23948sdkhjf

Trafikudvalget vil se på sagen

Trafikministeriet afviser, at fritagelsen af cheferne i Færdselsstyrelsen hænger sammen med kritikken af dem. Nu vil medlemmer af Folketingets trafikudvalg undersøge sagen.

Lastbil Magasinet talte søndag med flere medlemmer af Folketingets trafikudvalg, som nu vil sætte sig nærmere ind i kritikpunkterne og eventuelt ud fra dem stille spørgsmål til ministeren fra salen.

Lastbil Magasinet har gennem de seneste måneder beskrevet en lang række forhold, hvor der i bedste fald kan påvises ligegyldighed i sagsbehandlingen fra Færdselsstyrelsens side.

Alligevel afviser Trafikministeriet, at der overhovedet er sammenhæng mellem kritikken og fritagelsen af de to chefer. Samtidig gøres de til personsager, som kan dysses ned i forhold til medierne.

Lastbil Magasinet vil derfor fastslå, at i langt de fleste tilfælde er det vognmændenes egne organisationer Dansk Transport og Logistik (DTL) og Foreningen af Danske Vognmænd (FDL), der har fremført sagerne for styrelsen – uden resultat.

Et par af sagerne har bladet fundet. Eferfølgende har DTL så rejst spørgsmål til styrelsen om håndteringen af overtrædelserne – uden resultat.

Departementets udlægning

”To chefer i Færdselsstyrelsen er i går fritaget for tjeneste, mens man er ved at undersøge forskellige forhold. Antagelser, der fremføres af Lastbil Magasinet samt andre medier, må stå for deres egen regning, og er fri fantasi i forhold til tjenestefritagelsen af de to chefer. Jeg kan ikke oplyse yderligere herom.”

Så kort var forklaringen, som departementschef Karsten Dybvad, Trafikministeriet, pr. fax udsendte til pressen i fredags, efter at Lastbil Magasinet på hjemmesiden afslørede, at direktør Christian Duus og hans økonomichef i Færdselsstyrelsen Henrik Skander Madsen blev bedt om at gå hjem torsdag.

Lastbil Magasinet forsøgte i fredags at få en kommentar fra departementschefen, men han lod ikke høre fra sig.

Relevant spørgsmål

Vi ville nemlig gerne have spurgt Karsten Dybvad, om ministeriet og ministeren kan leve med, at DTL og FDL igennem en lang periode via Færdselsstyrelsen har forsøgt at få stoppet ulovligheder i forhold til godskørselsloven – uden resultat.

Lastbil Magasinet har også fra flere sider kendskab til rygter om kritikpunkter af ledelsen i Færdselsstyrelsen, men da vi ikke går efter manden, men bolden, vil vi forholde os til de forsømmelser i sagsbehandlingen, som tidligere nævnt også er påpeget af vognmændenes egne organisationer.

Lastbil Magasinet vil derfor henvende sig til samtlige medlemmerne af trafikudvalget for at forhøre, om ministeriet kan nøjes med at ”undersøge forskellige forhold” ved de to hjemsendtes embedsførelse og så arkivere kritikken fra vognmændene.

Mere nuanceret

”Jeg kan forsikre om, at overtrædelser af godskørselsloven er forhold, som Færdselsstyrelsen og Vejtransportrådet ser på med stor alvor både i forbindelse med godkendelse af nye vognmænd og ved tilbagekaldelser af tilladelser. Men der er i lovgivningen fastsat et sæt spilleregler, der skal overholdes, og derfor kan forhold, der for en udenforstående er et oplagt grundlag for nægtelse eller tilbagekaldelse af en tilladelse, ved Færdselsstyrelsens nærmere vurdering af sagen vise sig at være mere nuanceret, end det umiddelbart lader til.”

Sådan svarede Trafikminister Jacob Buksti, da vi stillede ham en lang række spørgsmål 31. januar i år, gengivet på hjemmesiden i artiklen 2. februar: ”Vi venter på politikernes svar.”

Lastbil Magasinet kan så replicere, at tingene ikke er mere nuancerede, end at både DTL og FDL bruger sagerne til at stille sig tvivlende over for værdien af hele tilladelsessystemet, og de parter kan vel næppe betragtes som udenforstående.

Svært ved at se fornuften

”Det er nærliggende at stille det spørgsmål, om ikke Færdselsstyrelsen har nogle opgaver at varetage i forhold til tilladelsesindehaveren.”

”Det kan ikke være meningen, og jeg tror ikke, én eneste kan forstå fornuften i at fortsætte firmaet, og sådan en sag er velegnet til at stille spørgsmål ved tilladelsessystemet.”

Citaterne kom fra ordførende direktør Michael Svane, DTL, i forbindelse med artiklen på hjemmesiden fredag: ”En ansvarlig leder er det også af gavn,” som omhandler en sag, Lastbil Magasinet gravede frem ved juletid.

Ifølge Jacob Bukstis generelle svar til Lastbil Magasinet er det godt nok ulovligt, det der foregik, men på den anden side mener ministeren ikke, at godskørselsloven giver mulighed for at gribe ind over for en ansvarlig leder, der lader tingene sejle, så der ikke indbetales kildeskat til myndighederne og feriepenge i hele 2000. Samtidig er det stadig ifølge svarene fra Jacob Buksti helt i tråd med reglerne at udstede nye, midlertidige tilladelser til selskabet, da den ansvarlige leder forlader manegen ved årsskiftet.

Tilsyneladende er DTL så af en anden mening.

Organisationernes egne sager

IVT, Vig på Sjælland. Siden maj 1998 kørte selskabet på midlertidige tilladelser. I januar i år gik det konkurs. Den sag korresponderede DTL med Færdselsstyrelsen om gennem lang tid.

Speditionsfirmaet Andreas Andresen betalte sidste efterår bøder for at beskæftige russiske chauffører i russiske biler med indenrigskørsel (sagen blev fundet af Lastbil Magasinet red.). Den ene chauffører kørte i løbet af godt en uge 21 transporter.

Andreas Andresens har samme direktør som firmaets vognmandsdel SST. Her sidder han også som ansvarlig leder og derfor tilladelsesindehaver. DTL sendte påfølgende sagen til styrelsen.

Helt bizart

To anmeldelser inden for én måned sidste forår. Det leverede FDL til Århus Politi med kopi til DTL og Færdselsstyrelsen af bevislig, ulovlig kørsel foretaget gennem en længere periode af vognmand Tommy Bob Axelsen, Harlev, med to biler.

Anmeldelsen lød også på medvirkeansvar ifølge straffelovens paragraf 23 mod arbejdsgiveren GT Spedition, Aalborg. Sagen er udførlig omtalt i artiklen: ”Er lovene kun for sjov?” på hjemmesiden 14. februar.

Trods anmeldelsen udstedte styrelsen tilladelser til det selskab, Tommy Bob Axelsen stiftede og lovliggjorde derved ulovligheden, inden tingene var efterforsket.

I december sidste år faldt sagen med et brag. DTL/FDL fik den besked fra styrelsen, at Århus Politi ikke rejste sigtelse mod vognmanden, og at politiet end ikke efterforskede medvirkeansvaret, fordi GT hører hjemme i en anden politikreds. Sagen var ellers nem at efterforske ud fra virksomhedernes regnskab.

Færdselsstyrelsen tog politiets afvisning af medvirkeansvaret for gode varer med den begrundelse, at straffelovsovertrædelser var uden for styrelsens domæne.

”Jeg kan så konstatere, at hvis man bare begår sine lovovertrædelser uden for sin egen politikreds, så er der straffrihed,” pointerede forretningsfører Hans Pedersen, FDL.

Ny anmeldelse

I november sidste år gik FDL i felten igen. Flere gange kontaktede man styrelsen og påpegede, at Drejergård Transport, Horsens, kørte godskørsel uden tilladelser. Firmaet ansøgte om samme.

27. november blev forholdet anmeldt til Horsens Politi, og her blev New Trail Spedition, Sæby, anmeldt for medvirkeansvar. Sagen efterforskes stadig.

28. november udstedte styrelsen ti tilladelser til ejeren af Drejergaard Transport, Johnny Jørgensen. Det forhindrede ham dog ikke i at fortsætte med at køre rundt med ti biler registreret til firmakørsel i hustruen Kirsten Jørgensens møbelhus.

Ikke mindre end syv speditionsfirmaer har over for Lastbil Magasinet erkendt at have benyttet den ulovlige vognmand sommeren og efteråret 2000. De fem af dem stoppede med at bruge ham, da de fandt ud af, at han ikke levede op til reglen om god skik i branchen ved at køre i ansøgningsperioden.

Læs artiklen på hjemmesiden 9. januar: ”Flere speditører benyttede ulovlig vognmand.”

Ikke til at råbe op

Både DTL og Chaufførernes Fagforening Holstebro, forsøgte i efteråret 1999 over for styrelsen at sætte en stopper for Simonsen Transport A/S, Holstebro. Told & Skat samme sted tog kampen op sommeren 2000. Det, de tre ikke fik held af, ordnede ledelsen hos vognmanden så udmærket selv januar i år, hvor konkurserklæringen faldt. Gælden er i perioden vokset til et større millionbeløb.

Læs hjemmesiden 31. januar i år: ”Færdselsstyrelsen forholdt sig passiv mens gælden voksede.”

Her står beskrevet, hvordan vognmanden i 1999 blev dømt til at betale løn og feriepenge til en chauffør. Senere på året stod SiD igen med et stort krav, men alligevel godkendte styrelsen en ny ansvarlig leder, som også DTL stillede spørgsmål ved. Tilladelserne med det ny navn kom i hus via et regnskab indleveret ti måneder for sent og med en revisorpåtegning i kulfarve.

”Der burde være fem-seks alarmklokker, der ringede ved revisorpåtegningen. Det er DTL´s opfattelse, at Simonsen er en sag, hvor man ikke burde have udstyret selskabet med tilladelser.”

Sagt af Michael Svane i artiklen: ”DTL: Forkert at give Simonsen tilladelser” på hjemmesiden 1. februar.

Samme dag giver forretningsfører Leif Rasmussen, Transportgruppen, styrelsens håndtering af sagen dette skudsmål i artiklen: ”SiD-boss rystet.”

”Så snart Færdselsstyrelsen bare ser navnet Simonsen, må alle lamper lyse, og med det kendskab, jeg har til sagerne, burde navnet stå med flammeskrift over København.”

Flere sider af samme sag

Det er muligt, at Trafikministeriet undersøger andre forhold i Færdselsstyrelsen, men ministeren må på et tidspunkt også forholde sig til de mange sager, rejst af vognmændenes egne organisationer.

I de kommende dage vil vi sammenholde ministerens generelle svar på Lastbil Magasinets konkrete spørgsmål med vognmændenes syn på de sager, organisatonerne har rejst i anledning af dem i styrelsen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094