23948sdkhjf

Hvad siger politikerne og Vejtransportrådet?

Gennem flere måneder har Lastbil Magasinet fundet flere sager, som får DTL, vognmandsforeninger og den reelle vognmand til at stille spørgsmål ved, hvad branchen skal med Færdselsstyrelsen, Godskørselsloven og tilladelsessystemet, når det tilsyneladende ikke får konsekvenser at overskride love og regler efter forgodtbefindende. Bladet har nu sendt sagerne til trafikudvalget og trafikministeren, retsudvalget og justitsministeren samt Vejtransportrådet for at høre om det er intentionen, at tingene skal køre på den måde.

Er Godskørselsloven kommet for at blive, og lever Færdselsstyrelsen op til sin udstedelses- og tilsynsrolle, når det drejer sig om vognmandstilladelser?

Efterhånden har Lastbil Magasinet fundet flere sager, hvor kontrollen svigter, og hvor det ikke får konsekvenser at begå ulovligheder.

Følgende sager er derfor dags dato sendt til de relevante ministre, udvalg og råd, som bladet vil afkræve svar, om lovene forvaltes efter hensigten.

Nogle af de konkrete forhold er ikke bare konkurrenceforvridende for den reelle del af branchen, fordi de appellerer til folk med moralen i baglommen. De kan også vare farlige for trafiksikkerheden, når hvem som helst tilsyneladende ukritisk med Færdselsstyrelsens stempel kan få frit spil på vejene og få lov til at blive der, selv om reglerne overtrædes groft.

Tilfældet Drejergård

Johnny Jørgensen, Drejergård Transport, Uthvej 49, Horsens, kørte i flere måneder fra først på sommeren 2000 ulovlig godskørsel for fremmed regning i biler indregistreret til firmakørsel hjemme i hustruen Kirsten Jørgensens møbelforretning.

Det skete samtidig med, at Johnny Jørgensen ansøgte om ti tilladelser hos Færdselsstyrelsen. Kreativiteten kendte ingen grænser, for da først ansøgningen var sendt af sted, udstyrede Færdselsstyrelsen ham med et ID-nummer. Det blev malet på bilerne, så alt så lovformeligt ud. Der er i modstrid med reglerne.

Den ulovlige kørsel blev flere gange påpeget over for Styrelsen af Foreningen af Danske Langtursvognmænd (FDL).

Fik tilladelser alligevel

Den eneste konsekvens, sagen fik, var, at myndigheden 28. november sidste år udstedte ti tilladelser.

Dagen forinden anmeldte FDL sagen til Horsens Politi. Drejergård blev anmeldt for kørsel i modstrid med Godskørselsloven, og speditionsfirmaet New Trail, Sæby for medvirkeansvar ifølge straffelovens paragraf 23.

Kørslen med de ulovlige firmabiler fortsatte i øvrigt efter at tilladelserne var i hus.

Sagen må være enkel at efterforske for politiet gennem regnskabet hos New Trail og Drejergårds skiver. Desuden erkendte flere firmaer forholdet offentligt – også New Trail. De øvrige firmaer stoppede samarbejdet, da det gik op for dem, at der var tale om ulovlig kørsel.

Overholder en vognmand ikke loven i ansøgningsperioden, har han bevist, at han ikke kan efterleve god skik og bør derfor ikke have tilladelser. Bliver de udstedt alligevel, bør sagen genbehandles med henblik på tilbagekaldelse.

Det er desuden ikke tilladt at køre godskørsel i biler registreret til firmakørsel – heller ikke med tilladelser.

Tilfældet IVT

IVT, Vig på Sjælland, gik konkurs for få dage siden. Inden da kørte selskabet med Færdselsstyrelsens vidende på midlertidige tilladelser på tredje år.

Samtidig er firmaets kvindelige direktør gift med en vognmand, som er gået personligt konkurs med sin forretning på hjul.

Ifølge stramningen af Godskørselsloven skal der kigges på personkredsen, inden tilladelser udstedes, og ifølge Færdselsstyrelsen skal der være helt specielle forhold i firmaet, for at det er berettiget til at køre på midlertidige tilladelser ud over tre måneder. Derfor bør forholdet ikke finde sted.

Tilfældet Kliplev

Fra adressen Vestermarksvej, Kliplev, var der gang i forretningen med biler indregistreret i tre firmaer. Det ene, Bentzen Transport ApS gik konkurs sidste år i september.

Det andet, Kim Sørensen, Struer ApS havde hverken ansvarlig leder eller tilladelser.

I det tredje og sidste, K.S. – Transport, Struer ApS var der en ansvarlig leder Erik Holger Hansen, som sad på posten hele år 2000 med fire tilladelser. Det var færre end antallet af de registrerede biler. Han fratrådte ved årsskiftet.

Erik Holger Hansen er også direktør og ansvarlig leder med 42 tilladelser hos Th. Martensens Eftf. A/S, Kolding.

Han viste sig ifølge chaufførerne aldrig på adressen i Kliplev, men overlod styringen til Kurt Sørensen, som har mange konkurser bag sig.

Mens Erik Holger Hansen var ansvarlig leder, blev der ikke indbetalt feriepenge til de ansatte, og den tilbageholdte kildeskat kom heller ikke i kassen hos myndighederne.

Det må rejse to spørgsmål: Kan man nøjes med at være ansvarlig leder af navn, og kan man fortsat stå som ansvarlig leder i et selskab, når man på en lignende post i et andet selskab har bevist, at man ikke overholder lovgivningen.

Ifølge reglerne har man pligt til at overholde loven og god skik i branchen og på den måde også være ansvarlig af gavn.

Endelig må det få hele vognmandsbranchen til at undre sig, når Færdselsstyrelsen efter Erik Holger Hansen afgang udsteder nye midlertidige tilladelser til K.S. – Transport. Kan det være meningen?

Tilfældet Andreas Andresen

Steen Sørensen. Han er direktør og ansvarlig leder i vognmandsfirmaet SST, Padborg, men han er også direktør hos speditionsdelen af firmaet Andreas Andresen, Padborg.

I efteråret 2000 havde Andreas Andresen russiske biler med russiske chauffører til at køre ulovlig indenrigskørsel i Danmark.

Spørgsmålet må være, om Steen Sørensen kan bevare den ansvarlige post, når han ikke kan overholde loven og god skik i branchen ved i gentagne tilfælde, eller gennem længere tid, som det hedder i reglerne, at stå i spidsen for en selskabelighed, hvor den ene russer kan levere en ført kørebog til myndighederne med 21 ulovlige ture inden for Danmarks grænser i løbet af en uge og til en løn på 300 D-mark pr. måned?

Tilfældet GT

GT Spedition i Aalborg blev i foråret 2000 to gange anmeldt til Århus Politi af FDL for medvirkeansvar efter straffelovens paragraf 23. Samtidig blev vognmand Tommy Bob Axelsen, Harlev, anmeldt samme antal gange for at køre uden tilladelse i to forskellige biler.

FDL har siden korresponderet livligt med Færdselsstyrelsen om sagen, uden at det har fået andet udfald, end at det er der ikke en hel masse at gøre ved.

Tommy Bob Axelsen er ikke sigtet. Ej heller GT, selv om sagen bør være nem at efterforske ved hjælp af virksomhedernes regnskab.

I stedet stiftede vognmand Tommy Bob Axelsen 23. marts i fjor G.A. Transport ApS, hvor Færdselsstyrelsen velvilligt – på trods af anmeldelsen - udstedte tilladelser og lovliggjorde tingene.

Den ansvarlige leder er Per Høj Madsen. Ham glemte Styrelsen måske at tjekke. Han gik nemlig konkurs med Vitus Transport ApS med seneste registreringsdato 6. maj 1998.

Ifølge loven skal der kigges på en persons tidligere foretagsomhed i forhold til god skik i branchen, inden han godkendes som ansvarlig leder.

Samtidig burde sagen have fået konsekvenser i forhold til GT´s egne tilladelser. Forholdet stod nemlig på i lang tid, men efterforskningen blev end ikke overgivet til det lokale politi.

Tilfældet Simonsen Transport A/S

Som beskrevet i artiklen "Færdselsstyrelsen forholdt sig passiv mens gælden voksede", er der et eksempel på, at Styrelsen både havde midlerne og mulighederne for at stoppe et selskab, inden gælden gjorde det.

Færdselsstyrelsen overhørte dog alle de klokkeklare henvendelser og medvirkede på den måde til, at mange kreditorer - også de danske skatteborgere - må være med til at betale gildet. Kan det være meningen?

Direktøren for Færdselsstyrelsen Christian Duus lovede i efteråret på et møde i DTL Kreds 1, at der nok skulle blive ryddet op i tingene. Det løfte stiller flere af Lastsbil Magasinets kilder sig tvivlende over for.

Læs også artiklerne "Færdselsstyrelsen forholdt sig passiv mens gælden voksede" og "Vi bringer en efterlysning".

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062