Det kan betale sig at anke
Først lød Aabenraa Politis bødeforlæg på 2200 kroner. Det nægtede lastbilchauffør Hugo Andreasen, Vejle at betale.
Så blev han indkaldt til Byretten i Aabenraa. Her blev han dømt med piber og trommer for ifølge politiassistent Erik Hansen, Aabenraa Politi, at have kørt 106 km i timen.
Hugo Andreasen ankede dommen. Skiven i bilen viste nemlig, at han havde kørt 88 km.
Inden sagen havnede i Vestre Landsret, Sønderborg, ændrede anklageren taktik ved fire dage inden sagen var berammet at nedlægge påstand om idømmelse af en bøde på 900 kroner for en hastighed på de 88 km i timen.
Den bøde ville Hugo Andreasens heller ikke betale. Som alle andre fartsyndere ville han have tolerancereduktion i sin hastighedsovertrædelse efter skiven på 8 km i timen.. Det synspunkt fik han medhold i, så dommerne i Landsretten idømte 7. november Hugo Andreasen en bøde på 600 kroner.
Hjælp fra fagforeningen
»Hugo Andreasen er medlem hos os. Han henvendte sig i afdelingen, efter at han havde fået bøden. Han forklarede, at han havde ringet til politiet i Aabenraa, hvor han fik at vide, at han bare kunne betale eller møde i retten. Da vi hørte hans forklaring, gik vi ind i sagen. Jeg havde regnet med, at han i Byretten blev dømt for at have kørt 88 km i timen, men der sad en dommer, som ikke anede, hvad en fartbegrænser er. Desuden tog retten ingen hensyn til, at skiven tydeligt viste noget andet end det, som politibetjentens forklaring gik på. Derfor ankede vi også sagen,» forklarer formand Jørgen Overgaard, Chaufførernes Fagforening Holstebro.
Erkendte sin forseelse
14. april klokken 11.40 sidste år blev chauffør Hugo Andreasen stoppet af politiassistent Erik Hansen, da chaufføren kørte mod nord ad Sydjyske Motorvej ved Rødekro.
Ifølge det senere anklageskrift var forseelsen, at Hugo Andreasen havde kørt med en hastighed på mindst 106 km i timen målt med policepiloten i patruljebilen.
Den anklage ville Hugo Andreasen ikke vedgå, da han stod over for dommeren i Byretten i Aabenraa 21. januar i år, men han erkendte at have kørt 88 km i timen, som skiven viste.
»Da jeg blev stoppet af politiet, sagde betjenten, at han havde målt mig til at køre med en hastighed på 88 km i timen. Betjenten fik køreskiven, og vi blev enige om, at de 88 km nok skulle passe med registreringen på skiven. Betjenten checkede også, at fartskriveren var i orden,« forklarede Hugo Andreasen ifølge en udskrift af dombogen fra Byretten.
Af chaufførens forklaring fremgår det også, at han mener, at betjenten muligvis har byttet om på de 106 km og 88 km, da han senere skrev rapport.
Holdt på samme rasteplads
Desuden sagde Hugo Andreasen, at han blev stoppet kort efter, at både han og politiassistent Erik Hansen var kørt ud fra Øster Løgum rasteplads.
»Jeg holdt en kort pause på rastepladsen. Da jeg kørte ud, så jeg, at patruljevognen holdt ved udkørslen for personbiler. Jeg bemærkede, at den kørte ud bag mig. Derfor kørte jeg heller ikke mere end 88 km i timen,« mente Hugo Andreasen.
Chaufførens forklaring underbyggedes ifølge dombogen af, at det af skiven fremgår, at han har holdt en pause på nævnte rasteplads.
Politiets forklaring
Politiassistent Erik Hansen forklarede i Byretten, at han havde påbegyndt målingen af Hugo Andreasen, fordi hans lastbil befandt sig i anden vognbane det meste af tiden.
»Jeg startede målingen ud for tilkørslen til Øster Løgum rasteplads, og den blev afsluttet ved en bro. Målingen foregik over knap 2,6 km og viste en gennemsnitshastighed på 106 km i timen. Undervejs kunne jeg se på mit eget speedometer, at hastigheden var noget over 100 km,« sagde Erik Hansen under vidneafhøringen i retten. Ved kontrollen forsynede Erik Hansen skiven med sine initialer.
Betjenten forklarede også til dombogen, at han under målingen havde holdt sig cirka 200 meter bag lastbilen. Han kunne derfor ikke forstå, da han senere så skiven, at farten ikke oversteg 100 km i timen. Han mente desuden, at hastighedsmålingen var foretaget korrekt.
Erkendte fejl
Politiassistenten erkendte i Byretten, at han burde have taget bilen ind til undersøgelse, når der var så stor forskel mellem den målte hastighed og køreskivens visning, men han valgte ikke at gøre det, fordi chaufføren erkendte forseelsen på stedet.
»Forskellen mellem den målte hastighed og hastigheden ifølge skiven kan skyldes andre ting, som jeg ikke har undersøgt,« pointerede Erik Hansen.
Betjenten noterede heller ikke til sagen, hvornår kontrolapparatet sidst havde været til periodisk syn. Han fortalte også i retten, at han ikke tror, at han kontrollerede, om chaufføren havde sat noget i klemme i fartskriveren, så nålen ikke kunne komme højere end skivens visning.
Erik Hansen mente i øvrigt at Hugo Andreasen forklaring i retten lød meget rigtig, bortset fra at hastigheden ikke var 88 km, men 106.
Dømt på vidnets forklaring
I dommens præmisser fra Byretten lægges der især vægt på politiassistent Erik Hansens bevæggrund for at foretage målingen, og at den er foretaget korrekt mellem de to punkter. Men af dombogen fremgår det også, at der er kritikpunkter:
»Det er uheldigt, at fartskriveren ikke er undersøgt, fordi vidnet konstaterede en klar forskel mellem den målte hastighed og hastigheden ifølge skiven. Men efter hastighedsmålingens baggrund og gennemførelse er der dog ikke nogen rimelig tvivl om, at målingen er korrekt, og retten anser derfor tiltalte for skyldig i sagen.«
Den afgørelse udløste straffen på en bøde på 2200 kroner uden hensyn til, at målepunktet ikke kunne være tilkørslen til Øster Løgum rasteplads, da skiven tydeligt viste, at Hugo Andreasen havde holdt pause på stedet. Derfor blev dommen også anket på stedet.
Bøjer af
Fagforeningsformand Jørgen Overgaard blev mildest talt overrasket, da han fire dag inden sagens behandling i Vestre Landsret via afdelingens advokat modtog et brev fra anklagemyndigheden. Nu vil anklageren pludselig kun have Hugo Andreasen dømt for at have kørt med en hastighed på 88 km i timen, som det fremgår af skiven, takseret til en bøde på 900 kroner.
Den handel vil hverken chaufførens advokat eller fagforening være med til. De forlanger tolerancen på 8 km trukket fra.
»Da sagen så kommer for Vestre Landsret, fastholder vi, at vi vil have rabat på de 88 km. Det vil anklagemyndigheden ikke være med til. I stedet siger anklageren så, at chaufføren skal dømmes efter politiets måling, men det afvises i Landsretten, der også forkaster politiassistent Erik Hansens forklaring.«
»Dommerne siger, at de vil dømme efter skiven, og de godtager også rabatten på 8 km tolerance, så Hugo Andreasen ender med at betale 600 kroner for at have kørt 80 km i timen,” siger Jørgen Overgaard.
Han er meget tilfreds med resultatet: »Det er i orden, at politiet holder chaufførerne ind til siden og giver dem bøder, hvis de har lavet noget. Men der skal også være retfærdighed til, og det kan ikke passe, at de bare kan beskylde folk for at svindle og sige, at de har pillet ved kontrolapparatet og hastighedsbegrænseren,« mener han.