23948sdkhjf

Minister vil ikke svare på spørgsmål

Hverken justitsministeren eller retsudvalget vil svare på Lastbil Magasinets spørgsmål om Færdselsstyrelsens håndtering af en lang række sager. De berørte politikere sender bolden videre til de trafikale kolleger på Christiansborg.

Justitsminister Frank Jensen vil ikke svare på de spørgsmål, som Lastbil Magasinet sendte i sidste uge vedrørende Færdselsstyrelsens håndtering af en lang række sager.

Ifølge fuldmægtig i justitsministeriet Lene Roesen skyldes det, at spørgsmålene går på det bemandingsmæssige inden for Færdselspolitiet, så bladet kan henvende sig til Rigspolitichefen.

Fra Folketingets retsudvalg kommer der heller ikke svar på de samme spørgsmål. Udvalgssekretær Finn Sørensen meddelte i går, at Lastbil Magasinets henvendelse til udvalgsmedlemmerne er ekspederet videre til trafikudvalget. Begrundelsen er, at spørgsmålene vedrører Færdsels- og Godskørselslovens bestemmelser.

Spørgsmålene kan i øvrigt læses på Lastbil Magasinets hjemmeside 2. februar i artiklen: "Vi venter på politikernes svar."

I første omgang overlader trafikministeren det til udvalgsmedlemmerne at svare, og her har man bedt om frist til 12. til 13. februar.

Øverste ansvarlige

Opfordringen om at sende spørgsmålene til Rigspolitichefen vil blive fulgt, men samtidig vil de blive omformuleret og sendt til justitsminister Frank Jensen igen.

Det sker, fordi ministeren er øverste ansvarlige for politiet, og det er ham, der skal slå de lokale politimestre over fingrene, hvis man ude i de enkelte kredse nedprioriterer for eksempel anmeldelser for medvirkeansvar i forbindelse med speditørers brug af ulovlige vognmænd.

En forseelse som kommer ind under straffelovens paragraf 23.

Samtidig vil Lastbil Magasinet så henvende sig til håndplukkede medlemmer af retsudvalget for at høre, om tingene er tilfredsstillende set med deres øjne.

Rigspolitichefens rolle

Ifølge oplysningerne fra Lene Roesen er det Rigspolitichefen, der fordeler ressourcerne inden for den sorte etat, men det må være ministerens ansvar at holde hånd i hanke med, at nedskæringerne ikke til stadighed rammer Færdselspolitiet.

Fra 1996 til 2000 blev styrken i Færdselspolitiet nedskåret med 23 procent, mens den inden for det øvrige politi faldt med 13 procent.

Samtidig udlånte Færdselspolitiet til stadighed igennem år 2000 65 mand til andre opgaver såsom at holde andengenerations indvandrerne i ørerne i Vollsmose eller transportere asylansøgere fra grænsen og til Sandholmlejren.

Lastbil Magasinet fandt i løbet af kort tid mange eksempler på, at Færdselsstyrelsen ikke får sorteret de værste syndere fra i deres virksomhedskontroller eller ved udstedelse af tilladelser. Hvis der samtidig ikke er politi tilbage på vejene med kendskab til tungvognskontrol, vil det betyde, at risikoen for, at ulovligheder bliver opdaget, er minimal.

Ligegyldighed?

Færdselsstyrelsens manglende kontrol og den begrænsede mulighed for, at politiet får fat i synderne, får da også mange i vognmandsbranchen til at spørge sig selv, om politikerne overhovedet er interesseret i, at landevejstransporten bliver lovliggjort og kontrolleret, fordi øgede transportpriser og dermed dyrere varer i butikkerne kan blive resultatet, hvis der bliver luget ud i branchens brodne kar.

Kan politikerne leve med, at der kører ulovlige pristrykkere rundt på vejene, har de et andet problem at forholde sig til, nemlig trafiksikkerheden.

Gennem de seneste år er der rundt regnet slået 100 mennesker ihjel årligt i ulykker, hvor lastbiler var involveret, uden at det dog nødvendigvis i alle tilfælde er de tunge køretøjer, som er skyld i uheldene.

Stramningen af Godskørselslovens bestemmelser om køre- hviletid, overlæs og hastighed i 1999 skulle være med til at øge trafiksikkerheden. Loven var en politisk flertalsbeslutning, så samme politikere må have interesse i, at politiet har ressourcerne til at kontrollere, om lovens overholdes, og at Færdselsstyrelsen luger ud i den betænkelige del af branchen.

Lang ventetid

Da undertegnede var ansat på Nordjyske Stiftstidende, sendte jeg i forbindelse med Godskørselslovens stramning en række spørgsmål til justitsminister Frank Jensen.

Meldingen retur fra ministerens pressetalsmand Carsten Brink Thomsen lød, at Frank Jensen skulle bruge lidt tid inden svaret.

Spørgsmålene blev sendt i juni 1999. Svaret var ikke i hus ved jobskiftet til Lastbil Magasinet sidste sommer, men spørgsmålene blev i sin tid sendt fra ministeren til Rigspolitichefen til udtalelse, så de må være et sted. En rykker vil nu blive sendt af sted til ministeren samt en orientering til retsudvalget.

Dagens artikel er sendt pr. mail til justitsministerens pressetalsmand Carsten Brink Thomsen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.075