23948sdkhjf

Fiasko for chaufførkurser

Det sku’ være så godt, og så er det faktisk skidt. Sådan må man desværre sige om de frontkurser for erfarne chauffører, som de relevante organisationer har forsøgt at få etableret i samarbejde med AMU-Fyn. Tre ud af fire kurser er aflyst.

Forhistorien starter for halvandet år siden på en konference for det fynske transporterhverv. Her er der bred enighed om, at branchen har et uddannelsesbehov. Der nedsættes derfor en arbejdsgruppe på 12 personer, som skal forberede relevante korte kurser for erfarne chauffører.

Initiativet bakkes op af både fagforening og arbejdsgivere. I 12 mands gruppen sidder centrale organisationsfolk som DTL’s formand Kaj Nielsen, uddannelsesansvarlig hos SiD Transport Odense, Jørgen Sørensen, repræsentanter fra ATL og AMU-Fyn samt lokale vognmænd.

Solstrålehistorie

Der bliver lavet forundersøgelser, hvor transportfirmaerne spørges om deres ønsker til kursernes indhold og tidspunkt. I løbet af efteråret er kurserne klar, og initiativet præsenteres som en solstrålehistorie, som resten af landet kan lære af.

Meningen er, at der skal holdes 14 dages kurser i januar/februar 2000 (del 1), med opfølgning i samme periode i år (del 2). Der udbydes et kursus for erfarne blomsterchauffører og et for erfarne godschauffører.

Indholdet i kurserne virker særdeles relevant, f.eks. kan nævnes konfliktafværgelse, kundeservice, faglig læsning og skrivning på PC, køretøjets drift og vedligehold og temperaturfølsomt gods.

Deltagelse i kurserne giver chaufførerne merit, som de kan tage med, hvis de senere vil i gang med en egentlig voksenuddannelse for at blive faglært chauffør.

Kurserne, der arrangeres af AMU-Fyn i Odense, bliver en succes. Der er fuldt booket, og både chauffører, arbejdsgivere og fagforening er særdeles tilfredse med kurserne.

Kæden hopper af

Så langt så godt. I efteråret 2000 bliver arbejdsgruppen enig med AMU-Fyn om, at begynderkurserne skal gentages i de første måneder af 2001, og at der også skal fortsættes med del 2 kurserne.

Der sendes materiale ud til de lokale transportfirmaer i november, så der er god tid til at planlægge, hvem der skal på kursus et par måneder senere.

Og her er det så, at kæden hopper af. For med sidste års succes i baghovedet kan ingen af de involverede parter forstå, hvorfor det i år har været nødvendigt at aflyse tre ud af fire planlagte kurser.

Med hiv og sving

Det fjerde, som er et del 2 kursus, er netop gennemført med hiv og sving ved at hente kursister fra både blomster- og godssektoren og så supplere med et par ledige. Ved hjælp af disse manøvrer lykkes det at komme op på 12 deltagere.

»Der skal være 14-16 deltagere, for at det kan løbe rundt. Vi lever af kunderne, og sådan som det ser ud nu, har vi ikke lyst til at tage kurserne op igen,« siger faglærer Thomas Balslev fra AMU-Fyn. »Branchen har selv sagt, at kurserne skal ligge i den døde periode i januar-februar. Men hverken fagforeningen eller arbejdsgiverne har markedsført kurserne godt op.«

Ikke helhjertet med

Et af arbejdsgruppens medlemmer, Jørgen Sørensen fra SiD Transport Odense har svært ved at se, hvor kæden hopper af. Han mener forarbejdet var godt, og at kurserne i fjor var gode. Han vil dog ikke udelukke, at der kunne være gjort en ekstra markedsføringsindsats.

»Der er ingen tvivl om, at det er organisationerne, der skal styre det. Men det er altså arbejdsgiverne, der skal give chaufførerne fri. Det kræver planlægning, og jeg føler måske, at arbejdsgiverne ikke er helhjertet med,« siger Jørgen Sørensen.

DTL-formand beklager

Formanden for DTL, vognmand Kaj Nielsen, Langeskov havde selv en chauffør med på kursus i fjor. Og han havde også en tilmeldt i år, men kurset blev aflyst, fordi der kun var fem tilmeldte.

»Det er dybt beklageligt, for det var nogle gode kurser. Men når krybben er tom, så har vognmændene svært ved at overskue at skulle sætte afløsere på den kørsel, de har. Folk er blevet bange og tænker på dagen og vejen,« vurderer Kaj Nielsen, som ikke umiddelbart har noget bud på, hvordan man kan få kurserne fyldt.

Der er nu indkaldt til møde i arbejdsgruppen bag projektet.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.147