Betinget fængsel til vognmand og chauffør
Vognmanden og chaufføren blev dømt for bevidst at have afgivet urigtig forklaring ved en politiafhøring, og for - efter fælles aftale - at have konstrueret falske køreskiver. Ifølge anklageren, politiassessor Bente Vyff Hansen var de urigtige forklaringer og de forfalskede køreskiver konstrueret med det formål at få sigtet politiassistent Christian Møller Christensen, Rigspolitiets Færdselspoliti for at have rettet på en køreskive.
Ifølge dommer Ulla From Pedersen slap Steen Jørgensen og Thomas Hermansen med en betinget dom, fordi sagen var 2 1/2 år gammel og fordi anklagemyndigheden havde forhalet sagen på grund af en lokal procedurefejl.
Forhistorien
Sagens forhistorie er denne:
Skærtorsdag den 9. april 1998 blev chauffør Thomas Hermansen, Vorbasse stoppet på hovedvej 13 ved Møldrup af politiassistent Christian Møller Christensen fra Rigspolitiets Færdselspoliti.
Ifølge politiassistenten var der tale om en rutinekontrol, hvor han konstaterede, at køre-hviletidsbestemmelserne var overtrådt flere gange inden for den seneste uge, hvor bilen, som Thomas Hermansen kørte i, havde været en tur i Stockholm. Ifølge Chr. Møller Christensen var der mange mangler ved skiverne. Bl.a. var der huller i køretiden, ligesom nogle af skiverne var brugt i mere end 24 timer.
Vognmand Steen Jørgensen, Vorbasse fik tilsendt kopier af de skiver, som Chr. Møller Christensen havde beslaglagt. Politiassistenten havde, sædvanen tro, markeret skiverne med numre, så man kunne se, hvordan de tidsmæssigt passede sammen.
Da Steen Jørgensen så skiverne, bemærkede han, at kilometertallet på skive nr. 3 var 130 km mindre end på skive nr. 2. Desuden var datoen på skive nr. 3 med kuglepen ændret til den 7. april, vel at mærke med en anden skrift, end der ses på resten af skiven.
Afhøring i Billund
Næste kapitel i sagen udspillede sig i Politivagten i Billund Lufthavn den 15. august 1998. Her var Steen Jørgensen og chauffør Thomas Hermansen hver for sig til afhøring i sagen om overtrædelse af køre-hviletiden.
Og det var i denne forbindelse, at de begge to, ifølge politiassistent Ole Møller Nielsen, Billund Politi sagde, at datoen var rettet på den køreskive, som Chr. Møller Christensen havde markeret som nr. 3 - og at rettelsen skulle være foretaget af politiet for at få datoerne og rækkefølgen på skiverne til at passe med politiets opfattelse af kørselsforløbet.
Endnu to skiver
Desuden havde Steen Jørgensen to skiver med til afhøringen i Billund, som var udfyldt den 6. og 7. april 1998 af hhv. vognmanden selv og hans kone, Karen Jørgensen. Ifølge Steen Jørgensen passer disse køreskiver med kørselsrapporten for den pågældende Sveriges-tur.
»Og der kan jo ikke sidde to skiver i på én gang, og derfor må der være ændret i skive nr. 3. Den er sat i lørdag den 4. april og har siddet i til mandag morgen den 6. april, hvor Thomas satte en ny skive i, inden han startede på turen til Sverige,« forklarede vognmanden i retten.
Teknisk undersøgelse
Spørgsmålet var så, hvem der havde rettet i skiven. En teknisk undersøgelse, foretaget af politiet i Kolding, kunne ikke afsløre, hvem der havde ændret datoen til den 7. april, men blot konstatere, at der var skrevet oveni den oprindelige dato med blå kuglepen.
Ved retsmødet i går var vicepolitikommissær Kim Pedersen fra Færdselsstyrelsen indkaldt som ekspert i aflæsning af køreskiver for at forklare, hvad han fik ud af at studere de omtalte skiver. Hans konklusion støttede politiassistent Chr. Møller Christensens opfattelse af sagsforløbet, nemlig at en af skiverne har været brugt to gange, idet der er to hak i den.
»Der er en tidsforskel på en halv time, så en af skiverne kan ikke have været anvendt på det angivne tidspunkt. I givet fald skulle det samme kontrolapparat have skrevet på to skiver samtidig, og det kan det ikke. Der er manipuleret med den ene skive, eller med begge to,« sagde Kim Pedersen.
Studerede »spidser«
Forsvareren, advokat Arne Andersen ville vide, om skiverne ikke kunne være sat skævt i, så der var markeret et forkert starttidspunkt på skiven.
»Sådanne marginaler kan højst give en unøjagtighed på 1-2 minutter,« sagde vicepolitikommissæren.
Herefter brugte han en pause i retsmødet til at studere “spidser” på køreskiven sammen med forsvareren, men det hjalp ikke de to tiltalte. Retten vurderede, at det ikke var politiassistent Chr. Møller Christensen, der havde rettet i køreskiven, og at de tiltalte derfor bevidst havde givet urigtig forklaring, og desuden efter fælles aftale havde onstrueret de to skiver, som Steen Jørgensen havde med ved afhøringen i Billund.
Både Steen Jørgensen og Thomas Hermansen udbad sig betænkningstid med hensyn til at anke dommen.