23948sdkhjf

Volvo-direktør har et forslag til politikerne

Lad os få en dialog om, hvad der skal til at lette sagsbehandlingen i Færdselsstyrelsens Biltekniske Afdeling, foreslår salgsdirektør Verner Jensen, Volvo Danmark A/S.

”Jeg kan godt nikke genkendende til problemerne med sagsbehandlingen i Færdselsstyrelsens Biltekniske Afdeling. Ind imellem er jeg irriteret over så lang tid, det tager, og jeg tror, at alle i branchen er enige om, at tingene godt kan gå lidt hurtigere," siger salgsdirektør Verner Jensen fra Volvo Danmarks busdivision.

Derfor har direktøren også et konkret forslag til Trafikministeren, Folketingets Trafikudvalg og andre relevante parter - herunder Færdselsstyrelsen:

”Jeg synes, vi skal sætte os ned sammen og tage en drøftelse, hvor både bilimportører og opbyggere er med, så vi kan se på, hvad der er brug for til at lette tingene,” mener Verner Jensen.

Skriveri frem og tilbage

Hos Volvo oplever Verner Jensen ofte, at der er en hel del skriftlig korrespondance frem og tilbage med styrelsen, når ting skal godkendes her i landet.

”Det er svært for os at gætte os til, hvad der er brug for i den situation, så det er en god idé, hvis det bliver fastlagt i nogle klare regler,” påpeger direktøren.

Som det er nu, mener Verner Jensen, at tingene er lidt komplicerede: ”Og jeg synes nok, at styrelsen mangler ressourcer, hvis det er det, der er problemet” påpeger han.

Lige på trapperne

En af de første dage forventer Volvo at stå med styrelsens godkendelse af en helt nyudviklet dobbeltdækkerbus. Sagsbehandlingen blev indledt i november sidste år.

”Der har været lidt ventetid, men her er der også andre ting, som gør sig gældende. Det er et helt nyt produkt, så det er forståeligt, at godkendelsen tager tid. Vi har skullet fremskaffe en masse certifikater,” siger Verner Jensen.

Enklere i Sverige

Direktøren give andre kritikere af sagsbehandlingen ret i, at tingene er knap så komplicerede i andre lande.

”Jeg kender bedst forholdene i Sverige, og der er tingene enklere. Så jeg kan godt undre mig over, at vi skal have så mange specielle forordninger i Danmark, som man ikke har andre steder. Derfor synes jeg også, det vil være fint at tage en politiks drøftelse om tingene,” siger salgsdirektør Verner Jensen.

Er Buksti med på ideen?

Lastbil Magasinet vil i dag sende salgsdirektørens invitation til Trafikministeren og ministeriets udvalgsmedlemmer.

Samtidig vil vi høre, om det er tilfredsstillende, at den Biltekniske Afdeling i styrelsen har en stor syltekrukke, hvor sager ifølge kilder får lov til at ligge og modne i bedste fald i flere uger.

Relevant vil det også være at forhøre, om det er en idé at indføre samme procedure som i de øvrige nordiske lande, hvor det er synshallerne, der står for godkendelsen.

Tvivlsomt er det nok, om ministeren vil synes om ideén fra Kaj Ikast med at privatisere styrelsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094