Ny fagforening eller ej?
»Uden opbakning ingen fagforening. Om 14 dage er jeg nok lidt klogere på, om der kan samles tilstrækkeligt med medlemmer, og det er chaufførerne selv, der bestemmer, om de vil være med og have indflydelse,« siger I/A Gruppens talsmand Ole Prüsse.
Gruppen har netop sendt sit nyhedsbrev på gaden, og i det opfordres medlemmerne til skriftligt at tilkendegive, om de vil være med til at starte den ny fagforening. For at den kan blive en realitet, skal medlemskaren tælle cirka 5000.
»Hvordan fagforeningen eventuelt skal laves, ved jeg nok lidt mere om om 14 dage, når jeg har svarene. Min erfaring siger mig nemlig, at det er inden for den periode, folk svarer, hvis de er interesserede,« mener Ole Prüsse.
Samme kontingent
De fremtidige medlemmer skal ikke forvente at slippe billigere i kontingent end hos SiD.
»Kvalitet koster, og for at konsolidere os i opstarten kan vi ikke konkurrere på prisen, og vi skal også have dygtige folk, og de koster penge,« pointerer Ole Prüsse.
Formanden lover også, at eventuelle medlemmer ikke vil få problemer, hverken med at oppebære understøttelse under ledighed eller med at opnå efterløn, når det bliver aktuelt.
»Den side af sagen er temmelig nemt løst, og det kan gøres på to måder. Enten kan folk blive stående i SiD´s A-kasse. Eller de kan enkeltvis melde sig ind i A-kassen i Kristelig Fagforening,« siger Ole Prüsse.
Han understreger, at han ikke er den store tilhænger af Kristelig Fagforening.
»Men bliver medlemmerne i A-kassen hos SiD, så har fagforeningen også stadig lidt hånd om folk, selv om det ikke er det store problem på nuværende tidspunkt, da det nemlig er sjældent, at chauffører er arbejdsløse,« påpeger Ole Prüsse.
For alle chauffører
Formanden fortæller, at den fremtidige fagforening bliver for alle – både de chauffører, der kører indenrigs og de, som kører uden for Danmarks grænser.
»Leif Rasmussen, Transportgruppen, udsendte tidligere på året en pressemeddelelse, hvor han understregede, at I/A Gruppen ikke kan tage æren for, at skattereglerne blev ændret for nogle år siden. Jeg tror, han må være forkalket, og derfor er han også selv skyld i, hvis tingene tager fart,« siger Ole Prüsse.
I/A Gruppens talsmand tror, at det netop er Leif Rasmussens udtalelse, der har fået mange hjemmechauffører til at henvende sig for at melde sig under fanerne som eventuelle fremtidige medlemmer, hvis den nye fagforening altså bliver en realitet.
»Det er tegn på, at toppen af Transportgruppen ikke rigtig svinger med bunden,« forklarer Ole Prüsse.
Måske inden påske
Om den nye fagforening eventuelt går fra start inden påske, vil vise sig i løbet af de næste 14 dage. Er interessen stor nok, kan der eventuelt indkaldes til en ekstraordinær generalforsamling i I/A Gruppens støtteklub Eksportchaufførernes Vel.
Den ordinære generalforsamling afholdes først i påsken 2001.
I støtteklubbens vedtægter står der, at det ikke er klubbens opgave at fungere som fagforening. Viser der sig på nuværende tidspunkt at være stor interesse for at ændre på dén ting, kræver det en vedtægtsændring, og den skal besluttes på en ekstraordinær generalforsamling, inden den ny fagforening kan holdes over dåben.
»Får vi mange henvendelser, kan vi lige så godt benytte os af deres reklameværdi og gøre noget ved tingene. Om det så er Eksportchaufførernes Vel, der skal omdannes til en fagforening, eller hvordan den skal etableres, det kan jeg ikke sige noget om endnu,« siger Ole Prüsse.