23948sdkhjf

Færdselsstyrelsens egen syltekrukke

Det er ikke bare tilladelsessystemet, der flyder i styrelsen. I den Biltekniske Afdeling går det også på bedste beskub med ugelange ventetider ved godkendelser af opbygninger, lastbiler og busser. Meget af materiellet er i forvejen blåstemplet i det øvrige EU.

”Jeg sidder med virkelig store klager over sagsbehandlingen i Bilteknisk Afdeling i Færdselsstyrelsen, og jeg har været efter dem mange gange. Det er heller ikke fordi, Trafikministeren ikke har grebet ind, men det hjælper bare ikke. Der går et stykke tid, så er det nøjagtig det samme igen, og så kommer der nye klager,” siger det konservative medlem af Folketingets trafikudvalg og Vejtransportrådet, fhv. trafikminister Kaj Ikast.

Lastbil Magasinet henvendte sig til ham i går, fordi forhandlere og opbyggere af materiel til vognmandsbranchen har klaget deres nød.

Ventetider på op til otte uger og i grelle tilfælde måneder. Det er det, forhandlere og opbyggere oplever, når de skal have tingene godkendt. Og det på trods af at materiellet allerede er godkendt i andre EU-lande, og at der hver dag kører nøjagtig samme opbygninger på de danske veje. Bare under andre landes nationalitetsmærke.

Bliver syltet

Lastbil Magasinet har snakket med mange i branchen, både forhandlere, trailer- og tankvognsopbyggere.

Det kniber bare med at finde personer, som tør stå frem med deres klager. Og det er der ifølge oplysningerne mindst én god grund til. Den fælles forklaring lyder, at de har oplevet at få tingene puttet længere ned i syltekrukken, hvis de er kritiske - eller rykker for en hurtigere sagsbehandling.

En jysk traileropbygger siger:

”Det er små paver, der sidder i Færdselsstyrelsens Biltekniske Afdeling. Det, der er galt derinde, er, at der sidder en flok mennesker, som hænger fast med næb og klør. Når de har sat sig, venter de kun på, at limen på stolen skal blive tør. De får ellers tingene serveret med alle relevante oplysninger og beregninger, som de så skal tjekke, om de svarer overens med kravene. Så det er fuldstændig grotesk, at tingene skal tage så lang tid. Hele styrelsen burde privatiseres for at rette op på sagsbehandlingen.”

God idé

”Privatiser skidtet. Det har jeg også sagt flere gange. Eller giv nogle værksteder tilladelse til at foretage de ting, som styrelsen tager sig af. Det her er nemlig galimatias,” mener Kaj Ikast.

Mandag i sidste uge tog Kaj Ikast en snak med Trafikminister Jacob Buksti om fritagelsen af direktør Christian Duus og økonomichef Henrik Skander Madsen, Færdselsstyrelsen.

”Dengang gjorde Trafikministeren fritagelsen til en departementschef-historie, men på et tidspunkt må forklaringen om fritagelsen vel komme for dagens lys.

Kaj Ikast kan ikke give et bud på, hvad der egentligt er sygt i styrelsen. Efter hans mening har den bare aldrig rigtig fungeret siden oprettelsen i 1994.

Professionelt arbejde

”De ting, som skal typegodkendes, er altså ikke makket sammen af en landsbysmed. Vi snakker om produkter fra nogle af verdens største lastbilfabrikker, som har nøjagtig samme materiel til at køre i resten af verden,” siger en kilde.

Han har på det seneste oplevet, at sagsbehandlingen tog godt otte uger. Også selv om Færdselsstyrelsen tidligere har godkendt en tilsvarende opbygning, så han mener, at det bare er et spørgsmål om at åbne computeren og sammenligne.

”Når vi sender skemaerne ind sammen med tillægsmaterialet, får styrelsen alle relevante oplysninger. Det eneste, de så skal foretage sig, er at kontrollere, om de tekniske rammer opfyldes. Det skulle kunne gøres i løbet af én uge,” mener kilden.

Ovennævnte kritikere er medlemmer af Foreningen af Danske Vognfabrikker, og kilderne vil overlade det til talsmanden for foreningen at komme med en officiel udtalelse. Det er så først muligt på mandag, da han er på ferie.

Kan ikke genkende tingene

Et andet medlem af foreningen siger: ”Der er ingen af os, der vil stå frem, fordi så skader vi bare os selv. Men jeg vil sige, at der er ingen i branchen, der kan genkende Færdselsstyrelsens resultat af den tilfredshedsundersøgelse, som styrelsen lavede tilbage i 1999. Resultatet svarer i hvert fald ikke overens med det, der bliver sagt i branchen,” påpeger kilden.

”Vi er gode”

Den undersøgelse, kilden henviser til, er gengivet på Færdselsstyrelsens hjemmeside, hvor følgende kan læses:

”I Bilteknisk Afdeling er det brugernes tilfredshed med sagsbehandlingen, der er blevet undersøgt. For eksempel er de grundlæggende regler for typegodkendelse, ansøgningsmaterialet på området, sagsbehandlingen og telefonbetjeningen blevet belyst gennem spørgeskemaer sendt til 75 ansøgere.”

Færdselsstyrelsens konklusion i den anledning blev:

”Blandt Færdselsstyrelsens brugere er der generelt stor tilfredshed med sagsbehandlingen og servicen. Især er størstedelen af brugerne glade for at modtage information gennem brev sendt direkte til dem. Med hensyn til sagsbehandlingen i sager om typegodkendelser er der fortsat behov for en indsats. Færdselsstyrelsen vil i løbet af år 2000 arbejde med at udvikle sagsbehandlingen i forhold til brugerundersøgelsens konklusioner for at sikre, at betjeningen i fremtiden er så tilfredsstilende som mulig.”

Det har styrelsen så ikke gjort, kan nogle af brugerne af Bilteknisk Afdeling til gengæld konkludere.

Enklere sagsbehandling med edb?

”Jeg ved, at styrelsen for et par år siden indførte sagsbehandling på computere, hvor de skulle taste tallene ind på de tilsendte, tekniske specifikationer. Det skulle lette sagsbehandlingen, men det er ikke sket,” siger den kritiske kilde.

Han påpeger også, at det kun er i Danmark, at branchens folk skal danse rundt med en gumpetung Færdselsstyrelse for at få tingene godkendt.

”I Tyskland og de øvrige nordiske lande håndteres sagerne i synshaller, hvor man kører lige igennem, hvis tingene opfylder dokumentationen. Det er noget nemmere,” mener kilden, der godt kunne ønske sig et lignende system her i landet.

”Gennem de seneste mange år har styrelsen lovet bod og bedring. Det er bare ikke sket, og vi har gået lidt stille med dørene, for det hedder sig jo, at man ikke skal træde en offentlig myndighed over tæerne, det vil bare skade os selv,” pointerer kilden.

Udover at den langsommelige sagsbehandling er frustrerende både for sælger og køber af materiellet, så er den heller ikke gratis, når kontoudtoget over kassekreditten kommer fra banken. Der er nemlig ofte tale om dyrt materiel i millionklassen.

Lastbil Magasinet følger op på sagen i morgen med flere synspunkter, Færdselsstyrelsens kommentar og proceduren ved godkendelsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062