23948sdkhjf

Stak af fra kontrol

Ventetid på at blive set efter i sømmene fik et par chauffører til at forlade kontrolstedet, inden politiet havde givet tilladelse. Episoden var en af mange forseelser ved gårsdagens landsdækkende tungvognskontrol.

I går kaldte Færdselspolitiet sammen til landsdækkende tungvognskontrol, og i Nordjylland var der betjente på tjeneste det meste af dagen.

Det resulterede i 87 rapporter fordelt på kontrolstedet ved brovægten på E 45 nær Ellidshøj og ved Hjørring, hvor motorvejen ophører.

Ind imellem var der kø på brovægten og dermed ventetid på at blive set efter i sømmene. Det fik et par chauffører til at forlade stedet, inden tilladelsen blev givet. Ingen af dem mente, de havde tid til at blive holdende.

Blev indhentet

Køreturen blev dog ikke særlig lang, for en motorcykelbetjent satte efter de tunge køretøjer, som snart var bragt til standsning. Efter en påmindelse om, at det er politiet, der giver startsignalet og en bøde til den ene for hastighedsoverskridelse, fik lastbilerne lov at fortsætte turen sydpå.

At der var lidt ventetid på betjeningen af de to biler skyldtes, at der på samme tidspunkt var gang i kontant opkrævning af bøder hos to udenlandske chauffører.

Den ene, en hollænder, måtte fragtes til en ”fluesmækker,” da han ingen kontanter havde.

Rigelig tung

Selv om slam er tungt, må læsset ikke overskride den tilladte totalvægt. Men det var netop en lastbil med slam, som blev dagens tungeste med godt 17 procent overlæs. Udover bøden fik piloten besked på at blive på stedet, til en del af slammet var flyttet over på en anden bil.

En anden chauffør havde andre forseelser på programmet, udover at han også var for tungtvejende. Køretøjet var nemlig hverken forsynet med navn eller ID-nummer, og chaufføren havde også glemt at skrive sit navnetræk på skiven.

Det havde hans kollega i en anden lastbil til gengæld ikke, for han havde slet ikke sat skiven i. En ren forglemmelse kaldte han det.

Var ikke træt

Selv om køretiden var så overskredet, at næste punkt på chaufførens dagsorden ifølge betjentens påbud lød på otte timers hvil på stedet, var manden bag rattet af en helt anden mening.

Han mente nok, at han kunne liste af sted til Padborg, hvor man ventede læsset - eller i det mindste til Nørresundby.

Chaufføren fik dog ikke dispensation. Til gengæld fik han det tilbud, at det var lovligt, at en anden trækker hentede traileren, mens han fik hvilet ud på brovægten.

Og det var ikke bare for den indgående trafik på stedet, at der var kø dagen igennem. Der blev nemlig udstedt en hel del køreforbud både til søvnige chauffører, for tunge køretøjer og biler og læs, som ikke holdt sig inden for dimensionerne.

To mistede pladerne

Færdselsbetjente havde en travl dag under kontrollen, mens de ansatte fra bilinspektionen til gengæld kunne tage den mere med ro. Kun et enkelt køretøj blev indkaldt til syn efter en tur omkring brovægten, mens to andre mistede pladerne i kontrollen ved Hjørring.

Da de 15 færdselsbetjente fra de to afdelinger til aften fik talt sammen på dagens statistik, viste den, at der var stoppet i alt 173 køretøjer og skrevet 87 rapporter med 126 forseelser.

Udpluk af dagens forseelser

Det positive var, at der ingen spritbilister blev taget. Til gengæld kørte en enkelt chauffør uden at have erhvervet kørekort. En anden havde ikke sin tilladelse med.

17 førere havde overtrådt køre-hviletiden, seks andre blev noteret for fejl ved kontrolapparat/diagramark, herunder blandt andet manglende navn. Chaufførerne i 18 af køretøjerne havde trådt lige rigeligt på speederen ifølge skiven. En enkelt blev noteret for farligt gods.

Der blev i alt udstedt 30 køreforbud til chauffører, der enten var for trætte, havde for høje, for lange eller for tunge læs. Endelig blev nogle noteret for tekniske mangler, ulovlige sammenkoblinger eller andet, som også dækker over vognmandens objektive ansvar.

Læs senere på formiddagen landsresultatet af tungvognskontrollen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079