Vi venter på politikernes svar
Frustrationen er stor i den trængte vognmandsbranche. DTL og special- og lokalforeninger får mange henvendelser fra medlemmer, som er utilfredse med, at de skal konkurrere med kolleger, der ser stort på både Godskørselslovens regler og tilladelsessystemet.
Samtidig med at de regelrette i branchen slås for at få økonomien til at hænge sammen i det daglige, skal de overleve i en verden, hvor nogle mener tilladelser er en by i Rusland, og god skik er at benytte ulovlige vognmænd på danske eller russiske plader.
I samme verden er det at være ansvarlig leder, godkendt af Færdselsstyrelsen, sidestillet med at overlade driften i et års tid til en mand, som ikke indbetaler dronningens mønt til Told & Skat eller Feriekontoret og lader ulovlige biler køre rundt på vejen. Samtidig kan den uansvarlige ansvarlige leder fortsætte med at sidde i sin egen butik med Styrelsens billigelse.
Jensens dilemma
Vognmand Jensen må også stå i rabatten og se, at de sortrandede konkurrenter kan vælte økonomisk og rejse sig igen, selv om personkredsen skal kigges efter i sømmene ifølge loven. Han må holde ved samme rampe og vente på læs sammen med vognmanden, som kører rundt på tredje år på midlertidige tilladelser.
Og bag hr. Jensen holder vognmanden med så sort en revisorpåtegning, at han ikke selskabsmæssigt har salt til det berømte æg, men et stort privatforbrug.
Når ham med den sorte revisorpåtegning så kører helt ud på sidesporet, skal Jensen og alle andre skatteborgere være med til at rydde op efter ham. Han skylder nemlig skat og moms. Hans dieselregning er over én million kroner. De tidligere medarbejdere skal hente deres tilgodehavende hos Lønmodtagernes Garantifond.
Kan frygte det værste
Med god grund kan Jensen frygte, at han om et par år igen vil holde og vente på læs sammen med ham den anden, hvis der ikke er politisk vilje til at sikre sig, at Godskørselsloven overholdes, og Færdselsstyrelsen sørger for, at de brodne kar skifter branche.
Det er netop den politiske vilje, som Lastbil Magasinet vil måle temperaturen på ved at stille en lang række spørgsmål. Indtil nu har vi fået tilbagemelding fra Justitsministeren. Han skal bruge frem til 12. - 13 februar, inden han vil svare. Vi ved også via en mail, at spørgsmålene er fordelt hos trafikudvalget, og vi har snakket med to medlemmer af Vejtransportrådet.
I dag vil vi forhøre, om de andre forespurgte har set henvendelsen. Ellers ringer vognmand Jensen nok til Lastbil Magasinet i næste uge med sine frustrationer.
Spørgsmål til Vejransportrådet
Hvordan er sagsforløbet i nævnte sager i forhold til dem, som normalt behandles?
Når det er muligt i løbet af relativ kort tid at finde så mange sager, kan det så være fordi, kontrollen i Færdselsstyrelsen er for lempelig?
Hvad kan det eventuelt skyldes?
Bliver de forelagte sager behandlet for lempeligt hos Vejtransportrådet til, at det kan statuere eksempler, som gør det mere attraktivt at overholde love og regler.
Spørgsmål til Trafikministeren og udvalget
Simonsen Transport A/S, Holstebro.
Hvordan kan det accepteres, at en offentlig myndighed (Færdselsstyrelsen) ikke reagerer på en anden myndigheds (Told & Skats) henvendelse?
Er det acceptabelt, at man kan overse så alvorlig en revisorpåtegning som tilfældet er her?
Er det acceptabelt, at man fortsat kan udstede tilladelser til et selskab, som ikke overholder overenskomsten – ikke indbetaler feriepenge og pension? Krav som Færdselsstyrelsen har kendskab til via et brev lang tid inden udstedelsen?
Er det acceptabelt, at der udstedes tilladelser til et firma, som næsten et år tidligere har dom for at snyde en chauffør for løn og feriepenge?
Er det acceptabelt, at et firma får lov til at køre uden ansvarlig leder i næsten ti måneder, når loven siger tre?
Er det acceptabelt, at regningen skal havne på bordet hos skatteyderne, fordi Færdselsstyrelsen har svigtet sin kontrolpligt?
Drejergård Transport, Horsens
Hvordan kan Færdselsstyrelsen lovliggøre firmaet ved at udstede tilladelser, når det gennem flere måneder har kørt ulovligt, og Styrelsen på forhånd vidste besked?
Hvordan kan det accepteres fra Færdselsstyrelsens side, at kørslen fortsætter i ulovligt indregistrerede biler?
Hvorfor hentes tilladelserne ikke hjem. Styrelsen kan om nogen kontrollere, hvem der står som bruger af bilerne.
Dansk Transport og Logistik (DTL) har flere gange fremført ønsket om en direkte medvirkeansvarslov. Er den ikke relevant i forhold til Drejergårds sag?
IVT, Vig
Hvordan kan det finde sted, at et firma kan køre på tredje år på midlertidige tilladelser, og hvorfor bliver der ikke kigget på personkredsen, når loven kræver det?
Kliplev-sagen
Kan en ansvarlig leder frasige sig ansvaret, når der ikke bliver indbetalt feriepenge og kildeskat i et firma?
Kan han få lov til at blive siddende som ansvarlig leder i et andet firma, når han har handlet på den måde?
Har han ikke pligt til at tilse, at der ikke kører ulovlige biler rundt fra firmaadressen, eller kan han bare overlade styringen til tredjeperson, som på grund af konkurser aldrig selv kan få tilladelser?
Hvordan kan Færdselsstyrelsen udstede nye, midlertidige tilladelser til samme firma, som ulovligheden er begået i, uden at foretage den lovmæssige høring, om der er gæld til det offentlige?
SST/Andreas Andresen, Padborg
Skal det være fuldkommen omkostningsfrit i forhold til sin stilling som ansvarlig leder at stå som direktør i et andet firma, hvor der begås ulovligheder?
Falder forholdet ikke uden for det, som kaldes god skik i branchen?
GT Spedition, Aalborg
Hvordan kan det være muligt at godkende en ansvarlig leder, som tidligere er konkursramt, og et selskab, hvor stifteren samtidig bevisligt har overtrådt Godskørselsloven?
Hvordan kan Færdselsstyrelsen udstede tilladelser, inden en sag er undersøgt?
Har Færdselsstyrelsen overhovedet ingen mandat eller vilje til at presse på for at få tingene vendt i forhold til en anmeldelse, som Styrelsen er vidende om?
Var det ikke relevant også her med en lov om medvirkeansvar?
I 1999 var der i øvrigt kun én enkelt vognmand, som mistede sine tilladelser på grund af lemfældig omgang med Godskørselsloven.
Spørgsmål til Justitsministeren og udvalget
Det her handler også om trafiksikkerhed, hvordan kan det så forsvares, at Færdselspolitiet har fået beskåret sin styrke fra 285 mand i 1996 til 219 i 2000. Samtidig er der på årsbasis hele tiden udlånt 65 mand til andet arbejde, så der reelt i hele Danmark er 165 betjente tilbage til patruljering i toholdsskift.
Tager politiet ikke anmeldte sager alvorligt, når det drejer sig om medvirkeansvar og kørsel uden tilladelser?
Var efterforskningen i den slags sager eventuelt en sag for Færdselspolitiet, som har større kendskab til at undersøge skiverne i lastbilerne og til den tunge trafik i øvrigt?
Politiinspektør Mogens Wilbert, Rigspolitiet, har foreslået at bilen registreringsnummer og tilladelsens nummer følges ad. Så er det nemmere at afsløre tingene på vejen. Er det en ide?
Eller vil det være muligt at samkøre centralregistret og Færdselsstyrelsens register over tilladelser for at fange vognmænd, som ikke har orden i tingene? Forslaget et stillet af vognmandsorganisationen DTL.
DTL har flere gange ønsket et lastbilpoliti, fordi det vil være mere effektivt til at rydde op i den mere brodne del af branchen og lave effektiv kontrol. Kan det blive aktuelt?