Dialogen fortsætter hos LV og Barsøe
”Det er vigtigt, at dialogen fortsætter. Søndag aften blev chaufførerne orienteret om tingene, men jeg mener, vi har fået en god snak med ledelsen siden konflikten,” siger formanden for Chaufførernes Fagforening i Bov, Dieter Hansen.
Søndag den 18. februar indledte de ansatte i firmaerne Barsøe A/S og LV Transport A/S en overenskomststridig arbejdsnedlæggelse, og chaufførerne blev holdende på pladsen til 21. februar om eftermiddagen, hvor de efter løfte om forhandlinger fra ledelsens side atter satte sig bag rattet.
Her en god uges tid og mange forhandlinger senere fortæller fagforeningsformanden: ”Jeg mener, vi har fået det bedst mulige ud af situationen.”
Satte krav på papiret
Strejken i Padborg blev indledt med, at chaufførerne opstillede 11 krav, som ledelsen skulle opfylde. Undervejs blev de revideret til ti, og det er dem, som har været med ved forhandlingsbordet i de seneste dage.
De ti punkter er:
1. At firmaet forpligter sig til at følge gældende overenskomst mellem SiD og AHTS, samt at der ikke fremtidig rettes i kørselsrapporter, uden chaufførerne accepterer rettelsen.
2. Hvor firmaet pålægger afholdelse af frihed på firmaets hjemsted, at gældende regler overholdes, hvorved der gives mulighed for 11 sammenhængende timer.
3. Krav til sanitære forhold tilvejebringes snarest, herunder at der er toilet og opholdsrum på firmaets hjemsted.
4. Kørselsinstruktioner fremtidig udformes således, at der ikke kan rettes efterfølgende, og at der altid udformes to eksemplarer.
5. At afgangstider fra Padborg afstemmes med den kørselsinstruks, turen tilrettelægges efter, og at chaufføren inddrages heri i den udstrækning, det er muligt.
6. At kommunikationen fra disponenter til chauffører tilrettes således, at man taler fornuftigt til og med hinanden.
7. Hvor der ikke er givet frihed ved ophold i Padborg, at der betales gennemløbende jvf. overenskomsten og ved beordret frihed, at chaufførerne ikke har pligt til at møde, uden at betalingen er genoptaget.
8. Ved afskedigelse af chauffører, der har været ansat gennem længere tid (over et halv år), skal optages til drøftelse i Samarbejdsudvalget inden effektivisering.
9. At lønsedler udformes således, at de følger den enkelte kørselsrapport, i modsat fald at kørselsrapporten udfyldes som specifikation.
10. At der ved stop i udlandet tages fornøden hensyn til, at der er sanitære faciliteter til rådighed.
Der må ikke rettes
”Vi har opnået det, at de ansatte skal snakke ordentligt til hinanden, og at der fremover ikke må rettes i kørselsrapporterne uden en gensidig snak om det. Til en sådan snak kan chaufføren bede om at have tillidsmanden med,” pointerer Dieter Hansen.
Desuden skal behovet for bad, toilet og opholdsrum i Padborg undersøges.
”Endelig har vi hver især bedt vore organisationer kigge på, hvor tit ledelsen må afbryde turen, og hvornår betalingen slutter og begynder. Det kan være i situationer, hvor for eksempel en chauffør kommer hjem klokken 11 og bliver bedt om at komme igen klokken 13,” siger formanden.
Intet at frygte
Dieter Hansen mener ikke, at nogle af de ansatte behøver at frygte for deres arbejde i kølvandet på den afblæste konflikt.
”Vi er enige om, at ingen må forfølges af den årsag,” siger formanden.
Chaufførernes talsmand Gerhard Atzen frygtede under strejken for både sit og tillidsmændenes ansættelsesforhold. Derfor opstillede de ansatte i de to firmaer dengang et ekstra krav, som lød:
”Samtidig forlanger vi, at ledelsen ikke forfølger og fyrer enkelte personer, når konflikten er løst. Vi kender Jens Bøje godt nok til at vide, at det kan ske.”
Dieter Hansen mener nu, at det er tiden at se fremad.
”Hvis intentionerne, der er skrevet ned, efterleves, så tegner det godt for fremtiden,” synes han.
Adm. direktør Jens Bøje ønskede mandag ikke at kommentere forhandlingerne.