23948sdkhjf

SID-boss er rystet

Forretningsfører i Transportgruppen under SID, og medlem af Vejtransportrådet, Leif Rasmussen finder det forkasteligt, at Færdselsstyrelsen kan overhøre henvendelser fra Told & Skat i Simonsen-sagen. Han mener også, at den strammere Godskørselslov er god nok til at rydde op i branchen. Bare den bruges.

Vejtransportrådet mistede en del af sin sagsbehandling til Færdselsstyrelsen, da Godskørselsloven blev strammet i 1999. Om skiftet så betyder, at der i dag bliver truffet forkerte beslutninger, eller de grove tilfælde ikke bliver fundet på grund af manglende kompetence eller tidsnød, det vil medlem af rådet og forretningsfører i Transportgruppen Leif Rasmussen ikke udtale sig om.

Han mener dog, at Vejtransportrådet kan påpege et par ting over for Styrelsen efter de seneste dages skriveri på Lastbil Magasinets hjemmeside og den direkte henvendelse i går fra bladet til rådet.

Burde være på vagt

”Så snart Færdselsstyrelsen bare ser navnet Simonsen, må alle lamper lyse, og med det kendskab, jeg har til sagerne i firmaet, burde navnet stå med flammeskrift over København. Det er også problematisk, hvis Færdselsstyrelsen overhører en henvendelse Told & Skat, som i Simonsens tilfælde. Praksisen skal være sådan, at når henvendelsen kommer fra en anden myndighed, skal der enten laves en aftale med selskabet, eller også skal tilladelserne tilbage,” mener Leif Rasmussen.

Ved udstedelse af tilladelser skal Færdselsstyrelsen netop gå ind og kigge på personkredsen. Leif Rasmussen finder det problematisk, hvis det ikke sker.

Lastbil Magasinet påpegede i artiklerne i går et par tilfælde, hvor det må have glippet i Styrelsen.

Sover Færdselsstyrelsen?

Leif Rasmussen ved ikke, hvad de laver i Færdselsstyrelsen til daglig. Men han ved, at Styrelsens opgave er at styre tilladelsessystemet og sørge for, at det bliver overholdt.

Han påpeger, at med den politiske beslutning om stramningen af Godskørselsloven i maj 1999 fik Færdselsstyrelsen det rette lovgrundlag til at rydde op i branchen.

”Men jeg har stor forståelse for, at Foreningen af Danske Langtursvognmænd (FDL) og andre stiller spørgsmål ved, hvad vi skal med regler, når man i en sag som den fra Andreas Andresen kan spørge, hvor overholdelse af god skik er henne,” mener Leif Rasmussen.

Han finder også, at sagen fra Kliplev er interessant. Efter et år uden indbetalinger til feriekontoret og Told & Skat udstedes alligevel nye midlertidige tilladelser, da den tidligere leder trækker sig ved årsskiftet.

”Man kan godt få den opfattelse, at Færdselsstyrelsen sover. Der er selvfølgelig altid menneskelige hensyn, men de må ophøre på et tidspunkt. Og stramningen af Godskørselsloven var en politisk beslutning, så må den også være gældende,” siger Leif Rasmussen.

Virker systemet?

Forretningsføreren mener, at det er et godt spørgsmål, om tilladelsessystemet virker efter hensigten.

”Jeg ved det efterhånden ikke. I forbindelse med den eventyrlige gamle kending John Simonsen har vi i Transportgruppen sendt skrivelser til Styrelsen omkring firmaet, hvor vi konkret henviser til tidligere konkurser. Vi kan ikke leve med firmaer eller personer, der prøver at være kreative til skade for det øvrige erhverv,” pointerer forretningsføreren.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078