En ansvarlig leder er det også af gavn
”Kan en ansvarlig leder frasige sig ansvaret, når der ikke bliver indbetalt feriepenge og kildeskat i et firma? Kan han få lov til at blive siddende som ansvarlig leder i et andet firma, når han har handlet på den måde? Har han ikke pligt til at tilse, at der ikke kører ulovlige biler rundt fra firmaadressen, eller kan han bare overlade styringen til tredjeperson, som på grund af konkurser aldrig selv kan få tilladelser? Hvordan kan Færdselsstyrelsen udstede nye, midlertidige tilladelser til samme firma, som ulovligheden er begået i uden at foretage den lovmæssige høring, om der er gæld til det offentlige?”
Kort resumé
Sådan lød de spørgsmål Lastbil Magasinet sendte til Trafikminister Jacob Buksti 31. januar vedrørende tilfældet i Kliplev, hvor den daglige styring i K.S Transport, Struer ApS var overladt til Kurt Sørensen, mens den ansvarlige leder Erik Holger Hansen, Th. Martensens Eftf. A/S Kolding, aldrig er set på adressen Vestermarksvej, Kliplev, langt mindre har udstukket en ordre til de ansatte.
Fra samme adresse styrede samme hr. Sørensen Kim Sørensen, Struer ApS med indregistrerede biler, men ingen tilladelser samt til trafikken stoppede en bil indregistreret i Bentzen Transport, som gik konkurs fire måneder tidligere, uden at tilladelserne af den grund endte tilbage hos Styrelsen.
Omkring årsskiftet forlod Erik Holger Hansen tjansen som ansvarlig leder. Forretningen fortsætter dog ufortrødent på nye, midlertidige tilladelser.
Det på trods af at der ikke blev indbetalt tilbageholdt kildeskat og feriepenge for de ansatte i år 2000.
Ikke bare et navn
”En godkendt ansvarlig leder af et selskab skal i henhold til godskørselslovens paragraf 4,stk. 2, faktisk og vedvarende forestå virksomhedens godskørsel og har således pligt til at påse, at virksomheden overholder gældende regler for drift af vognmandsvirksomheden. Han kan ikke overlade ansvaret til tredjemand.”
Sådan lød ministerens svar til, om en ansvarlig leder kun er det af navn. Det betyder altså, at Erik Holger Hansens handlemåde ikke er acceptabel.
Alligevel får det tilsyneladende ingen konsekvenser i forhold til hans stilling som ansvarlig leder med 42 tilladelser hjemme hos Th. Martensens Eftf., og det vil nok undre vognmanden, som overholder reglerne i hverdagen.
Uden betydning
”Efter Vejtransportrådets praksis vil det sædvanligvis ikke have betydning for en allerede godkendt ansvarlig leders godkendelse, at han har været ansvarlig leder eller direktør i et selskab, der f.eks. har restancer til det offentlige eller har medvirket til ulovlig kørsel. Forholdene vil derimod have betydning, såfremt den pågældende ønsker at blive godkendt som ansvarlig leder af et nyt selskab.”
Det svar vil altså åbne op for, at en ansvarlig leder kan sidde i et selskab uden at tage sig af, at de offentlige kasser unddrages trukket kildeskat og lader være med at indbetale feriepenge. Penge som den almindelige, ærlige lønmodtager så får fornøjelsen af at være med til at dække ind via Lønmodtagernes Garantifond.
Samtidig kan samme (u)ansvarlige leder sidde som ansvarlig i et andet selskab, uden at handlemåden får konsekvenser for posten.
Det eneste, den ansvarlige leder så kan få problemer med, er at få godkendelse i endnu et firma - netop som ansvarlig leder.
Lastbil Magasinet har spurgt ordførende direktør Michael Svane, DTL, om tilfældet så i det mindste ikke ramler ind i reglen om overholdelse af god skik i branchen.
”Det er nærliggende at stille det spørgsmål, om ikke Færdselsstyrelsen har nogle opgaver at varetage i forhold til tilladelsesindehaveren,” siger direktøren.
Er tilsyneladende legalt
Det må undre den reelle del af branchen, at det af Jocob Bukstis svar fremgår, at det tilsyneladende er i orden at udstyre K.S. med papir til fortsat, midlertidig kørsel.
”Efter den nuværende godsbekendtgørelse bortfalder et selskabs vognmandstilladelser, når en ansvarlig leder af et selskab fratræder. Virksomheden kan i en periode på op til 3 måneder få midlertidige vognmandstilladelser med henblik på ansættelse af en ny ansvarlig leder, der opfylder de fastsatte krav. Midlertidige tilladelser udstedes uden prøvelse af virksomheden. Hvis virksomheden ansøger om nye permanente tilladelser, vil der blive foretaget en normal prøvelse af godskørselslovgivningens kvalifikationskrav, herunder kravet om gæld til det offentlige.”
”Det kan ikke være meningen, og jeg tror ikke én eneste kan forstå fornuften i at fortsætte firmaet, og sådan en sag er velegnet til at stille spørgsmål ved tilladelsessystemet,” mener Michael Svane.