23948sdkhjf

Politikommissær: Det ser ikke for godt ud

Selv om tungvognskontrollen i Nordjylland var målrettet efter plukkemetoden, mener Asger L. Kristensen, Rigspolitiets Færdselsafdeling København, at forseelsernes antal er lige i overkanten af det ønskværdige

”Det ser ikke for godt ud. Og kontrollen underbygger, at vores indsats generelt ikke er tilstrækkelig, og de to dages tungvognskontrol berigtiger os også i, at det er korrekt at bruge så mange ressourcer på området, som vi gør.”

Sådan siger politikommissær Asger L. Kristensen, Rigspolitiets Færdselsafdeling København, efter tallene over to dages lastbilkontrol i Nordjylland er ført til protokols.

221 køretøjer blev stoppet, og det mundede ud i 129 rapporter med 168 forseelser.

23 færdsbetjente på arbejde

Onsdag og torsdag var der udsigt til færdselspoliti på vejene ved brovægten på E 45 nær Ellidshøj og i nærheden af motorvejsfrakørslerne ved Aalborg, hvor køretøjerne blev eskorteret til synshallen for et nærmere tjek.

Anledningen var to dages praktik for 19 betjente med fire instruktører, og emnerne på programmet var især dyretransporter, sammenkoblinger, belæsning, dimensioner og køretøjernes tekniske stand. Kurset blev indledt med teoretisk undervisning mandag og tirsdag i samme temaer.

”Folkene på kontrolstederne gik målrettet efter køretøjer, som kunne være interessante, så det er utrolig farligt at sammenligne med resultatet af de tidligere landsdækkende kontroller, men forseelserne var langt over, hvad vi ellers ser,” siger Asger L. Kristensen.

Galt alligevel

På trods af at det var en målrettet kontrol, synes politikommissæren alligevel, at resultatet er lidt uhyggeligt.

”Tallene viser jo, at de er derude, og det gør ikke situationen bedre med hensyn til trafiksikkerheden,” mener han.

Asger L. Kristensen synes så, at man skal passe på ikke at gøre alle forseelser lige trafikfarlige. Overlæs og overtrædelser af køre- hviletiden med trætte chauffører til følge er nemlig væsentlig farligere at have til at køre rundt end en bil, som eventuelt har lidt før højt eller for langt læs.

Lidt færre på dag to

Det var vicepolitikommissær Carl Peter Frederiksen, Rigspolitiets Færdselsafdeling København, som ledede styrkerne i arbejdstøjet, og han melder, at der blev noteret lidt færre forseelser på anden dagen af praktikken.

Onsdag stoppede politiet 114 køretøjer og skrev 62 rapporter med 90 forseelser. Torsdag blev det til 107 kontrollerede biler, som mundede ud i 67 rapporter med 78 forseelser.

”Jeg ved ikke, hvad det skyldes. Måske er det fordi, jeg onsdag udtalte til radioen, at vi ville være her igen torsdag. Det kan selvfølgelig også skyldes mange andre ting,” mener han.

Det gør det højst sandsynligt, for et par af de vognmænd Lastbil Magasinet snakkede med, vidste udmærket at færdselspolitiet var på de to kontrolsteder onsdag, men som den ene sagde:

”Så regnede jeg da ikke med, at de var her i dag. Men jeg synes, det er på sin plads med kontroller, og de passer bare deres arbejde, så må vi jo overholde reglerne.”

Vognmanden havde nu ingen grund til bekymring. Hans køretøj og papirer var i orden.

I den kommende tid forlægges undervisningen af betjente til andre steder i landet. Det er nemlig meningen, at samtlige mand inden for færdselen i Danmark skal igennem den teoretiske og praktiske undervisning.

Samlet statistik

Bag tallene ved kontroldagenes 168 forseelser gemmer der sig 4 tekniske mangler. 3 ulovlige sammenkoblinger og 28 blev noteret for dimensionsfejl, mens der var 32, som enten var for tunge eller kørte med forkert akseltryk.

Belæsning/fastgørelsesforseelserne kom op på 2, og 3 forsyndede sig mod reglerne for transport af farligt gods.

To chauffører var på vejen uden at medbringe vognmandstilladelserne. 6 manglede øvrige attester i bilen.

Der blev noteret 14 køre- hviletidssager. Samme antal havde fejl ved kontrolapparatet - så som forkert udfyldt diagramark – eller manglende periodisk syn.

9 blev noteret for hastighedsovertrædelser.

Det er en overtrædelse af straffeloven at udfylde bilens diagramark med en anden mands navn. Den forseelse gjorde 3 chauffører sig skyldige i.

En lastbil blev indkaldt til syn, og der blev skrevet 48 bødeforlæg for ”andet,” som også dækker over vognmandens objektive ansvar.

Endelig fik 56 køretøjer køreforbud på grund af trætte chauffører, for lange, for høje eller for tunge læs.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094