23948sdkhjf

Den berømte fjer blev til en hønsegård

Hvad der fik departementschefen i Trafikministeriet til at beskylde Lastbil Magasinet for at kæde kritikken af sagsbehandlingen sammen med fritagelsen af cheferne i styrelsen, skal være usagt, men bladet frabeder sig at blive kaldt fantasifuldt. Og DTL's direktør ærgrer sig over at være citeret for at have sagt, at "Lastbil Magasinets historie er grebet ud af luften."

”Karsten Dybvad har ikke yderligere kommentar end dem, der er anført i ministeriets pressemeddelse af 23. februar i år.”

Sådan svarede presse- og informationssekretær Jesper Damm, Trafikministeriet, da Lastbil Magasinet i går morges pr. fax udbad sig en forklaring fra departementschef Karsten Dybvad om hans beskyldning i fredags med ordlyden:

”Antagelser der fremføres af Lastbilmagasinet samt andre medier, må stå for deres egen regning, og er fri fantasi i forhold til tjenestefritagelsen af de to chefer.”

Vi bad derfor Karsten Dybvad udpege, hvor præcis Lastbil Magasinet skrev, at der er sammenhæng mellem tingene, og vi gjorde det for at undgå at blive kaldt utroværdige.

Forespørgsel til chefen

Lastbil Magasinets telefax til departementschefen lød således:

"Det er med interesse, jeg har læst faxen udsendt fredag fra departementet.

Nu medsender jeg så min artikel fra samme dag, hvor jeg afslører, at de to chefer er fritaget for tjeneste, samt artiklen fra i går på hjemmesiden.

Nu vil jeg så gerne bede dig gennemlæse dem og svare mig skriftligt, gerne pr. fax, hvor det står nævnt, at fritagelsen skyldes de rejse sager.

Som det fremgår, står det ikke ét eneste sted. Til gengæld påpeger jeg en lang række kritisable forhold i styrelsen. Min solonyhed var, at de to chefer blev bedt om at gå hjem torsdag.

De kritisable forhold er bare ikke sager, som jeg har rejst. Det er forhold, som organisationerne gennem lang tid har forsøgt at gøre noget ved. Siden har jeg beskrevet den lemfældige sagsgang.

Jeg spekulerer så på, om der er en sammenhæng efter den voldsomme reaktion at dømme.

I øvrigt så staves Lastbil Magasinet i to ord og begge med stort.

Jeg forventer svar i løbet af dagen."

Ønskede ikke at svare

Det var ovennævne fax, som Lastbil Magasinet i går ønskede at få svar på. Det var ikke muligt.

Til gengæld bærer ministeriets udsendte meddelelse fredag præg af, at departementet blev taget med søvnen i øjnene, da vi på grundlag af en skriftlig henvendelse tidligt om morgenen forespurgte om nyheden om de to chefers fritagelse.

Det kan eventuelt være årsagen til den bombastiske udtalelse fra departementschefen. Noget tyder i det mindste på, at Lastbil Magasinets artikler ikke er nærlæst.

Det står der altså ikke

”Lastbil Magasinets historie er grebet ud af luften.”

Det er ordførende direktør Michael Svane, DTL, citeret for at sige flere steder i pressen efter artiklen på Lastbil Magasinets hjemmeside i fredags: ”Christian Duus og økonomichefen fik marchordre.”

Nu har Michael Svane skimmet artiklen igen og kan ikke få øje på nogen ”fremførte antagelser.”

”Jeg kan godt se, at fritagelsen i artiklen ikke er hæftet sammen med sagerne. Det må være de andre medier, der har kædet tingene sammen og bedt mig svare ud fra det, og der har jeg sagt, at det ikke var min opfattelse, at der var en sammenhæng. Men det er korrekt, at vi i DTL gennem det seneste års tid har rejst en række af de sager i Færdselsstyrelsen, som Lastbil Magasinet beskriver,” siger Michael Svane.

Han mener i øvrigt, at tingene er et kerneeksempel på, hvordan den berømte fjer bliver til en hel hønsegård, og han vil bruge eksemplet, næste gang han skal holde foredrag for de vordende journalister på Journalisthøjskolen i Århus.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078