Slidte støddæmpere øger bremselængden
Det viser en test, som det tyske prøveinstitut TÜV har foretaget for Tenneco Automotive, der markedsfører Monroe støddæmpere.
Ved testen benyttede TÜV en DAF 95 XF trækker og en Groenewegen 3-akslet trailer med ABS bremser. Ved første gennemkørsel var køretøjet udstyret med støddæmpere, hvor effekten var reduceret med 50 %. Ved anden gennemkørsel havde køretøjet fået monteret nye Monroe Magnum støddæmpere. Der blev udført fem forskellige tests, og målingen blev udført med fintfølende måleudstyr.
Første testkørsel var en katastrofeopbremsning fra 50 km/t på lige vej med ujævn belægning. Her brugte det fuldt læssede vogntog med slidte støddæmpere 1,8 meter mere til at nå fuldt stop.
Ved katastrofeopbremsning og undvigemanøvre med 50 km/t på ujævn og våd belægning brugte det fuldt læssede vogntog med defekte støddæmpere 4,1 meter mere for at stoppe helt.
Den tredje test var en opbremsning i sving på våd belægning med 35 km/t. Her brugte det fuldt læssede vogntog med de defekte støddæmpere 1,4 meter mere til fuldt stop.
Fjerde forsøg var svingning på ujævn, tør vej. Her skulle det fuldt læssede køretøj med defekte støddæmpere sætte farten ned med 2,3 km/t mere end køretøjet med nye støddæmpere.
Den femte test var ligeud kørsel med konstant hastighed på ujævn vej med fuldt læs. Her var der ikke noget konkret måleresultat, men testchaufførerne oplyste, at de skulle anstrenge sig langt mere for at bevare kontrollen over vogntoget, når støddæmpernes effekt var reduceret med 50 %.