Storvognmand: Naturligt at flytte hen hvor det er billigst
»Når en dansk industrivirksomhed udflager, kaldes den fremsynet. Når en vognmandsforretning før det samme, så hedder det social dumpning og omgåelse af reglerne. Men jeg mener, at vi skal være der, hvor produkterne er, og det skal chaufførerne også.«
Det sagde storvognmand og bestyrelsesmedlem i ITD/FDE, Kim Johansen, Greve i går på Godskonferencen 2001 på Hotel Nyborg Strand. Kim Johansen var i lighed med bl.a. Leif Tullberg fra DSV blevet bedt om at tale over emnet »Transportbranchen: Et erhverv i krise eller udvikling?«
Kim Johansen oplyste, at 65 procent af firmaets chauffører i dag er udlændinge, og intet tyder på, at dette tal vil falde.
»Intet er utænkeligt - vi kan godt finde på at placere vores virksomhed i et østland, hvis alternativet er, at andre overtager kørslen,« sagde vognmanden fra Greve.
Han er overbevist om, at mange danske transportforretninger i de nærmeste år vil etablere sig i udlandet.
»Tag nu bare afgiften på dieselolie. Der er ikke to lande i EU, der har den samme afgift. Forskellen er op til én krone pr. liter. Det bliver til mange penge på et år, og så er det naturligt, at man flytter derhen, hvor det er billigst,« sagde Kim Johansen.
Ikke brug for flere centre
Vognmanden fra Greve tog i sit indlæg udgangspunkt i begrebet »logistik«.
»Set med mine øjne er logistik lig med hurtighed. Logistik er at forstå den dagsorden, som vi selv er med til at sætte som forbrugere. Hvis vi vil have mælk, så skal det altså være her og nu. Vi er troløse som forbrugere - kan vi ikke få varen her og nu, går vi over til naboen.«
»Derfor er der ikke til at gå og klappe godset, og derfor er der ikke brug for alle de lokale transportcentre, der dukker op overalt i landet. Hvorfor lukkede DSB stort set alle deres terminaler for mange år siden? Fordi de indså, at de ikke blev tykke og fede af at gå op klappe godset.«
»Historisk set så afregner vognmanden efter kilometer og vægt. Men hvad med hastigheden?« spurgte Kim Johansen.
Læs også artiklen: DSV’s øverste chef: Ingen krise i transportbranchen