23948sdkhjf

Vognmand advarer mod forsikringsselskab

Advokat opfordrer vognmænd til at være påpasselige, når de skifter forsikring, og vognmand Karl Ove Thomsen advarer direkte kolleger mod at flytte deres materiel over i AIG Europe S.A., som tilsyneladende har deres egne regler.

”Det kan aldrig være i vognmandens interesse, at hans chauffør kører rundt og er beruset. Desuden mener jeg, at sagen er ud over forsikringslovens generelle regler,” siger advokat Hans Henrik Tausen, København.

Han er advokat for vognmand Karl Ove Thomsen, Hunstrup.

I artiklen på Lastbil Magasinets hjemmeside 8. februar: »Forsikringen vil ikke betale« beskrev vi, hvordan vognmanden står med en økonomisk bet, fordi hans chauffør væltede sidste år i efterårsferien og totalskadede bilen for 290.000 kroner, mens reparationen af den lejede trailer beløb sig til 106.000 kroner. Chaufførens promille var på 1,85.

Vinteren forinden uheldet fik Karl Ove Thomsen overført sine forsikringer til AIG Europe S.A. Det vil han på det kraftigste gerne advare andre mod.

Har bittert fortrudt skiftet

”Det var AIG´s forsikringsmægler Per Heitmann Madsen, Rødekro, der lavede overdragelsen. Han snakkede ikke om, at der var andre end de sædvanlige betingelser. Det var først, da bilen væltede, at det gik op for mig, at forsikringen ikke vil dække,” siger den uheldige vognmand.

I AIG´s forsikring er der nemlig indført den passus, at forsikringen ikke dækker, hvis chaufføren har promiller i blodet. Som begrundelse gives, at chaufføren kører i vognmandens interesse.

Skadeschef Henrik Wolf, AIG, vil ikke kommentere den konkret sag. Heller ikke selv om han ikke tror, at selskabet vil få svært ved at tegne forsikringer for vognmænd og leasingselskaber, når det går op for folk i branchen, at der er en sådan særregel i policen.

Drak ham ikke fuld

”Jeg venter på svar fra AIG, men jeg har svært ved at se, hvordan selskabet kan påstå, at det var i vognmandens interesse, at chaufføren kørte rundt og var fuld,” siger Hans Henrik Tausen.

Advokaten påpeger også, at normalt er den, der arbejder for vognmanden, også sikret ifølge forsikringsloven. Derfor mener advokaten, at AIG´s regelsæt overskrider lovens bogstav på området.

Vognmand Karl Ove Thomsen afviser på det kraftigste, at han har drukket sin chauffør fuld. Langt mindre opfordret ham til at køre rundt i en kæmpebrandert og skade bil og trailer.

”Det her må give vognmænd stof til eftertanke, og jeg vil opfordre alle til at gennemgå deres forsikringer med deres mægler,” pointerer Hans Henrik Tausen.

Usædvanligt

Lastbil Magasinet har snakket med en kilde i forsikringsbranchen, som gerne vil være anonym.

Han står uforstående over for AIG´s handlemåde, og han mener, at selskabet vil få problemer med at holde på kunderne - eller få nye i forbindelse med, at sagen kommer frem.

Kilden påpeger, at der i forsikringsverdenen er noget, der hedder hævd, hvis sagen ender for en dommer.

”Det er nemlig hævd, at forsikringen betaler i den slags tilfælde. Jeg har desuden svært ved at se, hvordan AIG vil bevise, at chaufføren har drukket sig fuld i vognmandens interesse,” siger kilden.

Normal procedure

”Det er normalt sådan, at hvis det efter en ulykke viser sig, at chaufføren var påvirket, så udbetaler forsikringen alligevel pengene, men gør regres over for chaufføren senere. Jeg kender to tilfælde, hvor det er lykkedes et selskab at hente penge hos chaufføren. Men det er helt usædvanligt, at et selskab nægter at udbetale pengene til vognmanden, og jeg kender ikke til domme i den slags sager,” siger kilden.

Han mener også, at AIG er det eneste selskab i Danmark, der bruger den slags metoder: ”Og jeg tror, de vil få svært ved at sælge forsikringer i fremtiden.”

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.056