Kendte folk vil have åbnet grænsen
Lastbilerne fra det østlige Sønderjylland - og især Als - kører hver dag mange unødvendige kilometer, fordi de tager turen til Padborg og benytter den gamle grænseovergang ved Oksevejen, når de skal betjene kunder lige syd for grænsen. Det er en miljøbelastning og ressourcespild.
Det mener tre lokale fortalere for genåbningen af Kruså grænsen. De tre er formand for teknik- og miljøudvalget i Bov Kommune, Lorens Wortmann (V), formand for Sønderjyllands Vognmandsforening og medlem af DTL´s bestyrelse, Niels Egon Jordt, og vognmand og folketingsmedlem Erik Jacobsen (V), Kruså.
Deres ønske er, at Kruså skal genåbne for lastbiler i marts 2001, når Schengen-aftalen træder i kraft. Samtidig går de ind for, at den gamle Padborg-grænse holder åbent hele døgnet for tung trafik. Den er nu lukket fra midnat til klokken 06.00 om morgenen for lastbiler.
Fælles ønske
Medunderskrivere på listen over dem, som ønsker Kruså genåbnet for lastbiler, er også virksomheder i det østlige område af landsdelen.
»Blandt andet Danfoss kører til sin afdeling i Flensborg adskillige gange om dagen. Hvis de kunne køre over i Kruså, kunne det spare unødvendig gennemkørsel i byens industrikvarter og videre til Padborg,« mener Erik Jacobsen.
»En stor omvej og splid af ressourcer og en miljøbelastning.« Sådan betegner formanden for teknik- og miljøudvalget i Bov Kommune, Lorens Wortmann de mange ekstra kilometer, som køres, fordi lastbilerne ikke må passere grænsen i Kruså.
»Der er ingen servicemuligheder i byen for lastbiler mere, så jeg tror, der er stor sandsynlighed for, at eksportbilerne bliver på motorvejen, hvis modstanden mod genåbningen i Kruså skyldes folks frygt for, at det er dem, der vil give sig til at benytte grænsen,« siger udvalgsformanden.
Uenigt byråd
Borgmester Allan Niebuhr (C) har tidligere over for Lastbil Magasinet forklaret, at der i Bov Kommunes byråd stort set er enighed om at bevare forbuddet mod lastbiler ved Kruså grænsen. Det synspunkt deles ikke af udvalgsformanden fra Venstre.
»Sagen har slet ikke været diskuteret i byrådet endnu, og jeg tror heller ikke, den bliver det, da det er amtet, der træffer beslutningen. Desuden er vi seks mand fra Venstre i byrådet, og jeg tror ikke, vi protesterer mod en genåbning,« siger Lorens Wortmann.
Han pointerer også, at hvis der på et tidspunkt skal træffes foranstaltninger for at sikre de bløde trafikanter i Kruså, hvis grænsen åbner, så er det en opgave, amtet må påtage sig.
Gammelt ønske
Allerede for to år siden fremsatte Sønderjyllands Vognmandsforening første gang ønsket om genåbningen.
»Det er især nærzonekørslen til Flensborg, som vil benytte overgangen fremfor som nu at cykle hele vejen til Okseovergangen. Åbnes grænsen i Kruså, vil det også aflaste trafikken i Padborg by. Det kan godt ske, der bliver lidt mere trafik i Kruså, end der er i dag, men det bliver slet ikke i den målestok, som mange frygter,« forklarer Niels Egon Jordt.
Modstanderne af grænseåbningen påpeger også, at der vil blive trafikkaos ved grænsen i Kruså søndag aften. Heller ikke det synspunkt deler vognmændenes formand:
»Selv om Tyskland opretholder forbuddet mod søndagskørsel for lastbiler, kan det let forhindres, at der dannes køer i Kruså. Det kan simpelthen gøres ved at opsætte skilte, som forbyder udkørsel for lastbiler søndag aften,« mener Niels Egon Jordt.
Desuden tvivler han på, at der overhovedet bliver brug for de skilte. Han er sikker på, at eksportbilerne vil søge til Padborg, som de gør nu, fordi det er der, faciliteterne til lastbilfolket forefindes.
»Til gengæld vil åbningen af Kruså grænse lette hverdagen for nærzonekørslen til Tyskland, og det er de,r udover de lokale vognmæn,d også mange virksomheder, som ønsker,« forklarer Niels Egon Jordt.