det skal køre i to til tre år, til der er gjort rent bord i aktiviteterne.
”Modellen kan laves, hvis leasingselskaberne og bankerne vil være med, og den vil betyde, at der stadig er noget at sælge, hvis Niels Skovgård Larsen ikke får afsat forretningen. Er bankernes og leasingselskabernes køretøjer først væk, er der ingen forretning mere. På den her måde bliver tingene ikke splittet ad til højre og venstre. 300 leasingkontrakter har trods alt en værdi, hvis der kommer en køber,” forklarede direktør Ole Poulsen, DLU.
Handelsbankens fremmødte advokat mente nok, at den løsningsmodel var værd at undersøge nærmere.
Dårlige tider
I sin gennemgang af sagen forklarede Niels Skovgård Larsen betalingsstandsningen med de dårlige tider i branchen.
”Problemet i DLU hænger sammen med de faldende aktiviteter. Normalt er udlejningsprocenten oppe på 95 til 98 procent. P.t. er den nede på cirka 80 procent. Med 416 enheder betyder det, at der til stadighed står 70 til 80 enheder på pladsen. Det koster renter og leasingydelser,” forklarede den indsatte bobestyrer.
DLU´s egne 250 trækkere, som alle er pantsatte, er blevet vurderet. Prisen kom dog ikke frem på mødet.
De 25 ansatte har alle fået fyresedlen for at begrænse kravene fra Lønmodtagernes Garantifond (LG). Langt de fleste er ansat som funktionærer med lange opsigelser.
Det betyder ifølge Niels Skovgård Larsen, at de så at sige arbejder gratis i opsigelsesperioden, hvor LG står som garant for lønnen.
Familieskabet
En af øvelserne for bobestyreren bliver også på vegne af kreditorerne at finde rede på familieskabet.
Det er Dansk Lastbiludlejning A/S, som er ramt af betalingsstandsningen. Ifølge selskabet er det svenske SLU og det norske NLU søstre, men i det kommende regnskab er de omtalt som døtre. Det betyder, at der skal holdes øje med tingene, så der ikke sker en forrykning af situationen, forklarede Niels Skovgård Larsen.
DLU ejer også datteren DLU Finans ApS, som ikke er i betalingsstandsning. DLU Finans står som ejer af adressen Diget 10, Thorning, men ejendommen er pantsat.
Desuden hører DLU GMBH også med til familieskabet, men selskabet er under afvikling. Det er Jysk Leasing, der ejer den ejendom, hvorfra forretningen tidligere blev drevet.
Fik fristen forlænget
På mødet i går blev fristen for betalingsstandsningen forlænget frem til 21. maj, hvor der også blev fastsat et nyt kreditormøde, hvis ikke tingene er på plads inden da.
”Men det er min opfattelse, at der findes en løsning ret hurtigt. Der er to til tre interesserede købere. Hvis der kan indgås en aftale, orienteres kreditorerne, som så har syv dages indsigelsesfrist,” fortalte Niels Skovgård Larsen.
Leasingselskaberne har i øvrigt fået deres penge for marts måned, og bankerne vil også få noget af deres vederlag. Er salget ikke på plads inden april, vil parterne også få afregning for den måned, lovede den indsatte bestyrer.
Biler med pant videresolgt
Handelsbankens repræsentant var ikke helt tilfreds.
49 trækkere er nemlig solgt, og banken vil gerne have en forklaring på, hvordan den får sit pant gjort gældende.
Køberen er i øvrigt Ole Poulsens søn Christian Poulsen, som solgte bilerne videre til blandt andet Østeuropa.
”Det er korrekt, at bilerne er et problem, men inden for det seneste års tid er Handelsbankens arrangement med DLU nedbragt fra 60 til 30 millioner kroner. Spørgsmålet er, om banken har været bekendt med, at salget har fundet sted. I sidste ende kan det blive et problem i forhold til straffeloven, men jeg mener, det er for tidligt at afklare det nu, og det skal heller ikke ske i det her forum,” mente Niels Skovgård Larsen.
Kreditorudvalg
Repræsentanten fra Jysk Leasing ønskede også, at leasingselskaberne kom med i tilsynet af boet som bisiddere.
Det var der ikke tilslutning til. Til gengæld blev der oprettet et kreditorudvalg bestående af bank- og leasingselskaber til at kigge Niels Skovgård Larsen over skulderen ved et eventuelt salg.
”Det væsentlige er nu at pleje alles interesser. Vi har også været omhyggelige med at orientere om alt, hvad der er sket, og selv om fristen for betalingsstandsningen er forlænget, regner jeg med at have en salgsmodel inden månedens udgang, og nu har jeg jo et kreditorudvalg til at hjælpe,” pointerede bobestyreren.