Er lovene kun for sjov?
Om det skyldes ligegyldighed, eller at man ved de offentlige instanser i Færdselsstyrelsen og Århus Politi betragter sagen som en bagatel, skal være usagt, men FDL kan konstatere, at ingen af de to parter betalt af danske skatteydere, hverken vil eller kan komme til bunds i en simpel anmeldelse.
Sagen drejer sig som om to anmeldelser, dels om ulovlig vognmandskørsel, ifølge Godskørselslovens bestemmelser, begået af vognmand Tommy Bob Axelsen, dels om overtrædelse af straffelovens paragraf 23 for medvirkeansvar mod speditionsfirmaet GT Spedition, Aalborg.
”Jeg forstår ingenting, men i fremtiden vil vi i branchen ikke acceptere at blive skældt ud og få et endnu dårligere image, når vi oplever, at hvis vi selv forsøger at rydde op, så syltes alle sagerne. Hvis ikke myndighederne kan få Godskørselsloven til at fungere, så vil vi ikke høre mere om dårlig opførsel,” pointerer Hans Pedersen.
Serveret på et sølvfad
To gange inden for en måned sidste forår (9. marts og 4. april, red.) anmeldte FDL GT Spedition til Århus Politi for gennem længere tid at beskæftige Tommy Bob Axelsen, Harlev, med mindst to forskellige biler, uden at vognmanden var i besiddelse af tilladelser. Sagen blev dengang omtalt i Lastbil Magasinets majnummer.
GT Spedition blev anmeldt for medvirkeansvar ifølge Straffelovens paragraf 23, som siger, at den, der ved tilskyndelse, råd eller dåd deltager i ulovligheder, kan straffes. Anmeldelsen af sagen gik i kopi til både Færdselsstyrelsen og DTL.
Styrelsen svarer
17. april reagerer Færdselsstyrelsen på henvendelsen om de ulovlige forhold over for DTL og FDL.
”Færdselsstyrelsen har modtaget DTL´s brev af 4. april 2000 vedrørende FDL´s anmeldelse af Tommy Axelsen og GT Spedition A/S for ulovlig vognmandskørsel og medvirken hertil. Styrelsen har af Århus Politi fået oplyst, at anmeldelserne i øjeblikket undergår en politimæssig efterforskning med henblik på eventuel tiltalerejsning. Ved brev af dags dato til Århus Politi har Styrelsen bedt om at blive underrettet om sagernes videre forløb. Færdselsstyrelsen afventer således politiets afgørelse i sagen, inden man herfra foretager videre,” underskrevet fuldmægtig Susanne Kiørboe, Færdselsstyrelsen.
Det var så en sandhed med modifikationer, for kort efter udsteder Styrelsen nemlig tilladelser til den ulovlige vognmand, som så med et pennestrøg lovliggøres. Det på trods af at Tommy Bob Axelsen gennem en længere periode har set stort på Godskørselslovens regler.
Det blå stempel
Lovliggørelsen og tilladelserne kom i hus, da Tommy Bob Axelsen stiftede G.A. Transport ApS, Røddikvej 66, Galten, med adm. direktør Per Høj Madsen Havkærvej 3, Mundelstrup, ved roret.
Per Høj Madsen burde i øvrigt være et velkendt ansigt i Færdselsstyrelsen, da han som den eneste sad i direktionen af det konkursramte Vitus Transport ApS.
Den øvelse undrer da også forretningsfører Hans Pedersen.
”Det er horribelt, at Færdselsstyrelsen ikke går dybere ind i en sag, inden firmaet godkendes. Ifølge Godskørselsloven skal der kigges på personkredsen, og jeg kan konstatere, at der ikke er kigget ret dybt, når det her kan forekomme,” mener Hans Pedersen.
Måske har forretningsføreren god grund til at undre sig. I november måned deltog Lastbil Magasinet i et møde i DTL Kreds 1 på Tylstrup kro. Her sagde Færdselsstyrelsens direktør Christian Duus blandt andet, at hvis vognmænd i ansøgningsperioden for tilladelser begår ulovligheder i forhold til Godskørselsloven, har de på forhånd bevist, at de ikke vil overholde god skik i branchen og derfor ikke skal udstyres med de ønskede papirer.
Træder vande
Hvorfor nu sagen Axelsen/GT var arkiveret frem til 11. januar i år står hen i det uvisse, men på dette tidspunkt modtager FDL følgende skrivelse fra Færdselsstyrelsen:
”FDL har 4. april (og 9. marts 2000, red.) anmeldt Tommy Axelsen for ulovlig vognmandskørsel og GT Spedition A/S for medvirken hertil. Færdselsstyrelsen anmodede ved brev af 17. april 2000 Århus Politi om at blive underrettet om sagernes videre forløb. Styrelsen kan i den anledning oplyse, at Århus Politi i december 2000 telefonisk har oplyst, at Tommy Axelsen ikke er sigtet for ulovlig vognmandskørsel,” underskrevet fuldmægtig Susanne Kiørboe, Færdselsstyrelsen.
Uden at ryste på hånden og langt mindre rykke hos politiet har man i Styrelsen afventet den forklaring i otte måneder.
Fatter ingenting
Den svada fik Hans Pedersen til at henvende sig til fuldmægtigen for at få en uddybende forklaring.
Den lød på, at Styrelsen ikke havde tænkt sig at foretage sig mere i sagen og henviste så i øvrigt til Århus Politi, da GT`s overtrædelse ikke hørte under Godskørselsloven og derfor var uden for Færdselsstyrelsens domæne.
”Det gjorde jeg, og her fik jeg den besked, at etaten ikke agtede at gøre mere i forhold til Tommy Axelsen. Med hensyn til medvirkeansvaret henviste Århus Politi til politiet i Aalborg, da der i sådanne sager ikke foregår en koordinering af efterforskningen på tværs af politikredse. Jeg kan så konstatere, at hvis man bare begår sine lovovertrædelser i forhold til Straffeloven uden for sin egen politikreds, så er der straffrihed,” siger Hans Pedersen.
Er lovene kun for sjov?
Frustreret. Det er det rigtige ord for Hans Pedersen at bruge, når han skal fortælle, hvad han føler oven på sagsforløbet, hvor det burde være enkelt for politiet at tage på besøg hos GT og kigge lidt i firmaets regnskab og senere gæste Tommy Axelsen og her kigge på ditto samt skiver.
Desuden må det vel undre enhver politibetjent, at der er mindst to biler indregistreret med en mand som bruger, der ikke er i besiddelse af én eneste vognmandstilladelse.
”Jeg vil stille spørgsmål ved, hvor længe vi skal vente på, at politi og Færdselsstyrelsen tager lovene alvorligt. I FDL har vi svært ved at se, at sagsbehandlingen begge steder går særligt dybt i de sager, som er afdækket på det seneste,” mener forretningsføreren.
Kontorchef lovede bål og brand
Da Lastbil Magasinet i sin tid første gang skrev om sagen, bad bladet om en kommentar fra kontorchef Carsten Falk Hansen, Færdselsstyrelsen, for at høre, hvordan et medvirkeansvar eventuelt ville gå i spænd med, at GT Spedition har egne tilladelser til egne biler.
”Jeg kan kun udtale mig generelt, men overtræder en vognmand Godskørselsloven ved at entrere med en anden vognmand uden tilladelser, vil det indgå i overvejelserne, når han skal have sine egne tilladelser fornyet,” udtalte kontorchefen.
Nu kan det så konstateres, at Århus Politi end ikke vil efterforske en sag om medvirkeansvar, og at Færdselsstyrelsen godkender firmaer, der i ansøgningsperioden overtræder Godskørselsloven, samt at samme Styrelse lader sig spise af med, at politiet ikke efterforsker ulovligheder begået i forbindelse med godstransport, bare de kommer ind under Straffeloven, og at de samtidig foregår i en anden politikreds.
Både DTL og FDL er i øvrigt varme fortalere for en direkte lov om medvirkeansvar. Organisationerne finder ikke, at Straffelovens bestemmelser virker – eller bruges tilfredsstillende.
Gav et løfte
Udover at Christian Duus på mødet i Tylstrup forklarede, at Styrelsen ikke vil udstede tilladelser til ansøgere, som begår ulovligheder, lovede Færdselsstyrelsens direktør også de fremmødte vognmænd, at hvis de bare henvender sig til Styrelsen med konkrete ulovligheder, så er myndigheden klar til at rydde op.
Det løfte mener Hans Pedersen ikke, at der er meget hold i.
”Vi har en hel mappe med kreative foretagender, som er sendt til Styrelsen, og vore medlemmer kan ikke forstå, at der ikke sker noget i sager, der er så indlysende - så får vi skyld for, at det er os, der er svage,” pointerer han.
Går videre
Dagens artikel vil blive sendt til Vejtransportrådets medlemmer, som skal holde møde 14. marts, hvor Færdselsstyrelsen vil give en redegørelse for de sager, som Lastbil Magasinet har beskrevet på det seneste.
Samtidig vil bladet sende artiklen til Trafik- og Justitsministeren og rette henvende til hhv. trafik- og retsudvalget.
Netop med hensyn til GT sagen må det være relevant at spørge Frank Jensen, om han som øverste instans for politiet kan acceptere, at sagen ikke undersøges til bunds.
Ministeren vil få svært ved at skubbe sagen over på sin kollega i Trafikministeriet, når Færdselsstyrelsen afviser at gøre noget ved tingene med den begrundelse, at overtrædelsen hører hjemme under Straffeloven.