Forsikringsselskab mister vognmandskunder
”Vi har nøjagtig samme holdning som vognmandens advokat Hans Henrik Tausen, København, og det er også os, der har bedt vognmand Karl Ove Thomsen om at tage kontakt til den københavnske advokat. Havde vi vidst, at AIG behandler sager på den måde, havde vi aldrig anbefalet selskabet, men det ser man først, når skaden er sket” siger forsikringsmægler Per Heitmann Madsen, Heitmann Madsen Assurance i Rødekro.
Han mener som advokaten, at AIG´s handlemåde er udover forsikringslovens rammer, og at det vil ende med, at vognmanden får sine penge for den skadede trækker og trailer.
Stoppede samarbejdet
Forsikringsmægleren fortæller, at AIG´s afvisning af skaderne fik selskabet i Rødekro til pr. 1. december at tilbyde at flytte vognmænds forsikring fra AIG Europe til andre forsikringsselskaber, og mange tog mod det tilbud.
Samtidig stoppede Heitmann Madsen med at indtegne forsikringer til AIG.
”Jeg vil også gerne gøre opmærksom på, at vi aldrig har været ansat af AIG, men vi placerede forsikringer der – også Karl Ove Thomsens. Det skete, efter at vi indhentede et tilbud hos AIG, som vognmanden syntes godt om,” fortæller Per Heitmann Madsen.
Møde på advokatplan
I eftermiddag mødes vognmand Karl Ove Thomsens advokat Hans Henrik Tausen, København, med en kollega fra Forsikringsselskabet AIG.
Som tidligere omtalt på Lastbil Magasinets hjemmeside handler sagen om, at AIG ikke vil erstatte vognmandens totalskadede trækker til en værdi af 290.000 kroner samt reparation af den lejede trailer. Den beløb sig til 106.000 kroner.
Skaderne på materiellet skete sidste år i efterårsferien, hvor Karl Ove Thomsens chauffør i en soloulykke mistede herredømmet over køretøjet på E 45 ved Hobro og væltede. Efterfølgende viste det sig, at hans promille var på 1,85.
Aldrig set før
Per Heitmann Madsen fortæller, at han indtil denne ulykke aldrig havde hørt om problemer i forhold til dækningen fra AIG´s side.
At selskabet nægter at udbetale pengene skyldes, at AIG har en passus i policen, hvor selskabet fritager sig for dækning, hvis der er promiller med i uheldet, fordi chaufføren kører i vognmandens interesse.
”Vi er nu alligevel af den formening, at AIG skal betale. Ellers skal de bevise, at det er vognmanden, der har drukket chaufføren fuld – eller at han havde kendskab til, at den ansatte var beruset. Det tror jeg, selskabet vil få svært ved,” mener Per Heitmann Madsen.
Regning fra Falck
Karl Ove Thomsen afventer med spænding mødet mellem advokaterne.
Han har i øvrigt lige modtaget regningen på 32.000 kroner fra AIG for Falcks assistance i forbindelse med uheldet.
Den afviser forsikringsselskabet også at betale.
”Jeg har sendt regningen over til min advokat, så han kan få den med på mødet i dag,” fortæller vognmanden.
Vognmanden er den sikrede
Hos Heitmann Madsen er man af den formening, at AIG kommer til at udbetale pengene til den uheldige vognmand.
”Det er min opfattelse, at vognmanden som den sikrede skal dækkes af policen i og med, at det ikke er ham, der har ført køretøjet. Chaufføren, der også i henhold til policen er sikrede, er naturligvis ikke dækket, da det er ham, der har forårsaget skaden. Han ville være dækket, hvis han var ædru, men erstatningen ville så naturligvis blive betalt til vognmanden,” fortæller Heitmann Madsens skadeschef Søren Ryttergaard.
I Forsikringsaftalelovens paragraf 2 stk. 2 godtgøres det, hvem der er den sikrede: ”Ved den sikrede forstås den, som, hvis en forsikringsydelse kommer til udbetaling, har ret til ydelsen.”
Ud over lovens bogstav
Søren Ryttergaard kender ikke fortilfælde, hvor et forsikringsselskab har nægtet at betale i lignende situationer.
Som advokat Hans Henrik Tausen mener han, at AIG er langt ud over Forsikringsaftalelovens paragraf 20. I den hedder det:
”Det kan ikke med retsvirkning aftales, at selskabet skal være fri for ansvar, hvis forsikringsbegivenheden er fremkaldt ved uagtsomhed, der ikke kan betegnes som grov. Denne bestemmelse er ikke til hinder for, at det aftales, dels at selskabet skal være fri for ansvar for forsikringsbegivenheder, som den sikrede har forårsaget under selvforskyldt beruselse, dels at selskabet kan afkorte indtil 5 procent i erstatningen, hvis forsikringsbegivenheden er fremkaldt ved en uagtsomhed, der ikke kan betegnes som grov.”
Vognmand Karl Ove Thomsen vil ikke vedkende sig, at han som den sikrede har drukket sin chauffør fuld – eller bedt ham køre rundt med promiller i blodet.
”AIG bør efter min opfattelse dække vognmanden med efterfølgende regres mod chaufføren, men i sidste ende er fortolkningen en domstolsafgørelse,” Søren Ryttergaard.
AIG skadeschef Henrik Wolf var ikke at træffe i går. Lastbil Magasinet vil forsøge at få hans kommentar i dag samt tage kontakt til vognmandens advokat efter mødet med AIG.
Læs de to øvrige artikler om sagen på hjemmesiden 8. februar: ”Forsikringsselskab vil ikke betale,” og 12. februar: ”Vognmand advarer mod forsikringsselskab.”