23948sdkhjf

Færdselsstyrelsen forholdt sig passiv mens gælden voksede

Færdselsstyrelsen udstedte tilladelser med ny ansvarlig leder til Simonsen Transport A/S, Holstebro på baggrund af et regnskab med en betænkelig revisorpåtegning om gæld til det offentlige. Knap et år senere væltede Færdselsstyrelsens blåstemplede læs med et brag.

Den 26. januar i fjor udstedte Færdselsstyrelsen med et pennestrøg tilladelser med en ny ansvarlig leder til Simonsen Transport A/S, Vølundsvej 69, Holstebro.

Det skete på grundlag af et regnskab med en betænkelig revisorpåtegning om gæld til det offentlige, kendskab til en dom mod firmaet over manglende indbetaling af løn og feriepenge, samt viden om, at der ikke var betalt feriepenge i hele 1999, og at flere chauffører stod og savnede både løn- og pensionsindbetalinger.

Færdselsstyrelsen vidste også, at selskabet havde kørt uden ansvarlig leder siden 4. april 1999.

I overgangen fra én fratrådt ansvarlig leder kan et firma ifølge Godskørselsloven få midlertidige tilladelser, til tingene er på plads, men ikke i en ubegrænset periode – ifølge Færdselsstyrelsens tidligere udtalelser:

”Da bekendtgørelsen blev ændret i 1999 (15. maj red.), kom der en anden praksis end tidligere, hvor ansøgere kunne skubbe tingene foran sig i lang tid. Nu siger de nye regler, at de midlertidige tilladelser bortfalder efter tre måneder. Det er vi ret restriktive med, men det er en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde,” forklarede kontorchef Carsten Falk Hansen, Færdselsstyrelsen, i forbindelse med en sag rejst i Lastbil Magasinet sidste år, hvor det blev påvist, at et firma kørte på tredje år på midlertidige tilladelser - med Færdselsstyrelsens vidende.

Læsset væltede

2. januar 2001 blev lyset endeligt slukket hos Simonsen, og det bliver på en måde, så kreditorer og de danske skatteydere kan mærke det.

Kravene er ikke gjort op, men løseligt anslået kommer gælden ved konkursen op på flere millioner kroner. Heraf hænger Told & Skat, Holstebro, på et ikke oplyst millionbeløb.

Told & Skat vil og må ikke udtale sig om personforhold, men hos myndigheden må man undre sig. Ikke bare over, at den nye ansvarlige leder blev godkendt, men i juli 2000 forsøgte myndigheden at få Færdselsstyrelsen til at hjemkalde Simonsens ti tilladelser på grund af offentlig gæld.

Told & Skats krav var dengang midlertidig opgjort til 325.000 kroner (ifølge kurator, red.).

Hjemkaldelsen blev ikke til noget, for Simonsen udtog stævning mod Told & Skat. Vognmanden mente kun, han skyldte 100.000 kroner.

Når en vognmand ansøger om nye tilladelser, må hans gæld til det offentlige ikke overstige 50.000 kroner.

Garanti uden bevis

Færdselsstyrelsen stillede ved udstedelsen i januar 2000 ikke krav om at få penge på bordet for tilladelserne:

”Der er ikke stillet garanti, da selskabets opfyldelse af den nødvendige egenkapital er dokumenteret gennem indsendelse af årsregnskab.” Sådan lyder Færdselsstyrelsens skriftlige svar til Lastbil Magasinet.

Tilladelser kan udstedes med en bankgaranti eller på aktiver i firmaet - eksempelvis egenkapitalen, men så har Færdselsstyrelsen pligt til at sikre sig, at grundlaget er i orden. Kapitalkravet til ti tilladelser er 460.000 kroner.

I tilfældet Simonsen må Færdselsstyrelsen have overset den alvorlige regnskabspåtegning, og myndigheden har tilsyneladende også glemt at holde høring hos de offentlige myndigheder, for eksempel Told & Skat, som loven kræver.

Revisorens påtegning

”Regnskabsmaterialet er ikke fyldestgørende. Vi må tage forbehold for resultat, balancen og den økonomiske stilling. Årsregnskabslovens bestemmelser om regnskabsaflæggelsestidspunkter er ikke overholdt. Loven om merværdiafgift er ikke overholdt. Konklusion: Som følge af ovennævnte forhold kan vi ikke udtale os om, hvorvidt årsregnskabet er aflagt i overensstemmelse med lovgivningens krav til regnskabsaflæggelsen, eller om det giver et retvisende billede af selskabets aktiver og passiver, økonomiske stilling samt resultat.”

Sådan lød revisionspåtegningen til årsregnskabet hos Simonsen Transport den 5. januar 2000, sat af statsuat. revisorer L. Iversen og Gunnar Tessin, KPMG C. Jespersen, Padborg.

Nye medspillere

KPMG kom i øvrigt ind fra sidelinjen 15. december 1999, tre uger inden regnskabets aflæggelse.

Samme dag forlod den tidligere revisor scenen. Lastbil Magasinet forsøgte i går forgæves at få en kommentar fra ham for at høre, om han stoppede, fordi han havde set de røde advarselslamper blinke hos Holstebro-vognmanden.

Det nævnte regnskab er for perioden 1. april 1998 til 31. marts 1999 og blev udfærdiget 10 måneder for sent. Det viste et positivt resultat på 588.246,00 kroner.

Udover at Færdselsstyrelsen burde have undersøgt Simonsen i forhold til de offentlige myndigheder, var Styrelsen på udstedelsestidspunktet bekendt med andre krav mod vognmanden af anseelig størrelse. De vedrører de ansatte, og bag på tilladelsen står at læse, at overenskomsten skal følges.

Andre fordringer

Formanden for Chaufførernes Fagforening i Holstebro, Jørgen Overgaard er heller ikke tilfreds med Styrelsens håndtering af Simonsen-sagen. Han mener, at noget kan tyde på, at Færdselsstyrelsen ikke læser den indgående post.

11. november 1999 sendte han et brev til Styrelsen, hvor han påpegede følgende forhold vedrørende Simonsen Transport A/S:

”Firmaet er dømt ved Retten i Holstebro til at betale L.H. 30.751,59 kroner (19. marts 1999 vedr. løn og feriepenge, red.). Vi har netop sendt påkravsbrev til firmaet om efterbetaling af 100.862,49 kroner for vort medlem J.R.. Vi har netop sendt påkravsbrev til firmaet om efterbetaling af 47.908,88 kroner for vort medlem S.I.M. Firmaet har ikke indbetalt pension siden 25. juni 1999 for vort medlem J.R. Firmaet har ikke indbetalt pension for vort medlem S.I.M. siden 25. juni 1999. Afdelingen er i besiddelse af arbejdssedler, hvor chauffører har arbejdet fra omkring kl. 00.00 til 17.00/18.00, hvilket ikke er i overensstemmelse med køre-hviletiden. Desuden indbetaler firmaet ikke feriepenge, hvilket er en direkte ulovlighed, da firmaet ikke er medlem af en arbejdsgiverforening.”

Lastbil Magasinet er også i besiddelse af korrespondancen mellem Ferielovkontoret og Simonsen, hvor kontoret flere gange rykker for pengene - så sent som i foråret 2000.

Uansvarlig leder?

Mens Simonsen Transport A/S fra april kørte uden ansvarlig leder, påpegede Jørgen Overgaard det flere gange over for Færdselsstyrelsen. Ingen reaktion.

På daværende tidspunkt hed firmaet i øvrigt Bifrost International Transport A/S. Navneskiftet kom samtidig med tilladelserne i januar 2000, men der er tale om det samme firma på papiret.

Da det senere gik op for Jørgen Overgaard, at Styrelsen stod for at godkende den pensionerede kaptajn fra hæren, Hans Christian Simonsen, Holstebro, udbad han sig skriftligt en forklaring.

Formanden mente ikke, at kaptajnen havde de nødvendige forudsætninger. Blandt andet tre års erfaring i branchen.

Dansk Transport og Logistik (DTL) bakkede ham op i det synspunkt og skrev også til Færdselsstyrelsen 7. december 1999 og udbad sig en forklaring.

Det bliver i familien

Hans Christian Simonsen er i øvrigt far til John Simonsen. Sønnen væltede ved en konkurs i november 1996 med det enkeltmandsejede selskab John Simonsen Transport ApS.

Konkursen kom til at koste ham en dom på et halvt års betinget fængsel og 160 timers samfundstjeneste på grund af skyldnersvig for 307.000 kroner.

Tidligere chauffører i det nyligt konkursramte Simonsen Transport A/S fortæller, at Hans Christian Simonsen aldrig har udstukket én eneste ordre, men kun var ansvarlig leder af navn, mens det var sønnen, der var det af gavn.

Desuden – ingen nævnt – blev to mænd fra Simonsen Transport A/S varetægtsfængslet et døgn i foråret 2000 og fremstillet i et lukket grundlovsmøde. Om kort tid starter der en omfattende straffesag mod de herrer for et kriminelt mellemværende med Told & Skat, Holstebro.

Varetægtsfængslingen fandt også sted, inden Told & Skat forsøgte at få tilladelserne sendt retur.

Truede med konkurs

Cirka samtidig med at Told & Skat sidste år bad Færdselsstyrelsen om at få fat i Simonsen Transports tilladelser, var der ringet ind til konkurs mod selskabet fra Chaufførernes Fagforening.

Selv om Simonsen foråret forinden var dømt til at betale chaufføren L.H. 30.751,59 kroner, kom pengene ikke. Derfor indgav SiD konkursbegæring mod vognmanden. Den blev afblæst, fordi Simonsens sagfører påpegede, at varslet var for kort.

Begæringen medførte dog, at vognmanden i løbet af kort tid fik ryddet op i gælden til fagforeningen, men her godt ét halv år efter er der ved konkursen igen et krav fra den side på over 200.000 kroner. Det skal det offentlige også være med til at betale gennem Lønmodtagernes Garantifond.

På Simonsens tilladelser af 26. januar 2000 står der desuden denne anmærkning: "At indehaveren skal følge de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for chauffører, der findes i de pågældende kollektive overenskomster."

Anmærkning er ét, noget andet er så, om Færdselsstyrelsen påser, at firmaet lever op til kravet.

Styrelsen holdt liv i foretagendet

Med god grund kan kreditorerne i dag spørge sig selv, hvorfor Færdselsstyrelsen ikke holdt kort snor i familien Simonsen, mens tid var, i stedet for bare at lade gælden vokse og vokse.

Ikke mindst når Styrelsen skal vurdere, om et firma har tænkt sig at overholde god skik i branchen, inden de eftertragtede tilladelser kommer i spil.

Allerede inden 28. januar 2000 var det bevist over for Told & Skat, fagforeningen og feriekontoret, at de danske love og regler ikke gælder i den verden, som tilhører familien fra Holstebro.

Sagen følges op i morgen med kommentarer fra blandt andet ordførende direktør i DTL, Michael Svane. Han vil gerne have lejlighed til at sætte sig ind i tingene, inden han udtaler sig.

Læs også artiklerne "Vi bringer en efterlysning" og "Hvad siger politikerne og Vejtransportrådet?"

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078