23948sdkhjf

DTL skal mødes med Jacob Buksti

Voldsom passivitet fra lokale politimestre i forhold til anmeldte sager resulterer nu i, at formand Kaj Nielsen og ordførende direktør Michael Svane fra DTL mødes med Trafikministeren for at drøfte tingene.

”Hvis man fra politisk side ønsker at rydde op i ulovlighederne, forudsætter det, at politiet lokalt tager anmeldelser alvorligt. I DTL kan vi konstatere, at myndighederne ikke gør noget i forhold til en lang række anmeldte sager. Det er uholdbart, og det vil vi gerne drøfte med Trafikministeren,” siger ordførende direktør Michael Svane, DTL.

Derfor er der i nærmeste fremtid aftalt et møde, hvor deltagerne er Trafikminister Jacob Buksti, formanden for DTL, Kaj Nielsen og endelig den ordførende direktør.

Passivitet

”Vi har bedt om et møde med Trafikministeren, hvor vi vil fortælle, at vi oplever en voldsom passivitet, når der foretages anmeldelser af ulovligheder. Et eller andet sted er forholdet med til at fjerne respekten for tilladelsessystemet,” forklarer Michael Svane.

Direktøren mener, det vil være en trist udvikling, da tilladelserne blandt andet er med til at øge trafiksikkerheden og konkurrencesituationen ude på vejene, hvis altså systemet fungerer efter hensigten.

Rollefordeling

Færdselsstyrelsens rolle i sagerne contra politiets manglende efterforskning af ulovlige forhold i samme er efter Michael Svanes mening uafhængig af hinanden.

”Det er to forskellige ting, men det kan være aktuelt at se på, om regelsættet for tilladelserne er godt nok. Det mener jeg nu, det er,” siger direktøren.

Michael Svane påpeger, at der er sendt flere anmeldelser til politimestre forskellige steder i landet, uden at der er sket noget ved det.

Bare én af mange

En af dem omhandler speditionsfirmaet GT, Aalborg, og vognmand Tommy Bob Axelsen, Harlev, omtalt i artiklen: "Er loven kun for sjov?" på Lastbil Magasinets hjemmeside 14. februar.

GT´s beskæftigelse af vognmanden uden tilladelser gennem en længere periode førte i foråret 2000 til to anmeldelser til Århus Politi inden for en måned.

I januar i år meddelte Styrelsen, at den ikke agtede at gøre mere ved forholdet, fordi Århus Politi ikke sigtede vognmanden for kørslen og slet ikke undersøgte sagen for medvirkeansvar mod GT, da firmaet har adresse i en anden politikreds.

Desuden påpegede Færdselsstyrelsen, at i forholdet vedrørende GT var det en forseelse efter Straffeloven, og den er derfor uden for deres område, som er Godskørselsloven.

Spørgsmålet til ministeren er så måske, om det er hensigtsmæssigt at lade en sag falde af den grund?

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.068