23948sdkhjf

Erik Holger Hansen har forklaret sig

Bestyrelsesmedlem af Vejle Amts Vognmandsforening og ansvarlig leder fra Kliplev kom med sin udlægning af sagen på bestyrelsesmødet i sidste uge. Han er nu stået af som ansvarlig for bordenden i det omstridte K.S. - Transport, Struer ApS, men han bestred stillingen, mens der hverken blev indbetalt trukket kildeskat eller feriepenge

På det seneste møde i Vejle Amt Vognmandsforening måtte bestyrelsesmedlem af foreningen Erik Holger Hansen forklare sig om sin rolle i sammenrendet af selskaber og biler på Vestermarksvej 12, Kliplev.

”Erik Holger Hansen gav en redegørelse af sin opfattelse af tingene og om, hvornår de forskellige ting er hændt. Vi har taget hans forklaring til efterretning,” fortæller formanden for vognmandsforeningen Jørgen Egeskov Jensen, Vamdrup.

Samtidig afventer Vejle Amts Vognmandsforening, hvordan DTL vil behandle sagen om Erik Holger Hansen i forhold til de etiske regler, vedtaget på generalforsamlingen sidste år.

Regler som man ifølge DTL-formand Kaj Nielsen har hår på brystet til at anvende i DTL, hvis medlemmer ikke overholder spillereglerne i branchen.

Fratrådt

Ifølge Færdselsstyrelsen er Erik Holger Hansen fratrådt som ansvarlig leder i K.S. Transport, Struer ApS. Der var hans navn på fire tilladelser.

Selskabet er stiftet af Th. Martensens Eftf. A/S, hvor Erik Holger Hansen er direktør. Martensen har 42 tilladelser og er medlem hos både ITD og DTL. Et medlemskab som skæpper godt i foreningskassen begge steder.

Selv om den ansvarlige leder nu er ude af billedet, var det Erik Holger Hansen, som sad der, da der hverken blev indbetalt trukket kildeskat til myndighederne - eller penge på chaufførernes feriekonto i hele 2000.

Det er i modstrid med den danske skattelovgivning og betingelserne ifølge tilladelsessystemet, hvor man forpligter sig til at overholde overenskomsten.

Ansvarlig af navn?

Lønsedler er heller ikke noget, som man har brugt at udstyre chaufførerne med, mens Erik Holger Hansen var ansvarlig leder.

Det har nu medført, at der er indgivet en sag fra et a-kassemedlem til SiD´s rejserevisor. Han sender den videre til politiet, der idømmer K.S. dagbøder, indtil firmaet reagerer og ryster op med en opgørelse, som har hold i virkeligheden. Sådan er reglerne.

Ifølge chaufføren er problemet, at der gennem flere uger sidste efterår fra K.S.(selskabets cvr.nr er påført lønsedlerne red.) er indbetalt nøjagtig det samme a conto-beløb fratrukket nøjagtig samme kildeskat på den ansattes lønkonto. Det beløb svarer ikke overens med den faktiske indtjening.

Ingen dagpenge

Det vil a-kassen ikke acceptere, da det ikke kan være korrekt, når det drejer sig om en eksportchauffør.

Ifølge den tidligere chauffør har både han og a-kassen flere gange rykket for at få en rigtig opgørelse over den reelle indtægt.

Nu står chaufføren så i den situation, at han ikke kan få udbetalt dagpenge, inden har får sine lønsedler, og han opfordrer derfor den tidligere ansvarlige leder til at få orden i sit hus, inden han forlader det.

Ud over chaufføren vil Told & Skat også uden tvivl være interesseret i at få fat i lønsedlerne, så det kan konstateres, hvor mange penge K.S. har unddraget skatteborgernes fælles kasse, mens Erik Holger Hansen var ansvarlig for forretningen i Kliplev.

Slap tøjlerne

Selv om Erik Holger Hansen var ansvarlig leder af navn, overlod han af gavn styringen i Kliplev til Kurt Sørensen, som har gennemgået flere konkurser, og derfor selv er tvivlsom som indehaver af tilladelser.

Et af de spørgsmål, som DTL så skal tage stilling til, bliver derfor, om man i forhold til de etiske regler kan sidde som ansvarlig leder i et helt år i et selskab, som unddrager at betale til den fælles kasse, og som efterlader har et rod i papirerne, der nu koster en tidligere ansat sine dagpenge?

Ordførende direktør Michael Svane, DTL, udtalte i sidste uge, at sagen sandsynligvis vil blive behandlet inden næste ordinære bestyrelsesmøde, som finder sted sidst i marts.

Efter at Erik Holger Hansen forlod menageriet, har Færdselsstyrelsen så udstyret K.S. med nye, midlertidige tilladelser.

Læs også: Jens Tidemann: Jamen, det var da utroligt

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062