23948sdkhjf

Talsmand: Nu kræver vi vores ret

Den adm. direktør Jens Bøje har selv underskrevet overenskomsten. Derfor fastholder chaufførerne, at tiden er inde til, at Barsøe og LV skal overholde den. De mener desuden, at direktøren misinformerer en del af pressen. Nu vil Jens Bøje have bilnøglerne udleveret.

”Når adm. direktør Jens Bøje over for pressen fortæller, at han overholder overenskomsten, så passer det ikke, for der må ikke rettes i kørselsrapporter. Og instrukserne til chaufførerne skal skrives med enten kuglepen eller på maskine, så de ikke senere kan ændres. Desuden kan det ikke passe, at vi er henvist til at benytte IDS som opholdsrum og badefaciliter. Det er i modstrid med arbejdsmiljøloven.”

Sådan siger talsmanden for de cirka 70 strejkende chauffører hos LV og Barsøe, Padborg, Gerhard Atzen. De har nu holdt stille siden søndag aften.

Kravene er ændret

I går udsendte de strejkende chauffører en liste med 11 punkter. Den er nu rettet ned til ti, som alle er inden for overenskomsten.

”Vi forlanger kun, hvad der er vores ret, og nu holder vi fast i alle ti krav. Vi har desuden intet at tabe, men alt at vinde, og der er fuld enighed om at fortsætte konflikten,” pointerer Gerhard Atzen.

Ti reviderede krav

1. At firmaet forpligter sig til at følge gældende overenskomst mellem SiD og AHTS, samt at der ikke fremtidig rettes i kørselsrapporter, uden chaufførerne accepterer rettelsen.

2. Hvor firmaet pålægger afholdelse af frihed på firmaets hjemsted at gældende regler overholdes, hvorved der gives mulighed for 11 sammenhængende timer.

3. Krav til sanitære forhold tilvejebringes snarest, herunder at der er toilet og opholdsrum på firmaets hjemsted.

4. Kørselsinstruktioner fremtidig udformes således, at der ikke kan rettes efterfølgende, og at der altid udformes to eksemplarer.

5. At afgangstider fra Padborg afstemmes med den kørselsinstruks, turen tilrettelægges efter, og at chaufføren inddrages heri i den udstrækning, det er muligt.

6. At kommunikationen fra disponenter til chauffører tilrettes således, at man taler fornuftigt til og med hinanden.

7. Hvor der ikke er givet frihed ved ophold i Padborg, at der betales gennemløbende jvf. overenskomsten og ved beordret frihed, at chaufførerne ikke har pligt til at møde, uden at betalingen er genoptaget.

8. Ved afskedigelse af chauffører, der har været ansat gennem længere tid (over et halv år), skal optages til drøftelse i Samarbejdsudvalget inden effektivisering.

9. At lønsedler udformes således, at de følger den enkelte kørselsrapport, i modsat fald at kørselsrapporten udfyldes som specifikation.

10. At der ved stop i udlandet tages fornøden hensyn til, at der er sanitære faciliteter til rådighed.

”Samtidig forlanger vi, at ledelsen ikke forfølger og fyrer enkelte personer, når konflikten er løst. Vi kender Jens Bøje godt nok til at vide, at det kan ske,” siger Gerhard Atzen.

Han mener, at både han og tillidsmændene kan være i farezonen.

Omdeles i Padborg

I løbet af formiddagen uddeles et stykke papir med kravene til andre speditører og chauffører i Padborg. Papiret er også påtrykt et spørgsmål fra chaufførerne:

”Kan det være rigtigt, at en overenskomst, der er aftalt mellem AHTS og vores SiD, ikke skal overholdes fra Barsøe/LV´s side, men udbetales efter forgodtbefindende. Vi strejker kun for at få det, vi efter overenskomsten er berettiget til (se punkt et). Vi håber på, at vi stadig kan få støtte og moralsk opbakning fra omkringliggende virksomheder, som indtil nu har været en stor hjælp. Vi siger tak for støtten.”

Vil have nøglerne

P.t. forhandler tillidsmændene, formanden for chaufførernes Fagforening i Bov, Dieter Hansen og ledelsen.

Derfor er det heller ikke lykkedes at få en kommentar.

Gerhard Atzen tør ikke spå om der opnås et resultat.

”Nu vil Jens Bøje have udleveret nøglerne til bilerne. Dem afleverer vi ikke frivilligt. Men ender det med, at vi udleverer dem, skal vi have fundet indkvartering til de udenlandske chauffører og deres ting. Det bliver nok heller ikke noget problem med den opbakning, vi har,” mener talsmanden.

Stor enighed

Da chaufførerne mødtes til morgen, var der fuld tilslutning mellem dem om ikke at rokke sig en tomme i forhold til ledelsen i vognmandsfirmaerne.

”Det er bevist, at vi kan stå sammen - også fra de udenlandske chaufførers side. I nat holdt blandt andet en engelsk chauffør vagt. Det er meget positivt,” påpeger talsmanden.

Han forventer i øvrigt, at sagen ender i Arbejdsretten i morgen formiddag.

I de to firmaer er der cirka 70 biler, og der er ansat 20 tyskere, fire englændere, en portugiser og en russer med tysk statsborgerskab. De resterende biler bemandes med danskere.

Besøg af Barsøe

I går kom den tidligere ejer Svend Barsøe på besøg hos de strejkende for at hilse på. Mange af chaufførerne var også i firmaet i hans tid som leder.

Svend Barsøe mente ifølge chaufførerne, at det, firmaet trænger til, er en rigtig vognmand. Det tager de strejkende som en sympatitilkendegivelse.

Lastbil Magasinet følger op på sagen, når der er nyt.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047