23948sdkhjf

DTL: Forkert at give Simonsen tilladelser

Ordførende direktør i DTL, og medlem af Vejtransportrådet, Michael Svane mener ikke, at tilladelsessystemet eller Færdselsstyrelsens troværdighed er blevet bedre hos vognmandsbranchen efter håndteringen af en lang række sager beskrevet i Lastbil Magasinet.

”Jeg forventer Færdselsstyrelsens meget snarlige redegørelse for, hvad der er foregået i de her sager. Vi andre har mere end svært ved at forklare Styrelsens afgørelser over for medlemmerne. Det kan skyldes vore evner, men efter vognmændenes reaktion at dømme bærer det her ved til utilfredsheden med systemet og Færdselsstyrelsen,” fortæller Michael Svane.

På baggrund af forklaringen fra Styrelsen mener direktøren så, at det bliver muligt at se, hvordan Godskørselslovens regler administreres, så alle kan vurdere, om det gøres på betryggende vis.

Simonsens firmakultur

”Jeg synes ikke, det hænger ordentligt sammen. Der burde være i alt fald fem-seks alarmklokker, der ringede ved revisorpåtegningen på Simonsens regnskab. Jeg hæfter mig ved, at det er et af de punkter, hvor det bliver svært at finde en fornuftig forklaring. Det er DTL´s opfattelse, at Simonsen er en sag, hvor man ikke burde have udstyret selskabet med tilladelser,” mener Michael Svane.

Han pointerer også, at håndteringen af tilfældet K.S. – Transport, Struer ApS kommer bag på mange i branchen.

”Jeg har svært ved at se, hvordan det kan gå til, at de får nye midlertidige tilladelser,” siger direktøren.

Grove sager

Han mener også, at de to sager, kombineret med sagen om IVT fra Vig, netop er nogle af de grovere, som kræver en rigtig god forklaring.

”Men det er rigtigst, at Styrelsen får lejlighed til at forklare sig om, hvordan de sikrer mod, at brodne kar, som driver en pilrådden forretning, ikke slipper igennem systemet,” siger Michael Svane.

DTL vil bruge de rejste sager til at få vurderet, om tilladelsessystemet virker efter hensigten.

”Det skal nemlig sørge for, at de folk, der er kendte og ser stort på alt og alle, bliver taget med en tættekam.” mener han.

Den anden kasket

Selv om Michael Svane skifter kasket og udtaler sig som medlem af Vejtransportrådet, bliver han ikke mildere i stemmen.

”Vi ser frem til en hurtig tilbagemelding fra Færdselsstyrelsen, og det vil sige, at vi ikke har lang tålmodighed, men det er vigtigt, at Styrelsen får lov til at forklare, hvordan de er nået frem til de her afgørelser,” mener Michael Svane.

Først ud fra den redegørelse er det ifølge direktøren tid til at afgøre, om der skal stilles strammere krav til den administrative kontrol i Styrelsen, og han vil slet ikke tage stilling til, om der efter hans mening skal rulle hoveder i forbindelse med behandlingen af sagerne.

Ved det heller ikke

”Jeg kan næsten ikke svare på, om det her skal koste hoveder i Færdselsstyrelsen, men hvis ikke det her kan få Godskørselsloven til at fungere, så ved jeg ikke, hvad der skal til. Vi har forsøgt i mange år at gøre noget ved tingene. Det har bare aldrig hjulpet,” fortæller formanden for Foreningen af Danske Langtursvognmænd (FDL), Jens Tidemann.

Det er netop FDL, der over for Styrelsen har rejst nogle af sagerne, uden at det har fået konsekvenser til dato i forhold til tilladelserne.

”Vores medlemmer har troet, at vi var tossede i hovedet, fordi der ikke skete noget, så det vil glæde os, hvis det her endelig kan sætte noget i sving. Det er netop sager som disse, vognmændene fokuserer på,” mener Jens Tidemann.

Læs i morgen på Lastbil Magasinets hjemmeside spørgsmålene vedrørende de rejste sager til politikerne i rets- og trafikudvalget og trafik- og justitsministeren samt Vejtransportrådet.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.075